Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe ben je met fotografie in'contact' gekomen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe ben je met fotografie in'contact' gekomen ?

    De titel zegt het al zelf eigenlijk.
    Hoe komt het dat je bent begonnen met fotografie.
    Ik begin:

    Het was zomer, en ik wou al lang zo'n digitale camera.
    Het was een plaatselijke kermis en ik zag daar in die bakken, een camera dat je zo moet grijpen met van die grijpers(iedereen kent dat toch).
    Ik stak daar 50cent in, en voila de camera was binnen.
    Superblij trok ik naar huis.
    Beetje uittesten enzo, en na een paar weken kapot.( Ik had het laten vallen )
    Ik vond het wel leuk zo foto's maken.
    Dus ik spaarde voor een minolta z10.
    Na een paar jaren te werken met de minolta, was het tijd voor een reflex.
    Ik wou bij het zelfde merk blijven, dus ging ik de dynax 5d halen.
    Daar is er een hele historie mee gebeurd( dat ga ik u besparen)
    Waardoor ik nu een tevreden bezitter ben van de pentax k100d.
    Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

  • #2
    Re: Hoe ben je met fotografie in'contact' gekomen ?

    Eigenlijk altijd geboeid geweest door techniek in het algemeen van kindsbeen af. OOk het fototoestel mocht niet ontbreken maar kende er eigenlijk niet zoveel van. Dat kocht mijn vader op een reis naar Japan zo'n PS van pentax die jaren tot grote tevredenheid heeft gewerkt.
    Ik begon dan ook te reizen en kocht ik me de Nikon F-601. Een goed toestel maar mede door gebrek aan tijd niet ten volle kunnen benutten.
    De digitale revolutie begon en kocht ik mij een Fuji 6900 Zoom. Enkele jaren mee gewerkt tot ik scherpstellingsproblemen kreeg. Herstellen was uitgesloten en dan maar de D70s gekocht maar die na een jaartje vervangen door een D200 en wat ik nu nog steeds heb.

    Het is zeker geen romantisch verhaaltje zoals hierboven maar bij mij was het (en is het nog steeds) gewoon het willen vastleggen van beelden en deels een gezonde jaloezie als ik sommige mensen hier bezig zie om deze proberen te evenaren. De weg is lang en weet dat ik nooit het niveau zal bereiken als sommigen hier maar het blijft gewoon fun om te proberen

    Comment


    • #3
      Re: Hoe ben je met fotografie in'contact' gekomen ?

      Met mijn plechtige heilige communie kreeg ik een fototoestel cadeau... In het pre-digitale tijdperk dus, inmiddels 31 jaar geleden... een Olympus Trip 35. Destijds de maatstaaf voor een compactje. Door de jaren heen ben ik duizende analoge kliks blijven maken, tot voor enkele jaren, toen ik een klein digitaaltje bijkocht bij mijn Olympus IS 500, die vorig jaar de laatste keer mee op vakantie vertrok. Een duizend dia's en een enkele duizenden foto's zijn getuige van mijn "trekkunsten" door de jaren heen... Intussen heb ik ook nog voor een paar dagen aan Hi8 filmpjes liggen, fimcamera die ik kocht voor de geboorte van mijn eerste dochter, en die intussen zo'n beetje aan 't vastroesten is .
      De aankoop van mijn Lumix FZ30, vorig jaar in maart, bracht mij een heel nieuw licht op digitale fotografie, en een basiscursusje photoshop, nog veel meer...
      Zo kom je hier, en probeer je alsmaar bij te leren...

      Comment


      • #4
        Re: Hoe ben je met fotografie in'contact' gekomen ?

        Hahaha!! leuk verhaal van die kermiskodak Festina
        Minder spectaculair bij mij. Mijn eerste digi was een Sony DSC W1 die ik nog steeds gebruik en heel tevreden van ben. Ik kocht die op Pixmania.be. en kreeg de smaak te pakken. Van een forummember kocht ik nadien een Fujifilm finepix S5500 en zo lag de weg open naar mijn huidige DSLR.
        Een Canon en een paar bokaalglazen.

        Comment


        • #5
          Re: Hoe ben je met fotografie in'contact' gekomen ?

          Mijn eerste stappen in de fotografie heb ik gezet met een Yashica Lynx 14, een van de weinige meetzoekercameras met een kanjer van een 45 mm f1.4 lens (niet wisselbaar). Een paar jaar nadien is de eerste SLR er gekomen (Pentax SL met 55 mm 1.8 en 135 mm 3.5). Deze beide toestellen die nu meer dan 45 jaar oud zijn werken nog steeds vlekkeloos, en heel af en toe haal ik ze ook nog eens uit de kast.
          Hier een voorbeeldje met de Yashica gemaakt begin 2003 van de ijssculpturen in Brugge:



          Ongeveer 30 jaar geleden eens een uitstapke gemaakt naar middenformaat (Bronica ETR) en later toch teruggevallen op Pentax (2de hands Spotmatics, SV, S3,...)

          En sinds 31 december 2006 digitaal gegaan met de Pentax K10D
          Groetjes van tozumi

          Bezoek hier mijn webstek

          Comment


          • #6
            Re: Hoe ben je met fotografie in'contact' gekomen ?

            Thuis, op mijn slaapkamer stond een "zwart boxje" van Kodak.
            Ik ben daar mee opgegroeid als kind.

            Er is een moment geweest dat ik wist wat dat ding was en toen heb ik er een
            film ingestopt....
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #7
              Re: Hoe ben je met fotografie in'contact' gekomen ?

              15 jaar geleden, voor m'n negende verjaardag, een heel simpel cameraatje gekregen: een EasyShot600 of zoiets, met een draaibeweging vooraan kon'k switchen tussen 35 en 70 mm. Veel mee getrokken, quantiteit maar geen kwaliteit Via een vriend die zelf foto's trekt ben ik op deviantart.com terechtgekomen in oktober vorig jaar. Door daar rond te neuzen terug foto's willen trekken, heb regelmatig de compact van m'n ouders geleend. En in april dit jaar dan een Sony Alpha gekocht, we zijn onafscheidbaar
              Mijn foto's en fractals
              Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

              Comment


              • #8
                Re: Hoe ben je met fotografie in'contact' gekomen ?

                40 jaar geleden op school,hele klas kreeg een zwarte boxje (agfaclik) om foto,s te maken van een onderwerp (weet niet meer wat)en het was tevens een wedstrijdje, en tja die heb ik gewonnen, en zo is mijn hobby geboren
                D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
                www.langenacker.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe ben je met fotografie in'contact' gekomen ?

                  In Belgisch-Congo zat ik als kleine peuter uren in de donkere (bad)kamer te turen naar mijn vader en moeder die dan voor mij God, de tovernaars waren. Bij rood licht beelden toveren op papier... (ik heb wel nog altijd die eerbied, maar het zijn geen goden of tovenaars, spijtig)
                  Ik mocht de foto's dan in het fixeer-bad steken en daarna spoelen ...
                  De dag nadien mocht ik dan met een speciaal machine de foto's doordrogen ...
                  Mijn eerste fototoestelleke was er zo één waar je bladfilm diende in te steken 9 op 6 cm vellen.
                  Rodinal, fixeerzout en ammoniak, ik zie de dozen en de donkere flessen nog in mijn geheugen staan. Vooral die ene keer dat ik zijn onbelicht fotopapier vond en tijdens volle dag pogingen deed om het te ontwikkelen zonder dat zij er weet van hadden. Ik voel nog altijd de gevolgen . Ik moet bekennen dat de foto's echt zwart waren en geen donker-wit.
                  Eerste experimenten met een schoendoos, met een klein gaatje van voren en eerste een kalkpapier waarop geprojecteerd werd. Al vlug werd dat kalkpapier (met een venster in de doos) vervangen door een volledig gesloten doos met een klein gaatje en plakte ik een stukje negatief in de doos.
                  Veel dubbele belichtingen gehad, maar ook veel fun.
                  Met een welgemeende dank aan mijn vader en moeder die urenlang bezig waren met op me te passen in de rode ruimte en me de knepen te leren en voroal veel geduld te hebben. Ik was niet altijd zo braaf als leek.
                  En zo kreeg ik als heel jonge snaak de mogelijkheid om het materiaal van mijn ouders te gebruiken ...
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe ben je met fotografie in'contact' gekomen ?

                    Als kind van een jaar of 8 nam ik mijn eerste foto met een gewoon toestelletje. In die tijd kwam ik ook geregeld in contact met een familielid die onze living kwam ombouwen in een studio om portretten te nemen.
                    Hij werkte met een Pentax K1000. Toen ik 12 jaar was heb ik een
                    Pentax K1000 cadeau gekregen. Een toestel die ik nu nog heb en die ik nog altijd als heel goed beoordeel.
                    Op de leeftijd van 28 jaar en vele foto's en dia's later ging ik avondschool volgen.
                    Ik kocht mij dan een Nikon F801S en een aantal lenzen. Voor het studiowerk gebruikte ik het toestel van mijn toenmalige partner een Mamiya grootbeeld.
                    Nu sta ik op het punt, na een lange tijd inactief te zijn, mij een Nikon D80 aan te schaffen en de draad van de fotografie weer op te nemen.
                    Groeten
                    James M. Black

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe ben je met fotografie in'contact' gekomen ?

                      Begin jaren '80 voor m'n communie in de tijd een Agfa Sport gekregen. Een knalrode P&S die 110 film slikte.

                      Af en toe wat spelen met m'n Pa z'n Voigtlander Bessamatic Deluxe.

                      Toen hij er geen extra objectieven voor vond toen hij wat meer wou dan z'n Color Skopar 50/2.8 (dat was vóór eBay, daar vind je die nu wel allemaal) schakelde hij over op een Pentax P50 met een A35-70 objectief.

                      Ik kreeg intss de smaak te pakken en ging ook voor Pentax. Toen ik eindelijk de centjes bij elkaar had na ik vakantiewerk deed na het uitkomen op 't Atheneum kocht ik me een Pentax SFXn (met de F35-70). Daar werden al snel een Vivitar 24/2.8, een Tamron 90-300 en een Pentax FA50/1.4 aan toegevoegd, en dat bleef ruim 15 jaar m'n kit.

                      Toen hij in 2004 begon te sukkelen besloot ik na lang twijfelen toch maar digitaal te gaan. Niemand wist toen blijkbaar iets van Pentax (ondanks de *istD) dus dacht ik eerst voor Nikon te gaan maar die vond ik te groot. Dan maar Canon met de 20D die toen net uitkwam. De body stond me niet aan, evenals de kost om equivalent glas voor m'n Pentax stuf te kopen (vooral de 24mm en de 50mm). Toen DPR ontdekt en het forum aldaar en gezien dat de *istDS op komst was. Zonder aarzelen de eerste dag dat hij in de winkels lag 'm gaan uitproberen en direct overtuigd met de DA16-45/4 gekocht.

                      Dan zwaar door LBA (lens buying addiction) getroffen en een reeks objectieven gekocht van hier tot in Tokio. Wie zei daar iets van dat er geen objectieven voor Pentax te vinden zijn? Een kleine 30 zijn er de revue gepasseerd, de lijst onthoud ik jullie, maar m'n favorieten zijn de 3 FA limiteds (31/1.8, 43/1.9, en 77/1.8), de DA21/3.2, de K135/2.5, en m'n twee FA* toppers (85/1.4 en 300/4.5). Daarnaast heeft de Zenitar 16/2.8 fisheye een bijzonder plaatsje.
                      Tssdoor kocht ik me nog een 100% manuele camera voor de fun (en de M40/2.8 pancake die erop zat ). Geweldig cameraatje die MX!

                      M'n fotoplezier nam met digitaal (voor mij) extreme proporties aan, dus duurde het niet lang of ik een wat geavanceerdere body wou, en het was alsof Pentax m'n gedachten kon lezen toen ze de K10D aankondigden. Zo snel als deze te krijgen was had ik 'm ook!!



                      Een lange geschiedenis die zeker nog niet op z'n eind is! Want nu is 't wachten op de DA* objectieven...

                      Wim
                      Last edited by ishpuini; 30 juli 2007, 11:25.
                      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe ben je met fotografie in'contact' gekomen ?

                        Aangezien ik nog maar 20 ben, gaat mijn verhaal niet zo ver terug, maar bon. :-)

                        Mijn eerste toestel was deze Sony Cybershot. Ik heb 'm eind 2003 gekocht omdat ik vaak op uitstapjes ging met de klas en zo. Ik wilde gewoon wat foto's hebben van mijn vrienden. Dit had natuurlijk nog niks met fotografie te maken.



                        In de tijd dat ik deze Cybershot had, heb ik een Minolta 3xi bemachtigd. Hierdoor begon ik foto's maken steeds leuker te vinden, al had mijn Cybershot me dat plezier ook al leren kennen. Het jammere aan de Minolta was dat ik altijd op automatisch foto's trok. Ik kende er veel te weinig van, en met zo'n analoog toestel ineens in de fotografie duiken en snel willen leren, dat gaat moeilijk.



                        Toen mijn Cybershot na enkele jaren erg altmodisch geworden was én de batterijen het begonnen te begeven, samen met tal van andere kleine mankementjes, heb ik een nieuw toestel gekocht. De prachtige Canon Powershot A640.



                        Tijdens het gebruik van mijn Powershot, krijg ik ook interesse in Polaroid-foto's. Via ebay heb ik een heel goedkope deal kunnen maken. Ik heb er nog maar een zestal foto's mee gemaakt, omdat de filmpjes nogal duur zijn én omdat ik ondertussen de trotse bezitster ben van een Sony Alpha. Al een half jaar na de aankoop van m'n Powershot, wilde ik verder gaan. Dankzij de Powershot leerde ik dingen bij over ISO-waarden, sluitertijd, diafragma, witbalans, etc.

                        De Sony Alpha is mijn eerste digitale reflextoestel. Ik heb 'm nog maar sinds begin juli, maar ben er echt volledig zot van. :-) Je leert er veel sneller mee bij, omdat je een foto kan trekken, meteen kan zien of hij gelukt is of niet, en dan meteen kan proberen aan te passen en opnieuw proberen. Zalig is dat. :-)

                        fotofarah
                        Sony Alpha 100 + Minolta AF 50 F1.7 + Minolta AF 28mm F2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe ben je met fotografie in'contact' gekomen ?

                          Bij mij is het een gen die ik meekreeg van mijn vader.
                          Last edited by Fabbe; 30 juli 2007, 12:37.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe ben je met fotografie in'contact' gekomen ?

                            Een jaar of 4 geleden kochten mijn ouders een digitale compactcamera om foto's te maken op reis. De analoge was stuk. Zo had ik de kans om oneindig veel foto's te maken zonder geld te verspillen. De liefde is toen begonnen. Ik las veel op het internet over sluitertijden en diafragma's... en wou dat ook hebben. Zo heb ik op mijn 15e een goeie 300€ bijeen gefotografeerd en gefilmd. Met dat geld kocht ik mij een kodak dx7590. Een jaar later was het de beurt aan de Nikon D50 waarvoor ik veel heb moeten afzien in een kippenslachterij. (vakantiejob) Niet plezant hoor!

                            Mijn leven staat nu helemaal in teken van de fotografie. Nog een jaartje middelbaar (humane) en daarna (hopelijk!!) 4 jaar fotografie in Gent.
                            Hopelijk kan ik er later van leven. Dat zou wel fijn zijn.
                            [Nikon D700][20mm f1.8][50mm f1.8][24-120mm vr][18-55mm][70-300mm][SB-600]

                            FotoBlog

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe ben je met fotografie in'contact' gekomen ?

                              Ik zie mij vele jaren geleden op de defensiedagen in Bevekom nog staan... dus al die bigma's andere witte of zwarte lenzen met mijn aiptek pencamera'ke van 1 megapixel.
                              Heb ik mij daarmee geamuseerd, alleen al de blikken van de omstaanders met hun groot en zwaar geweld... blikken in de zin van:



                              Dan een aantal jaren later wou ik al eens iets "deftigers" na het folderke van de lidl gezien te hebben: 3,2 megapixels, 3 keer beter en dan nog 3 keer digitale zoom, en een schermke!!! ongelooflijk!



                              Hmmm... die digitale zoom is toch maar niets... en toen was er plots de Kodak DX6490 (tevens de periode dat ik bd ontdekte, lees: JAAAAREN later na de 1mp aiptek.



                              De obsessie/verslaving is pas echt gekomen nadat ik bd ontdekt heb, met bovenstaande camera dus ( )

                              Nog geen jaar later de Canon 300D, een jaar later de canon 10D, en nu tegenwoordig sinds een jaar de canon 30D en glas en een bd-verslaving van jewelste.

                              Comment

                              Working...
                              X