Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Al gehoord van almost trap focus ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Al gehoord van almost trap focus ???

    Leek mij wel interessant artikel:

    http://eosdoc.com/manuals.asp?q=E7TrapFocus
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Moeilijk, snap er niet veel van eigenlijk.
    Kan je eens uitleggen wat er bedoeld wordt ???

    Comment


    • #3
      Voor zover ik begrijp, is het een methode om een Canon-toestel in te stellen, zodanig dat een foto genomen wordt, van zodra het subject in focus komt (m.a.w. als je dichter/verder gaat tot het plots scherp wordt, of als het subject dichter/verder beweegt).

      De persoon in kwestie stelt het voor om te gebruiken bij macro-opnames (meer bepaald in situaties waar de AF faalt), maar ik begrijp niet goed waarom. Er is toch een manuele focus-mogelijkheid ? Bij het dichter/verder bewegen verandert de compositie...

      Nu ja, het lijkt me een interessant weetje voor mensen met een dergelijk toestel, ik kan me nog situaties inbeelden waarin het nuttig zou kunnen zijn (als het werkt in niet-macro stand: dieren die dichter/verder komen, auto's op circuit, ...).


      Jörg
      Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

      Comment


      • #4
        ik weet nu niet of dit met alle camera's gaat maar je kan toch bv scherpstellen op iets dat terzelfderhoogte zit of hetgene wat je wil trekken, dan blijf je maar je sluiterknop half ingedrukt houden om je scherpstelling vast te houden en dan heb je maar af te duwen op het juiste moment.

        wat die man daar allemaal zegt van je lenskap er dan voorhouden en dergelijke ik snap niet goed waarom
        visit my website : http://www.freewallpapersite.com

        Comment


        • #5
          Volgens zijn principe, wordt de foto automatisch genomen van zodra iets in focus komt. Klassiek moet je nog afdrukken als je focus hebt.

          Als feature lijkt het me interessant, maar ik begrijp inderdaad ook niet goed waarom hij het op die manier aanwendt.


          Jörg
          Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

          Comment


          • #6
            Het doel: Je richt een focuspunt op het oneindige net boven een tak bv. Er komt uiteindelijk eens een vogeltje op de tak zitten (in het focuspunt), de camera denkt 'hee...', focust en klik. Beter dan de hele dag met het vingertje op de afdrukknop zitten wachten wat mij betreft.

            Vandaar dus de letterlijke naam 'trap focus', soort foto-val eigenlijk

            Comment


            • #7
              Originally posted by Erik Mansvelders
              Het doel: Je richt een focuspunt op het oneindige net boven een tak bv. Er komt uiteindelijk eens een vogeltje op de tak zitten (in het focuspunt), de camera denkt 'hee...', focust en klik. Beter dan de hele dag met het vingertje op de afdrukknop zitten wachten wat mij betreft.

              Vandaar dus de letterlijke naam 'trap focus', soort foto-val eigenlijk
              hmmm, dit riekt naar voorkennis voor de huidige challenge!
              You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

              Comment


              • #8
                Originally posted by Erik Mansvelders
                Het doel: Je richt een focuspunt op het oneindige net boven een tak bv. Er komt uiteindelijk eens een vogeltje op de tak zitten (in het focuspunt), de camera denkt 'hee...', focust en klik. Beter dan de hele dag met het vingertje op de afdrukknop zitten wachten wat mij betreft.
                Ja, in die context kan het inderdaad heel handing zijn; maar enig idee waarom hij dat wilt aanwenden om een macro-foto van een stil object te nemen ?
                Bij dat vogeltje heb je je compositie gemaakt, en die verander je niet; in zijn uitleg ga je dan dichter/verder om de foto te maken, en dat lijkt me vreemd (misschien dat er nut in zit, maar ik zie het alvast niet )


                Jörg
                Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

                Comment


                • #9
                  In het voorbeeld van trap focus dat ik noemde, staat de camera stil op een statief te wachten totdat er iets in beeld komt waarop gefocust kan worden. Op het moment dat dat daadwerkelijk gebeurt, en er gefocust wordt (in mijn voorbeeld op een vogeltje dat er nog niet was ), wordt de foto genomen.

                  Andersom kan ook: in macromode met heel klein scherptebereik (waar de genoemde persoon blijkbaar last van heeft) heeft hij volgens zijn eigen zeggen een lastige exercise om die macrofoto gefocust te krijgen. In plaats van stil op statief wachten op een vogeltje, zou ik me ook het volgende voor kunnen stellen: De camera wacht nog steeds om te kunnen focussen, als ik nu langzaam de camera naar een bloemetje/bijtje beweeg, komt er ergens een punt waarop er focus is, en klik...

                  (ik weet niet wat deze persoon precies allemaal wil doen, mijn reactie was voornamelijk gebaseerd op wat onder trap focus wordt verstaan en wat je eraan zou kunnen hebben)

                  Comment

                  Working...
                  X