Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Concertfotografen, hoe hoog leggen jullie de lat ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Concertfotografen, hoe hoog leggen jullie de lat ?

    Teveel zie hier ik hier concertfotootjes gepost op klein formaat
    Ik vraag me dan ook af hoe streng jullie voor jezelf zijn ?

    Alvast mijn bijdrage :

    Qua scherpte
    - een foto is pas echt goed als hij op A4 formaat gestoken scherp is
    - een foto is aanvaarbaar als hij op A4 ietwat soft is, maar toch voldoende scherp oogt op pakweg 30 cm afstand (zie ook dit topic)
    - de rest is voor de prullemand
    Qua ruis
    - afhankelijk van de sfeer moet dit (soms) kunnen
    Uitgebrand wit
    - bij concertfotografie geen echt punt (moet kunnen, liever niet natuurlijk)
    Canikon 40D - D200, D300

  • #2
    Re: Concertfotografen, hoe hoog leggen jullie de lat ?

    Voor mij is de sfeer, de kleuren, het moment, belangrijker om te beoordelen of een foto goed is. Daarin kan ik dus nog heel veel leren.

    De foto's die ik in opdracht maak komen op het web terecht, en gaan zelden over de 900x600 die BD oplegt (dat ik dus gelijk gebruik voor alles). Dit zijn meestal de partyshots en de concertfoto's. De echte goeie concertfoto's die dus ook scherp moeten zijn op een print op A4 die worden echter gemakkelijker als "goed" beoordeeld voor het archief, zodat ze kunnen gebruikt worden voor eventuele andere doeleinden later.

    Ik heb nu zodanig geinvesteerd in materiaal, dat de foto's ofwel totaal mislukt zijn ofwel geslaagd op vlak van scherpte, ruis, e.d. Maar dat zegt niks over de inhoud.

    Wat belichting betreft: uw onderwerp moet toonbaar zijn. In mijn ogen voegen uitgebrande vlekken van spots op de achtergrond of de strobo op de fog zelfs "sfeer" toe, en uitgebrande highlights op het aangezicht enzovoorts moet zeker kunnen. Maar het mag ook het onderwerp niet bedelven, natuurlijk.

    Ruis voegt "karakter" toe aan een z/w foto, en vroeger (met m'n 350D) voelde ik me soms geforceerd om een foto die geslaagd was op inhoud maar te donker om die om te zetten naar z/w om de ruis om te zetten in "korrel" maar nu dat ik terug met film bezig ben vind ik dat echte korrel toch nog iets anders is. Ik heb het liefst zo weinig mogelijk ruis.

    Dave
    pixelpusher

    Comment

    Working...
    X