Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Super-traag-draaiende-motor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Super-traag-draaiende-motor

    Een vraagje naar alle electronica techneuten hier:

    Voor een projectje ben ik op zoek naar een erg traagdraaiende motor, liefst op 6 - 12v.

    Met traagdraaiend bedoel ik 1tr per uur. Het motortje moet een gewicht van +/- 1kg kunnen rondraaien op zijn as.

    Iemand ideetjes, desnoods met servo's of een stappenmotor?
    www.fotofolio.be

  • #2
    Re: Super-traag-draaiende-motor

    'k Zou eerder denken aan 'n "gewoon" ronddraaiende motor en dan met 'n overbrengingsriem de de snelheid vertragen. Zo'n koppelkast (noemt dat zo? of "versnellingsbak"?) zal er ook voor zorgen dat je object vloeiend draait, en waarschijnlijk kan je op die manier ook je koppel verhogen. (denk ik, is toerental en koppel niet gelinkt?)
    Eventueel kan 'n stappenmotor ook werken. Weet als je 'n traagdraaiende motor gebruikt zal je, door de opbouw van 'n motor, altijd kleine schokjes hebben. (afhankelijk van 't aantal polen)
    Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
    MySite - All your base are belong to us - What you say

    Comment


    • #3
      Re: Super-traag-draaiende-motor

      Een stappenmotor vergt wel een -voor niet-techneuten althans- ingewikkelde sturing. Stap eens een grote modelbouw winkel binnen, veel kans dat je daar een motor en overbrenging vindt. 1omw/uur is wel héél traag.
      De motor van een klok ?

      Tom.

      Comment


      • #4
        Re: Super-traag-draaiende-motor

        Hallo,

        Als klokkenmaker zou ik zeggen neem een oud uurwerkje de minuutwijzer maakt 1 omwenteling per uur.

        Comment


        • #5
          Re: Super-traag-draaiende-motor

          Oorspronkelijk geplaatst door pa3gmi Bekijk bericht
          Hallo,

          Als klokkenmaker zou ik zeggen neem een oud uurwerkje de minuutwijzer maakt 1 omwenteling per uur.

          Soms zo voor de hand liggend dat een mens het niet ziet...

          Ik denk dat het met deze beperkte info moeilijk is een juiste tip te bieden.
          Niet alleen de snelheid van de omwenteling is belagrijk maar ook de kracht e, de grootte...
          Wat is het totaalconcept?
          Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
          BE-Wommelgem
          .: 20D & D700 :.

          Comment


          • #6
            Re: Super-traag-draaiende-motor

            Oorspronkelijk geplaatst door pa3gmi Bekijk bericht
            Hallo,

            Als klokkenmaker zou ik zeggen neem een oud uurwerkje de minuutwijzer maakt 1 omwenteling per uur.
            Dit was ook meteen mijn eerste idee.

            Is het belangrijk dat je de motor ziet of moet je alleen de omwenteling van je object in beeld brengen. In geval van het laatste monteer je een plaat in de plaats van de minutenwijzer en dan denk ik dat je je doel bereikt hebt. En dat zonder enige vorm van electronica.

            Oude klokken, rommelmarkten bekijken.

            Comment


            • #7
              Re: Super-traag-draaiende-motor

              een klok die iets van 1kg doet draaien?
              Lijkt me een stevig klokje.

              Verder kan ik ook alleen maar een systeem met vertraging (verloop/versnelling) bedenken. (mss eens bij etalage opmaker ten rade gaan?)

              Jo.
              A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
              Nikon stuff

              Comment


              • #8
                Re: Super-traag-draaiende-motor

                Een klokmotor is géén optie omdat 1kg in beweging brengen niet zal lukken.

                Ik dacht aan een servo die ik eventueel met pulsen enkele 10den van een graad kan laten beweging om zo op +/- 1tr. per minuut te raken.

                Er bestaan servo's die tot 13kg kunnen aandrijven dus das het probleem niet. Ik zit vast met die puls sturing.
                www.fotofolio.be

                Comment


                • #9
                  Re: Super-traag-draaiende-motor

                  Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                  Een klokmotor is géén optie omdat 1kg in beweging brengen niet zal lukken.

                  Ik dacht aan een servo die ik eventueel met pulsen enkele 10den van een graad kan laten beweging om zo op +/- 1tr. per minuut te raken.

                  Er bestaan servo's die tot 13kg kunnen aandrijven dus das het probleem niet. Ik zit vast met die puls sturing.
                  Je gaat wel snel... van 1 omwenteling per uur meteen naar... 1 omwenteling per minuut.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Super-traag-draaiende-motor

                    Volgens mij wegen de wijzers van de klok van de kathedraal meer dan 1kg.
                    Om dan te zeggen dat een klok"motor" niet voldoende is...

                    soit.

                    Nog een idee: Een ankerlier (werkt op 12v en heeft genoeg kracht aan boord ) Daarop een worm en wormwiel monteren.

                    Hier staan nog wat voorbeelden van tandwieloverbrengingen. Mss interessant, maar wss allemaal al geweten.
                    Canon 450D met kitlens
                    Panasonic FZ8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Super-traag-draaiende-motor

                      Oorspronkelijk geplaatst door zenderke Bekijk bericht
                      Volgens mij wegen de wijzers van de klok van de kathedraal meer dan 1kg.
                      Om dan te zeggen dat een klok"motor" niet voldoende is...
                      Ik weet dat er zeker "klok"-toepassingen genoeg bestaan die krachtig genoeg zijn ...

                      Maar liefst zo klein mogelijk
                      www.fotofolio.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Super-traag-draaiende-motor

                        Als het 220V mag zijn kan ik je misschien wel helpen. Ons vader heeft er zo nog enkele in zijn kelder liggen denk ik.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Super-traag-draaiende-motor

                          Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                          Ik weet dat er zeker "klok"-toepassingen genoeg bestaan die krachtig genoeg zijn ...

                          Maar liefst zo klein mogelijk
                          Een servo draait niet volledig om zijn as, deze heeft maar een uitslag van een 45° denk ik. Dit is trouwens een stappenmotor met een tandwielkast ingebouwd.

                          Mijn inziens heb je een regelbare voeding of een voeding met een snelheidsregelaar (modelbouw) nodig die een modelbouwmotortje aandrijft.
                          En daaraan inderdaad een tandwielkastje (kan ook dmv 2 polis en een riem of ketting) die de verhouding tss snelheid motor en snelheid uitgaande as aanpast zodat het geheel de juiste snelheid krijgt.
                          De snelheid is zo traag dat je dat mechanisch zal moeten oplossen. Door de snelheid van de motor te verlagen naar de uitgaande as zal de motor minder krachtig moeten zijn.

                          Zoals ik al zei, wat is het totaal concept?
                          Dan krijg je ook een meer concrete oplossing.
                          Die 1kg, is dat bvb het gewicht dat rond een vertikale as moet draaien op een plateau?
                          Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                          BE-Wommelgem
                          .: 20D & D700 :.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Super-traag-draaiende-motor

                            In de astronomie gebruikt men motortjes op de telescoop met de aarde te laten meedraaien (tegendraaien, eigenlijk).

                            Ook heb ik thuis nog ergens een Mindstorms Robotics kit liggen. Die zijn nu ook voorzien van servomotoren.

                            @ loloboy: een servomotor is een stappenmotor met een rotatiesensor. Er zijn servomotoren die slechts een kleine hoek aankunnen, maar er zijn er ook die door kunnen draaien.

                            Zo'n servo van een Lego robotics kit kan wel een kilo verdraaien hoor. Probleem is dan weer dat de sturing op batterijen is, al bestaat er een "educatieve" kit met een vaste stroomadaptor.

                            Zo'n robotics kit programmeren is trouwens kinderspel (letterlijk dan).

                            Dave
                            pixelpusher

                            Comment


                            • #15
                              Re: Super-traag-draaiende-motor

                              Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                              In de astronomie gebruikt men motortjes op de telescoop met de aarde te laten meedraaien (tegendraaien, eigenlijk).

                              Ook heb ik thuis nog ergens een Mindstorms Robotics kit liggen. Die zijn nu ook voorzien van servomotoren.

                              @ loloboy: een servomotor is een stappenmotor met een rotatiesensor. Er zijn servomotoren die slechts een kleine hoek aankunnen, maar er zijn er ook die door kunnen draaien.

                              Zo'n servo van een Lego robotics kit kan wel een kilo verdraaien hoor. Probleem is dan weer dat de sturing op batterijen is, al bestaat er een "educatieve" kit met een vaste stroomadaptor.

                              Zo'n robotics kit programmeren is trouwens kinderspel (letterlijk dan).

                              Dave

                              ...learning all teh time hé!
                              En als er contacten zijn aan diene lego (in het batterijcompartiment?) dan kun je er draden aan solderen... Naargelang het stroomverbruik is mss een oude lader van een GSM al voldoende?
                              Maar die kits zijn niet goedkoop dacht ik?
                              Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                              BE-Wommelgem
                              .: 20D & D700 :.

                              Comment

                              Working...
                              X