Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil in objectieven...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschil in objectieven...

    Mijn vraag is iets specifiek voor Nikon:
    Wat is het verschil tussen
    b.v.: DX-zoom, AF-S zoom AF-zoom en AF-S DX zoom?

    Ik vermoed dat dit belangrijke termen zijn maar ik krijg er geen vat op.

    Als ik een nieuwe lens voor mijn Nikon D40 wil? Dan is deze niet automatisch scherp te stellen. Of zijn er zijdeurtjes om dit te negeren?
    Kan ik bv.: een fisheye of macro lens aankopen die toch automatisch scherpstelt?

    vrede
    Nikon D300

  • #2
    Re: Verschil in objectieven...

    Op een Nikon D40 zullen enkel de lenzen die een eigen, ingebouwde AF-motor hebben, automatisch scherpstellen.
    Bij Nikon zijn dit alle lenzen met het kenmerk AF-S.

    AF of AF-D lenzen zullen dus niet automatisch scherpstellen, en er is geen achterpoortje om dit te omzeilen. Enkel manuele scherpstelling is mogelijk.

    Gr's, Wim
    Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
    Fujifilm X100V - Sony RX100M3

    Comment


    • #3
      Re: Verschil in objectieven...

      en DX staat voor zover ik weet voor het feit dat die lenzen enkel zijn gemaakt voor op digitale spiegelreflexen en dat ze dus niet werken op een (analoge) FF camera
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: Verschil in objectieven...

        Oorspronkelijk geplaatst door Matheww_1 Bekijk bericht
        Als ik een nieuwe lens voor mijn Nikon D40 wil? Dan is deze niet automatisch scherp te stellen. Of zijn er zijdeurtjes om dit te negeren?
        Kan ik bv.: een fisheye of macro lens aankopen die toch automatisch scherpstelt?

        vrede
        Geen zijdeurtjes, maar wel een hulpmiddel in de vorm van een groen focus assist lampje in de zoeker.

        MVG,

        Comment


        • #5
          Re: Verschil in objectieven...

          je kan natuurlijk gebruik maken van een manueel focusscreen...


          ik heb dit op mijn D200 en werkt goed...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment

          Working...
          X