Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vast diafragma van bijv 70-200 f/2.8 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vast diafragma van bijv 70-200 f/2.8 ?

    Hallo allemaal ik had eens een vraagje.

    In de zeer uitgebreide uitleg van Skitch zoals hier te vinden is is mij 1 ding niet echt duidelijk.

    Er staat namelijk dat: Diafragmaopening (in mm.) = brandpuntsafstand in mm. / diafragmagetal.

    Tot zover alles duidelijk, maar als ik dit ga uitrekenen bij bijv een 70-200 f/2.8 kom ik op het volgende:

    70mm / f2.8 = 25mm
    200mm / f2.8 = 71mm

    Nu is mijn vraag, klopt dit?

    En dan reist bij mij meteen de vraag waarom bij 70mm het diafragma niet tot 71mm opengezet kan worden aangezien deze opening wel behaald kan worden.
    Of moet ik dit in verhouding gaan zien ergens?

    Waarschijnlijk zal ik wel ergens iets over het hoofd zien vandaar dus ook mijn vraag.

    Greetz rich
    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

  • #2
    Re: Vast diafragma van bijv 70-200 f/2.8 ?

    ik denk dat dit komt door het zoommechanisme dat er op 70mm niet meer kan dan 2.8
    [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

    Comment


    • #3
      Re: Vast diafragma van bijv 70-200 f/2.8 ?

      Veel ken ik er ook niet van, maar het lenselement binnenin beweegt zich bij 70mm naar de camera toe waardoor de opening bij 70mm beperkt blijft tot 25mm. Bij het gebruik op 200mm beweegt het lenselement zich naar de frontlens toe om de lensopening maximaal te benutten.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: Vast diafragma van bijv 70-200 f/2.8 ?

        Die waarden zijn enkel geldig mocht het diafragma zich vooraan de lens bevinden (weg van de camera). Daar die langs de kant van de camera zit kan die kleiner zijn.

        2de punt: in theorie is zo'n groot diafragma mogelijk, maar daar spreek je over iets fysisch. Het is echter de "optische grootte" van je diafragma dat telt.
        Kijk eens door je lens naar je diafragma, terwijl die op f/8 staat, en zoom nu eens tussen 70 en 200. Je diafragma zal schijnbaar veranderen van grootte. Fysisch blijft die even open/dicht, maar optisch, door het verschuiven van je lenselementen, veranderd de opening wel.

        3de: de beeldhoek bij 70mm is veel breder dan bij 200mm, zal ook wel 'n beperkende faktor zijn (denk ik, geen uitleg, zou me gewoon logisch lijken)

        (allee, tot zover ik enkele maanden geleden de uitleg toch begrepen heb)
        Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
        MySite - All your base are belong to us - What you say

        Comment

        Working...
        X