Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 50mm f1.8 als all round lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 50mm f1.8 als all round lens?

    Hello,

    Momenteel heb ik een 400D met de canon 100mm 2.8 macro, heel leuk objectief maar redelijk beperkt als je wat anders dan macro wil doen.
    Dit is mijn eerste DSLR, dus ben nog redelijk onervaren, maar ik vroeg mij af ofdat je de canon 50mm f1.8 kan gebruiken als een all round lens (merendeel stadsfotografie aangezien ik in hartje gent woon), je leest er overal lovende commentaren over en voor de prijs moet je het zeker niet laten.

    Dus momenteel heb ik de 100mm macro, is de 50 mm hierop een goede aanvulling? Ik zou dan later, als ik wat meer ervaring heb een zoomlens bijkopen.

  • #2
    Re: Canon 50mm f1.8 als all round lens?

    ik heb zo'n 50 f1.8 en eigenlijk zou iedereen die gewoon moeten hebben , kost niets en is ook in moeilijkere situaties leuk om mee te werken
    groeten, Sebastiaan

    Comment


    • #3
      Re: Canon 50mm f1.8 als all round lens?

      Zelf heb ik de Nikon 50mm f1,8D en daar al heel veel plezier aan beleeft Alleen al de scherpte van de foto's, dat zal bij de Canon niet anders zijn.

      Toch ben ik niet echt tevreden met de 50mm als brandpunt, vooral niet met analoog, het is te weinig groothoek en te weinig tele.

      Volgens mij is zo'n lens ideaal als potretlens, maar ook voor fotografie in de schemering, met name fotografie van sterrenbeelden.
      Ik ben op zoek naar een MB-20.

      Comment


      • #4
        Re: Canon 50mm f1.8 als all round lens?

        Ja, maar ik wil hem niet enkel als portret lens gebruiken, de 50mm is natuurlijk een 80mm op mijn 400D.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 50mm f1.8 als all round lens?

          Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
          Toch ben ik niet echt tevreden met de 50mm als brandpunt, vooral niet met analoog, het is te weinig groothoek en te weinig tele.
          ik geef je gelijk, maar ik gebruik ze vooral op optredens waar ik weinig licht heb...
          voor portretten gebruik ik mijn 70-200 2.8 die voor mij veel mooiere resultaten geeft omdat je wat meer afstand kan nemen van je onderwerp


          voor de TS:
          die 50mm is inderdaad en lens die in niemands fototas mag ontbreken
          maar aangezien je een beginner bent, raad ik je juist een zoomlens aan zodat je zelf wat kan ondervinden welk brandpunt je graag gebruikt. je kan kijken naar een standaard objectief als de Tamron 17-50 of dergelijk.
          of als je echt niet graag geld uitgeeft, koop je dan zo'n tweedehands 18-55 kitlensje, dat betaal je niet meer dan 50euro, en ze worden naar u kop geslingerd tegenwoordig. (tegen vanavond heb ik er hier ook eentje te veel liggen trouwens)
          met die lens kan je voor weinig geld wat zitten proberen en ondervinden wat je eigenlijk wil van lens zodat je geen zotte kosten moet doen waarvan je achteraf spijt hebt.
          natuurlijk met zo'n tamron of sigma (respectievelijk 17-50, 18-50) kan je nu ook niet bepaald een miskoop doen
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Canon 50mm f1.8 als all round lens?

            Ik volg de redenering van Matthias, en toch niet.

            Enerzijds is een zoom inderdaad flexibel om je in te werken en je stijl te bepalen. Anderzijds zou het ook kunnen dat je sneller leert als je met een vast standaardlens werkt. Wie zal het zeggen.

            Die 1.8 is natuurlijk niet te versmaden in je zoeker, en als portret op een 1.6 cropped dus perfect bij een gemiddeld diafragma. Gewoon de €100 uitgeven!

            Of dat die dan all round is? Ik heb nu zelf een 35mm op een 5D, om binnen de comfortzone van het subject te werken. En da's dan ook portret. 35mm FF komt ongeveer overeen met 24mm cropped.

            Succes
            Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

            Comment


            • #7
              Re: Canon 50mm f1.8 als all round lens?

              Oorspronkelijk geplaatst door molmol Bekijk bericht
              Hello,

              Momenteel heb ik een 400D met de canon 100mm 2.8 macro, heel leuk objectief maar redelijk beperkt als je wat anders dan macro wil doen.
              Dit is mijn eerste DSLR, dus ben nog redelijk onervaren, maar ik vroeg mij af ofdat je de canon 50mm f1.8 kan gebruiken als een all round lens (merendeel stadsfotografie aangezien ik in hartje gent woon), je leest er overal lovende commentaren over en voor de prijs moet je het zeker niet laten.

              Dus momenteel heb ik de 100mm macro, is de 50 mm hierop een goede aanvulling? Ik zou dan later, als ik wat meer ervaring heb een zoomlens bijkopen.
              Ik fotografeer ook veel in Gent, en als je met stadsfotografie meer dan alleen maar gebouwen bedoelt, dus ook mensen en mensen in een situatie, dan kan ik je vertellen dat die 50mm niet mag ontbreken! Ik gebruik die vooral om situaties met meerdere mensen vast te leggen eigenlijk. Het klinkt tegenstrijdig, maar als ik slechts één persoon wil fotograferen en toch de omgeving tonen waarin die zich beweegt, dan gebruik ik mijn 17-35, en dan nog meestal op 17mm. In Gent (bijvoorbeeld het patershol), kan je lens eigenlijk niet breed genoeg zijn. In dat geval volg ik Matthias: koop de kitlens. Die begint op 18mm, en zo kun je al eens bekijken of die brede hoeken iets zijn voor jou. Ik gebruik dus die 17-35, mijn 50mm voor als ik voornamelijk mensen in mijn foto heb, om hele scherpe plaatjes te hebben, en binnenkort komt er nog een 70-200 f4L IS bij om straatportretten van dichtbij te kunnen nemen.
              Dus, kopen die lens!
              ______
              www.vue.photo

              Comment


              • #8
                Re: Canon 50mm f1.8 als all round lens?

                Een zoomlens is comfort. Met een prime kun je identiek hetzelfde, alleen zul je moeten zoomen met je voeten. Primes zijn doorgaans trouwens scherper en ik deel de mening van Sebastiaan dat iedereen de 50 1.8 gewoon moét hebben. Zeer scherp, lichtsterk en spotgoedkoop. Qua prijs/kwaliteit slaat deze (weliswaar plastieken) Canon-lens gewoon alles.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 50mm f1.8 als all round lens?

                  Als je een equivalent zoekt van een lichtsterke 50mm prime in 24x36 formaat, dan denk ik dat je in de richting moet kijken van de Sigma 30 mm 1,4. Met de crop-factor komt die overeen op 50 mm. Dit schijnt een prima lens te zijn...
                  meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 50mm f1.8 als all round lens?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
                    Enerzijds is een zoom inderdaad flexibel om je in te werken en je stijl te bepalen. Anderzijds zou het ook kunnen dat je sneller leert als je met een vast standaardlens werkt. Wie zal het zeggen.
                    Aanvullend; Als het voor je "stadsfotografie" is en je wilt nog veel leren (kijken)...is mijn mening, een vast brandpunt van 24, 28 of 35mm. desnoods 2e hands. Een 50mm is wat te "lang". Gr,
                    M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 50mm f1.8 als all round lens?

                      Eigenlijk kom je er het beste achter door een zoomlens te lenen en dan eens een dag of wat foto's te trekken, om daarna in de exif gegevens te gaan zien welk brandpunt het meest gebruikte is.
                      Op crop 1.5 vond ik 35mm toch wel erg prettig.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 50mm f1.8 als all round lens?

                        Als je anders ergens vanaf 12u eens tijd hebt, moeten we eens samen 't stad intrekken, dan kan je gerust eens met mijn lenzen proberen voor je iets koopt. Maar die 50mm is OK hoor, die moet je zeker kopen voor wat ie maar kost.

                        Ik ben het eens met Flotootje ook, dat je voor stadsfotografie zeker ook een bredere hoek nodig hebt. Daarvoor voldoet je kitlens momenteel heel goed. Ik zou daar eerst eens wat mee experimenteren voor je die gaat vervangen door iets anders. Een vast brandpunt kleiner dan 50mm heb je echter nu nog helemaal niet nodig (tenzij je toch in 't geld zwemt).
                        ______
                        www.vue.photo

                        Comment

                        Working...
                        X