Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpte

    Hallo allemaal

    Zit de scherpte van een foto in het prijskaartje van de camera?
    Ik heb zelf een Minolta Dimage 5,maar als ik foto's zie die met een D60 ofzo gemaakt zijn, dan zien die foto's er meer scherper uit ,ligt dat aan duurdere lenzen ofzo.
    Ik ben daar gewoon nieuwsgierig naar?

    Dank je wel
    John Image

  • #2
    opgepast: je kan in de instellingen van de camera meestal ook de sharpening verhogen daardoor scherpere beelden (je moet daar een beetje mee spelen en zien wat je 't beste lijkt)
    of je kan dat achteraf doen in PS bvb
    het 'glas' is natuurlijk ook een belangrijke factor in dit alles
    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

    Comment


    • #3
      Dank je wel Dirty Harry,Ik had daar nog geeneens aan gedacht,dat ik de scherpte kan verhogen in mijn camera,ik ga daar gelijk eens mee experimenteren.

      Groetjes
      John

      Comment


      • #4
        in camera settings kan je bij veel digi's aanpassen, let op voor artifacts bij teveel van 't goeie (testen)

        Post processing in een bewerkingsprogramma (bv USM unsharp mask in PS wordt ook veel toegepast, en er zijn nog meer geraffineerde manieren door combinatie van technieken).

        Dan, ten tweede de kwaliteit v.d. lens, waarbij rekening moet gehouden worden dat in veel gevallen als je lens een max opening heeft van bv 2.8, je door twee stopts te dalen (5.6) meer scherpte haalt. De Meeste lenzen presteren optimaal tss f/8 en f/16, de beste over het ganse bereik, hier telt meestal wel de vuistregel kwaliteit kost poen

        Dan, ten derde, vaste hand, hoge sluitertijd !! toch niet zo onbelangrijk, hoe sneller de shutter, hoe minder kans op bewegingsonscherpte ...

        Mvgr

        Comment


        • #5
          Naast bovenstaande opmerkingen: Welke foto's vergelijk je, de originele fullsize of bv 800x600 op het forum?

          Als jij je foto's zelf 'gewoon' verkleint naar 800x600 en iemand anders verkleint ze met verscherping (bv unsharp mask), dan zit daar dus ook al een groot verschil, zelfs bij twee dezelfde camera's/lenzen.

          Maar een vergelijking met een scherpe foto van bv een D60, D100 of andee DSLR en bv een Dimage5 is natuurlijk altijd wat link. Misschien zit er op die D-SLR wel een lens die drie keer zo duur is dan een Dimage?

          Comment


          • #6
            Hoi

            Dank jullie wel voor de reaktie's,zo heb ik weer wat geleerd,bedankt

            Groetjes
            John

            Comment

            Working...
            X