Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

resizen voor afdruk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • resizen voor afdruk

    Hey,

    Een vraag: optimalizeren jullie de afbeeldingen steeds voor het afdrukformaat?
    Daarmee bedoel ik: stel, ik heb een foto waarvan ik best tevreden ben. Formaat is (pakweg) 3000x2000 pixels, en is in JPG gesaved.
    Deze foto wens ik af te drukken op 15x10 cm. Optimale resolutie: 300dpi.

    Vraag: herschalen jullie de foto vooralleer die naar de printer te sturen? Dus eerst resizen in photoshop (15x10cm, 300dpi), verscherpen (?) en dan afdrukken?

    En indien ja, hoe ordenen jullie dan al die bestanden? wat als een foto in verschillende formaten wordt afgedrukt. Maken jullie dan voor elk formaat een JPG, en bewaren jullie die dan ook? En hoe/waar? En hoe past dit in de workflow?

    groeten,
    Kristof

  • #2
    Re: resizen voor afdruk

    Om af te drukken resize ik niets. In originele grootte naar de drukker, hetzij via internet, hetzij op stick. Misschien is het niet nodig, maar 'k heb toch altijd al goede foto's terug gekregen.
    Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
    BD0993BE
    Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

    Comment


    • #3
      Re: resizen voor afdruk

      Oorspronkelijk geplaatst door kmeirlaen Bekijk bericht
      Hey,

      Een vraag: optimalizeren jullie de afbeeldingen steeds voor het afdrukformaat?
      Daarmee bedoel ik: stel, ik heb een foto waarvan ik best tevreden ben. Formaat is (pakweg) 3000x2000 pixels, en is in JPG gesaved.
      Deze foto wens ik af te drukken op 15x10 cm. Optimale resolutie: 300dpi.

      Vraag: herschalen jullie de foto vooralleer die naar de printer te sturen? Dus eerst resizen in photoshop (15x10cm, 300dpi), verscherpen (?) en dan afdrukken?

      En indien ja, hoe ordenen jullie dan al die bestanden? wat als een foto in verschillende formaten wordt afgedrukt. Maken jullie dan voor elk formaat een JPG, en bewaren jullie die dan ook? En hoe/waar? En hoe past dit in de workflow?

      groeten,
      Kristof
      a) resizen: zelf doen, niet aan de centrale overlaten
      b) inderdaad, meerdere versies bijhouden
      c) Workflow: resize komt op het einde, dus 2 of drie verschillende fomaat jpgs maken van dezelde psd als basis.

      Bovendien centrales respecteren hun eigen formaat niet, ze drukken altijd groter af, dus je moet een witte rand laten.

      Paul.
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: resizen voor afdruk

        Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
        a) resizen: zelf doen, niet aan de centrale overlaten
        b) inderdaad, meerdere versies bijhouden
        c) Workflow: resize komt op het einde, dus 2 of drie verschillende fomaat jpgs maken van dezelde psd als basis.

        Bovendien centrales respecteren hun eigen formaat niet, ze drukken altijd groter af, dus je moet een witte rand laten.

        Paul.
        Dat van die formaten is idd juist, ze zeggen 10x15cm maar eigenlijk zijn het amerikaanse maten en dus 4x6 inch wat neerkomt op 10,16 x 15,24 daarenboven worden de fotos aan de zijkant gesneden en is het geen eraf gesneden wordt niet altijd evenveel dus daar kan ook nog wat verschil op zitten.
        en ten derde om na het ontwikkelen zeker geen fijne witte randjes over te houden wordt de foto een beetje opgeblazen zodat hij iets over het papier belicht wordt waardoor je dus ook een stukje kan verliezen.
        President Merkin Muffley: Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room.

        Comment


        • #5
          Re: resizen voor afdruk

          Oorspronkelijk geplaatst door schtein Bekijk bericht
          het geen
          Het moet toch niet gekker worden...

          Comment


          • #6
            Re: resizen voor afdruk

            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
            Het moet toch niet gekker worden...
            Zeer waarde volle bij drage tot de dis cus sie. Harte lijk dank in naam van allen.

            Comment

            Working...
            X