Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lange Macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lange Macro

    Hallo,
    Ik ben goed en wel bezig met mijn Nikon D80 en ben vooral voor het fotograferen van insecten gevallen.
    Met mijn nikkor 28-80mm en 3 voorzetlensjes op elkaar (+1+2+4) kon ik mij al wat uitleven.
    Nu heb ik een 17-70mm (2.8) Sigma gekocht, wat ik had nog geen breedeeld. Daar kan ik heeel dichtbij mee komen. Maar veel beestjes zijn er niet op gesteld natuurlijk dat je hun buik kietelt met die lens...
    Bovendien is het niet doenbaar om de ingebouwde flits te gebruiken

    Ik zou toch o zo graag van die mooie macro's maken zoals van Pendragon bv.
    Vooral het feit dat het héle beestje er scherp opkomt...
    Wat heb ik daar eigenlijk voor nodig ? Moet ik echt veel geld uitgeven. Zijn die lange macro's de enige oplossing ?

    Bedankt voor het helpen van een beginneling
    John

  • #2
    Re: Lange Macro

    Vraag Pendragon welke objectieven hij gebruikt !!

    Lees eens m'n macro publicatie op m'n website:

    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

    Comment


    • #3
      Re: Lange Macro

      Ik gebruik zelf een Sigma 150mm f2,8 macro, en daar zit meestal nog een 1,4x extender tussen.
      De Sigma 180mm macro is ook heel goed.

      Om het hele beestje scherp te krijgen moet je de juiste diafragma-opening kiezen, en ook de hoek ten opzichte van het beestje is dan erg belangrijk.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Lange Macro

        Misschien kan in u geval een statief ook helpen. Daardoor kan je het diafragma nog iets meer dichtknijpen.
        ... see the ART not the TOOL ...

        Comment


        • #5
          Re: Lange Macro

          Bedankt voor het compliment.

          Ik gebruik zelf een Nikkor 60mm macro en, vooral, de Tamron 180mm macro.
          Extenders en tussenringen heb ik wel liggen maar ik gebruik ze zelden.

          Moet je direct over een 180mm beschikken om mooie macro's te maken? Ik denk het niet. Die dure lens geeft geen enkele garantie dat je mooie foto's zult hebben. Macro is een mix van techniek en gevoel.
          Ik ben hier op BD indertijd begonnen met macro's die ik met de Nikon Coolpix 5700 maakte. En dat lukte ook zeer goed. Er zijn meerdere mensen hier actief die héél knap macrowerk afleveren met compactcamera's.
          Voor mij persoonlijk waren die echter te klein en vooral te langzaam.

          Zo'n 180mm heeft als groot voordeel de grotere werkafstand t.o.v. je onderwerp en door de tele heb je minder moeite om een nette achtergrond te bekomen. Zowel de Sigma als de Tamron macrolenzen hebben hun waarde al bewezen in zowat alle brandpuntsafstanden.

          Nadeel van de 180 t.o.v. bijv. mijn 60mm is dat het allemaal veel zwaarder weegt en dat het moeilijker wordt om uit de losse hand te werken.

          Persoonlijk geloof ik niet echt in het nut van de aanschaf van allerhande voorzetlenzen. Die centen spaar je beter voor een echt macro objectief. En als je wat uitkijkt dan zijn die makkelijk te vinden op de tweedehandsmarkt.
          Heel wat fotografen kopen zo'n lenzen om dan achteraf vast te stellen dat macro stukken moeilijker is dan het er uitziet.

          En hoe duur je materiaal ook is, macro blijft een discipline die vooral oefening en doorzettingsvermogen vraagt.
          Meer foto's op mijn website

          Comment


          • #6
            Re: Lange Macro

            Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
            En hoe duur je materiaal ook is, macro blijft een discipline die vooral oefening en doorzettingsvermogen vraagt.
            Geldt dat niet voor fotografie in 't algemeen?
            (en niet te bescheiden zijn: je maakt geweldige macro's).
            ______
            www.vue.photo

            Comment


            • #7
              Re: Lange Macro

              Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
              Geldt dat niet voor fotografie in 't algemeen?
              (en niet te bescheiden zijn: je maakt geweldige macro's).
              Klopt natuurlijk. Het is slechts mijn persoonlijk aanvoelen dat ik omschreef.

              (en bescheidenheid houdt een mens scherp. Het is leuk als anderen je werk kunnen appreciëren maar wie denkt dat hij 'er' al is valt stil imho. )
              Meer foto's op mijn website

              Comment


              • #8
                Re: Lange Macro

                Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
                (en bescheidenheid houdt een mens scherp. Het is leuk als anderen je werk kunnen appreciëren maar wie denkt dat hij 'er' al is valt stil imho. )
                Helemaal waar. Ik hoop dat ik heel mijn leven zal vinden dat mijn foto's nog steeds niet zijn wat ik er van wil. Dan blijft de passie wel denk ik.
                ______
                www.vue.photo

                Comment

                Working...
                X