Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens kopen? -- zoek lichtsterke lens --

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens kopen? -- zoek lichtsterke lens --

    Ik wil mijn materiaal een beetje professioneler maken én dus een lichtsterke lens kopen. Eéntje waar ik naast concerten binnen en ook andere donkere scenes mee wil vastleggen.

    Omdat een prime té lastig lijkt, zeker voor concerten: maar één body, D70s, en de artiesten staan niet echt stil hé...

    Door de prijs zal het geen Nikon worden, ik wil het rond de 500 euro houden.
    Maar is Tamron of Sigma het beste?
    Wie kent één van deze lenzen en kan de voor/nadelen hiervan vertellen?
    Alvast bedankt op voorhand en duimen over een weekje voor mij ...

    Tamron 17-50/2,8 AF SP XR Di-II LD ASPHERICAL für Nikon
    of
    Sigma 18-50/2,8 AF EX DC IF Macro für Nikon
    Sigma 24-60/2,8 AF EX DG aspherical IF für Nikon

    Nog even een vraagje want ik ben écht een groentje () in deze materie: heeft één van deze lenzen een beeldstabilisator of heeft enkel Nikon dat?

    Als er trouwens mensen zijn die regelmatig concerten fotograferen dan zijn tips met voor en nadelen van lenzen die jullie gebruiken altijd welkom!!

  • #2
    Re: Welke lens kopen? -- zoek lichtsterke lens --

    Gewoon een bemerking...

    Hoe dicht bij het podium hoop je te staan? Want met 60mm moet je toch al niet te ver naar achter meer staan.

    Verder denk ik dat je dat soort lenzen nog niet echt stabilisatie nodig hebt. Met een 2.8 op 60 mm kun je makkelijk 1/60 ste trekken misschien na wat oefening wel 1/30ste
    maar je artiest gaat dan toch bewogen hebben op die tijd.
    Je kunt niet met lange sluitertijden werken voor concerten dus stabilistatie is niet nodig...

    Sigma of tamron?? Die discussie zou ik uit de weg gaan. Zelf heb ik mijn sigma verkocht voor het Nikon equivalent...

    Maar in de club bij ons zijn mensen met sigma en met tamron... die maken schitterende foto's...

    Tuur
    Time is a precious little thing....

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens kopen? -- zoek lichtsterke lens --

      Bedoeling voor mijn eerste keer, en dat is dan ook al geregeld, heb ik all-area.
      Dus goed dicht. Dan kan ik ook kijken wat ik zelf kan, of het me aanspreekt of niet.
      Maar om nu geld uit te geven dat ik ga weggooien heb ik liever niet maar één van deze twee 17 - 50 lenzen is ook bruikbaar in een kerk ofzo denk ik hé?!
      Of wordt daar enkel 1,8 gebruikt?

      @Tuur, jouw Sigma weg ... waarom? Want als ik de prijzen vergelijk kost een échte Nikon 2 tot 3x meer. Als ik 'nen' echte zou zijn en kosten kan inbrengen zou ik niet twijfelen maar als amateurtje...
      Sigma is evengoed als Tamron of is één van beide toch beter? Hmmm hopelijk heeft iemand één van de voornoemde lenzen, kan ik wat ervaringen horen.

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens kopen? -- zoek lichtsterke lens --

        Als je toch zo dicht bij de artiesten kan komen dat je niet meer dan 60 mm nodig hebt, wat is er dan mis met een (goedkope) lichtsterke prime als eerste optie?
        Voor overzichtsfoto's kan je altijd wat verder van het podium weggaan...

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens kopen? -- zoek lichtsterke lens --

          Oorspronkelijk geplaatst door Racerke Bekijk bericht
          Omdat een prime té lastig lijkt, zeker voor concerten: maar één body, D70s, en de artiesten staan niet echt stil hé...


          de enigste lens die er bij mij op komt op concerten is de 50mm 1.4...
          als ik wat verder sta de 70-200 2.8... maar op de optredens waar ik naartoe ga, kan je meestal vlakbij de artiesten komen
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens kopen? -- zoek lichtsterke lens --

            Werkt zo'n prime dan écht niet lastig? Loop je dan niet de benen onder je lijf uit met resultaat dat de artiesten, security en publiek je beu worden?

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens kopen? -- zoek lichtsterke lens --

              Oorspronkelijk geplaatst door Racerke Bekijk bericht
              Werkt zo'n prime dan écht niet lastig? Loop je dan niet de benen onder je lijf uit met resultaat dat de artiesten, security en publiek je beu worden?
              Het gaat er om dat je goede foto's maakt. Als je dat resultaat kunt laten zien worden ze je nooit zat. Ze gaan je desnoods meer betalen.
              Kijk ook eens naar de 1,4 28mm (sorry, je budget)
              Dan maar de 1,4 50mm
              Een zoom lijkt makkelijker, maar geeft je veel te veel keus, en daardoor lukt het vaak niet. Een prime is lichtsterker, meer kwaliteit, en geeft je maar keus, waardoor je je op de compositie en inhoud kunt richten.

              Welke portretten vindt je mooi en welk objectief zijn die gemaakt?
              Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

              Comment


              • #8
                Re: Welke lens kopen? -- zoek lichtsterke lens --

                @TS:
                Ik heb vorige zomer vlakbij het podium gestaan van 'n optreden van Belle Perez, en heb daar met m'n 28-70 2,8 enkele prachtige fotos kunnen maken. (zie m'n site)
                Enige opmerking is: te weinig breedhoek (als je vlak voor je staat, brrr), dus ga zeker voor 17/18-50.
                Voor de rest: op diafragma of manueel trekken en dan 'n half oog houden op je lichtmeter. (iso800, f tussen 3.5 en 4.5 , s tussen 1/80 en 1/160) ..... (wel in jpg getrokken, kan zijn dat m'n toestel zelf de belichting nog wat opgetrokken heeft, 'k had hem toen nog maar 'n maand)


                @Hans:
                De TS spreekt ook niet over portretten hee, maar algemeen, tijdens het concert zelf.
                Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                MySite - All your base are belong to us - What you say

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lens kopen? -- zoek lichtsterke lens --

                  Oorspronkelijk geplaatst door Racerke Bekijk bericht
                  Ik wil mijn materiaal een beetje professioneler maken én dus een lichtsterke lens kopen. Eéntje waar ik naast concerten binnen en ook andere donkere scenes mee wil vastleggen.

                  Omdat een prime té lastig lijkt, zeker voor concerten: maar één body, D70s, en de artiesten staan niet echt stil hé...

                  Door de prijs zal het geen Nikon worden, ik wil het rond de 500 euro houden.
                  Maar is Tamron of Sigma het beste?
                  Wie kent één van deze lenzen en kan de voor/nadelen hiervan vertellen?
                  Alvast bedankt op voorhand en duimen over een weekje voor mij ...

                  Tamron 17-50/2,8 AF SP XR Di-II LD ASPHERICAL für Nikon
                  of
                  Sigma 18-50/2,8 AF EX DC IF Macro für Nikon
                  Sigma 24-60/2,8 AF EX DG aspherical IF für Nikon

                  Nog even een vraagje want ik ben écht een groentje () in deze materie: heeft één van deze lenzen een beeldstabilisator of heeft enkel Nikon dat?

                  Als er trouwens mensen zijn die regelmatig concerten fotograferen dan zijn tips met voor en nadelen van lenzen die jullie gebruiken altijd welkom!!


                  Ben je nu op zoek naar een lichtsterke lens of ben je opzoek naar een prijs ?
                  OK, ik kan aannemen dat budget tot op zekere hoogte belangrijk is, het belangrijkst is echter de kwaliteit die je koopt, daarom eerst kijken wat is het beste voor mijn soort van fotografie, als je dat weet dan ga je kijken hoe je het gaat betalen, en of je eventueel nog wat langer gaat sparen om dan toch de lens te hebben die je wenst.

                  Als lens voor optredens denk ik aan een 70-200mm F2.8 over het ganse bereik . Al of niet met VR en liefst optiek van het huis, dus Nikon heeft de voorkeur boven Sigma.

                  MVG, Jeff
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lens kopen? -- zoek lichtsterke lens --

                    ik zou zeker de tamron 28-70mm niet uitsluiten
                    deze geeft net wat meer telezoom wat je kunt gebruiken als je wat verder afstaat

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lens kopen? -- zoek lichtsterke lens --

                      @Jef: ik kan begrijpen dat Nikon de voorkeur heeft maar dat past als amateurtje écht niet binnen mijn budget.

                      Volgens mij is wat ik moet hebben 1,4 of 1,8 maar prime moet ik eerst eens mee gespeeld hebben... . Aangezien dat dat niet kan denk ik voor ondertussen één van deze twee te gaan:

                      Tamron 17-50/2,8 AF SP XR Di-II LD ASPHERICAL für Nikon
                      of
                      Sigma 18-50/2,8 AF EX DC IF Macro für Nikon

                      Maar is er écht niemand die ervaring met één van beide (of merken) heeft?

                      f tussen 3.5 en 4.5
                      Ehm dat is net wat ik niet nodig heb, dat kunnen mijn huidige lenzen al: 3,5, ik probeer juist meer licht binnen te krijgen.

                      Hmmmm maar ik heb wel nog ne verdubbelaar ergens liggen van bij mijn analoge toestellen: past deze tussen één van beide lenzen? Dan heb ik een bereik tot 100 ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke lens kopen? -- zoek lichtsterke lens --

                        Oorspronkelijk geplaatst door Racerke Bekijk bericht
                        Tamron 17-50/2,8 AF SP XR Di-II LD ASPHERICAL für Nikon
                        of
                        Sigma 18-50/2,8 AF EX DC IF Macro für Nikon
                        Bij een keuze tussen die twee, zou ik voor de Tamron gaan. Ik heb twee exemplaren van de Sigma gehad, en beide weer verkocht wegens te weinig scherpte van f/2.8 tot f/3.5.
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke lens kopen? -- zoek lichtsterke lens --

                          OK, bedankt K-2 !!

                          Maar nu een nieuw twijfeltje... 17-50 of 28-75.
                          Ik denk de eerste maar om een miskoop te vermijden ... .

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke lens kopen? -- zoek lichtsterke lens --

                            17-50 of 28-75 hangt af van wat voor soort foto's je wil gaan maken en de omgeving waarin ...

                            17mm is handig als je in een beperkte ruimte toch een totaalbeeld wil vastleggen (of voor landschap natuurlijk).
                            Maar 50mm vind ik persoonlijk te kort voor portret.
                            Vandaar dat ikzelf binnen eerder mijn 28-75 (of een van de primes: 35/1.4 - 85/1.4) gebruik dan een 17-35 of 17-50.

                            Succes met de keuze !
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke lens kopen? -- zoek lichtsterke lens --

                              Trouwens... 17 gaat toch geen vertekening van het beeld opleveren hoop ik?

                              Comment

                              Working...
                              X