Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prijzen foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Prijzen foto

    Omdat ik de laatste tijd toch wat meer vraag krijg naar foto's vroeg ik mij af wat zo de gangbare prijzen zijn om jouw foto te publiceren?

    Ik heb zo al eens wat rondgesurft, maar echt prijzen vind je meestal niet, je moet altijd een offerte aanvragen.

    Zijn er hier mensen die af en toe een foto verkopen aan één of ander magazine? Maak je dan nog eens onderscheid tussen eenmalig of vrij gebruik van de foto? Of onderscheid tussen publicatie in een magazine, website, cd-rom, expositie,...

    Ik zelf ben een amateur natuurfotograaf.
    Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

  • #2
    Re: Prijzen foto

    vraag dingen in natura... geld mag je "normaal" niet ontvangen....

    en dit onderwerp komt wekelijks aan bod....
    -=- Light is the key...

    Comment


    • #3
      Re: Prijzen foto

      Onder welke topics? Ik heb eerst de zoekfunctie gebruikt en vond niet direct iets dat me verder kon helpen.

      vraag dingen in natura... geld mag je "normaal" niet ontvangen....
      Om welke reden? De belastingen? Er werd me verteld dat je een bepaald bedrag (2500€ ?) kon verdienen per jaar zonder dat je dit moet aangeven aan de belastingen.
      Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

      Comment


      • #4
        Re: Prijzen foto

        Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
        Om welke reden? De belastingen? Er werd me verteld dat je een bepaald bedrag (2500€ ?) kon verdienen per jaar zonder dat je dit moet aangeven aan de belastingen.
        Je moet het altijd aangeven. Maar je wordt niet altijd belast. Dat hangt in de eerste plaats af van je statuut.

        Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
        Maak je dan nog eens onderscheid tussen eenmalig of vrij gebruik van de foto? Of onderscheid tussen publicatie in een magazine, website, cd-rom, expositie,...
        Inderdaad. Meestal worden foto's onder licentie verkocht. Dan hangt het zo 'n beetje af voor welk doeleinde en in welke oplage. Meestal probeer ik in te schatten hoe waardevol de foto's zijn binnen de opdracht en hoe complex deze is. Voor zeer specifieke opdrachten verkoop ik ze voor onbeperkt gebruik.
        Last edited by vicberger; 13 juni 2007, 16:34. Reden: Nog antwoordje toegevoegd.
        Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

        Comment


        • #5
          Re: Prijzen foto

          Ik zou niet weten waarom je geen geld mag vragen Het is wel zo dat je elke bijverdienste dient aan te geven (en dat is dan onbelast tot een plafond), maar dat wist jij als goeie Belg natuurlijk wel

          Probleem is meestal dat veel officiële instanties, bedrijven of wat dan ook, facturen vragen voor hun boekhouding/kosten... en dat kan jij natuurlijk niet opmakenals particulier.

          Comment


          • #6
            Re: Prijzen foto

            check sofam ...

            mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"
            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

            Comment


            • #7
              Re: Prijzen foto

              Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
              check sofam ...

              mm
              Inderdaad, maar de eerlijkheid gebiedt me te vertellen dat je aan de sofam-tarieven niet veel foto's zal moeten verkopen aan kleinere ondernemingen, laat staan aan zelfstandigen of particulieren. En ik heb ook de indruk dat zelfs kranten een eigen – veel goedkoper – tarief hanteren.
              Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

              Comment


              • #8
                Re: Prijzen foto

                Staan er prijzen op de Sofam website? Ik vind enkel prijzen wanneer er inbreuken tegen auteursrechten en zo worden gepleegd.
                Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

                Comment


                • #9
                  Re: Prijzen foto

                  je moet natuurlijk ook wat rondkijken hé ...

                  mm
                  ∏__|_ ∏__|_
                  "no rules, great shots"
                  Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                  Comment


                  • #10
                    Re: Prijzen foto

                    Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be Bekijk bericht
                    vraag dingen in natura... geld mag je "normaal" niet ontvangen....

                    en dit onderwerp komt wekelijks aan bod....
                    lijkt me zever in pakjes

                    een huis opknappen en 40.000 euro ondertafel geven is zwartwerk

                    maar als je een auto geeft dan is't ok?
                    foto als spiegel of als venster?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Prijzen foto

                      ik ben zelf ook een gaan rondluisteren omdat ik met een soortgelijk probleem zat/zit. Ik heb inkomsten van mijn fotografie, maar uiteindelijk toch nog te weinig om echt winst te maken. Daarom zou een bijberoep ook niet kunnen, want daar verwacht een fiscus dat je na X aantal jaar winst gaat maken. Maar hoe moest ik dat dan oplossen ?

                      Mij werd door 2 belanstingscontroleurs, onafhankelijk van elkaar, het volgende verteld.

                      Je wordt idd belast op elke cent WINST die je maakt (dus niks vrijgesteld, das voor gepensioneerden enzo). Maar het is de WINST waarom je belast wordt, niet de inkomsten !!

                      Om te weten wat je winst is moet je dus een boekhouding bijhouden met alle inkomsten uit je fotografie + alle uitgaven DIREKT gerelateerd tot het maken van de foto's waarom je inkomsten hebt gegenereerd. (Dus niet alle uitgaven mbt fotografie).

                      Op het einde van het jaar moet je je 'winst' du op je belastingsbrief invullen en zal je daar ongeveer 50 tot 60% belastingen op moeten betalen.

                      Zelf vind/vond ik het nogal raar dat je als particulier zomaar 'een boekhouding' moogt bijhouden terwijl je daar hoegenaamd geen opleiding voor hebt gehad. (wat je voor een bijberoep wel nodig hebt dacht ik). Maar omdat 2 inspecteurs dat onafhankelijk van elkaar zo voorstelden, tja, dan ga ik daar niet aan twijfelen ... en wacht ik mijn eerste inspectie maar af zekers
                      --
                      Play Drakensang - a free online mmorpg

                      Comment

                      Working...
                      X