Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zelf lenzen maken?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zelf lenzen maken?

    Heeft er iemand hier al ooit ens iets over gevonden? Heb zelf al wat rondgesurfd maar dat schijnt iets te zijn dat helemaal niet gedaan wordt. Kan ik ook niet geloven. Zelf camera's maken daarentegen is wel te vinden. (niet veel, maar toch iets)

  • #2
    Re: zelf lenzen maken?

    Kijk naar het maken van een spiegel voor een telescoop.
    Lenzen worden ook zo gemaakt, allee, de kwaliteit van het glas is meer veeleisend en stukken duurder, harder ...
    Spiegels kunnen zonder enig probleem () uit gewoon vensterglas geslepen ...
    MAAR ... 't is heel secuur werk en vaak zenuwslopend om de beoogde brandpuntsafstand correct e behalen ...
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      Re: zelf lenzen maken?

      Wel, het is naar aanleiding van het hier volgen van een link over telescopen dat dit in me opkwam. Je kan ook gewoon lenzen kopen net zoals spiegels. Lijkt me anders leuk om een 600mm f1 te maken...maar niet om ermee rond te zeulen

      Met spiegels is het waarschijnlijk simpelder dan met lenzen. Als je spiegeling op het eerste oppervlak gebruikt heb je minder abberaties enzo. Echt geen die daar hun hobby van maken?

      Comment


      • #4
        Re: zelf lenzen maken?

        600mm F1
        foto als spiegel of als venster?

        Comment


        • #5
          Re: zelf lenzen maken?

          Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
          600mm F1
          HAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAAAAAAAAA jeah right.........
          Een dag niet gefotografeerd, is een dag niet geleerd..Canon 400D, sigma 105mm, sigma 50-500,de kitlens, en een rugzak die te zwaar is...

          Comment


          • #6
            Re: zelf lenzen maken?

            aan de prijs van het glas per kubike meter zal die lens nog onbetaalbaar worden aan onderdelen

            Comment


            • #7
              Re: zelf lenzen maken?

              Toch kan het. Doe maar wat onderzoek over het thema Zonelens. Gemakkelijk te maken. Verwacht geen kwaliteit als een jan-modaal Zeiss lens maar je krijgt beeld. Is toch ook wat.

              M.
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #8
                Re: zelf lenzen maken?

                Die zonelens ziet er wel geinig uit. Bedankt voor de tip.

                Ik moet eens terug naar de bib voor een boek over labotechnieken dat ik daar jaren geleden ontleend heb. Daar stond van alles in over lenzen en spiegels maken. Ook over anti-reflectie coatings etc. Als iemand titels van zo'n werken ken mag hij/zij die ook hier vermelden. Ik ben nl de titel van dat boek vergeten.

                Comment


                • #9
                  Re: zelf lenzen maken?

                  Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                  aan de prijs van het glas per kubike meter zal die lens nog onbetaalbaar worden aan onderdelen
                  Het glas dat je naar de glasbak brengt kan je misschien zelf smelten, dan is dat toch al gratis (als je de nodige energie niet telt natuurlijk).


                  ps, de bruine en groene flessen breng je best wel naar de glasbak, anders krijg je problemen met de witbalans.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment

                  Working...
                  X