Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste digitale Camera...

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste digitale Camera...

    Ik wil binnenkort overgaan tot de aanschaf van een digitale camera.
    Ik wil in ieder geval de volgende opties:

    Accu (geen geklooi met batterijen)
    Een redelijke zoom functie (voor scherpe close-ups)
    Een flitser
    Minimaal 4 megapixels

    Waar moet ik nog meer op letten?
    De grootte maakt me niet zoveel uit, ik wil wel graag de mogelijkheid om van verschillende lensen te wisselen als het mogelijk is.

    Ik weet er absoluut nog niks vanaf, vandaar dat ik eerst om raad vraag voordat ik tot een daadwerkelijke aanschaf over ga...

    Hij mag trouwens wat kosten, ik wil er namelijk een blijvende hobby van gaan maken.

    Waar moet ik allemaal op letten en welke merken zij goed en welke dealers ?

  • #2
    ik zit zelf aan een Sony Cybershot f-707 te denken, maar is dat wat?

    Comment


    • #3
      De Sony Cybershot F-707 die jij noemt is ondertussen al opgevolgd door de F-717.

      Op de links pagina van deze site vind je een aantal verwijzingen naar andere sites met reviews van digitale cameras. Die zijn heel nuttig als je je wil oriënteren. Phil Askey's DP Review is heel uitgebreid en grondig (www.dpreview.com). Een andere site (die ik hier niet genoemd zie) is Jeff Keller's DC Resource (www.dcresource.com). Deze is beknopter en leest daardoor wat lichter.

      Tenslotte zou ik als ik jou was ook de Canon PowerShot G3 bekijken.

      Groeten,

      Frans

      Comment


      • #4
        ik heb een NIKON COOLPIX 5700 aangeschaft en de resultaten zijn ronduit verbuffend

        Comment


        • #5
          Originally posted by G. Niezink
          ik zit zelf aan een Sony Cybershot f-707 te denken, maar is dat wat?
          Lenzen kunnen wisselen en een Sony 707 gaat niet direct samen. Als je lenzen wilt wisselen, moet je een D-SLR kopen. Als je met 'lenzen wisselen' ook 'opschroeven van converters' bedoelt, is het keuzebereik al groter (voor vrijwel elke camera boven enkele honderden euro's zijn converters in groothoek- en telebereik te koop).

          Je eisen zoals accu (geen geklooi met batterijen) begrijp ik niet helemaal. Met batterijen van 1800 of 2000 mA heb je minder 'geklooi' dan met een accu van 600 mA . Het maakt mij persoonlijk niet zoveel uit of de accu de vorm heeft van een oplaadbare penlight. Flitser zit (intern althans) op zowat elke camera.

          Als ik je eisen dus zo eens bekijk (en kosten geen bezwaar ): kijk eens naar het topic van de samenaankoop van een 10D (of elke willekeurige andere D-SLR trouwens). Maar die van de 10D bv is dus alleen de body, de gewenste lenzen kun je dan naar keuze bijbestellen

          Comment


          • #6
            Ok, daar heb ik dus wat aan

            Dan kan er al een eis weg: Batterijen of standaard accu maakt dus niet veel uit, lenzen verwisselen vindt ik misschien iets teveel van het goede.
            Ik wil gewoon superscherpe natuurplaatjes schieten en mensen fotograferen die dan geen rode ogen krijgen.

            Sony F-717 lijkt me dan een geweldige camera voor dit soort doeleinden.

            Maar wat komt er nog meer bij kijken ? Zit de geheugenkaart er standaard in? En hoe zet je die foto van de geheugenkaart op de computer? Moet je die accesoires er dan apart bij kopen?

            Comment


            • #7
              O ja, voordat ik het vergeet:

              De tijd die de camera nodig heeft voordat hij de daadwerkelijke foto maakt, is dat de "Opname Interval"?

              Het lijkt me niet echt handig, als je een foto wilt maken, om eerst 2 seconden te moeten wachten. Het mooie plaatje kan dan allang geen mooi plaatje meer zijn !!!

              Comment


              • #8
                de CP5700-eigenaars zijn over 't algemeen zeer tevreden van de resultaten
                Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                Comment


                • #9
                  je hebt een opstarttijd: tijd die verstrijkt tot de camera klaar is om opnames te maken
                  ik denk dat je refereert naar de "shutter lag"
                  dat is de tijd tussen knopje indrukken en feitelijke opname
                  is 't kortst bij D-SLR's (maar wel de duurste ook) maar ook vrij kort bij prosumer-camera's zoals CP5700
                  we spreken hier wel over fracties van een seconde hé
                  Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                  Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                  Comment


                  • #10
                    Een grote CF (Compact Flash)of Memory stick in 't geval je een Sony koopt, moet je toch bijkopen.
                    Gewoonlijk zit er wel een kaartje bij, maar dat is eigenlijk alleen groot genoeg om de camera te testen.
                    Dus iets groter kan je best gebruiken...
                    Dan een goede fototas om je dure spullen in op te bergen.
                    Maar die tas moet in de eerste plaats handig zijn om te dragen.
                    Dan kom je automatisch bij Lowepro terecht, en da's niet goedkoop.
                    Dan , misschien een statief, voor nachtopnamen, macro's... maar dat is niet echt nodig.
                    En een reserve batterij.
                    En later een cardreader om sneller je foto's op je PC te zetten
                    En...
                    En...
                    Dus met alleen een camera te kopen ben je er echt niet. (Spijtig)

                    Comment


                    • #11
                      Er komt dus nog wel wat bij kijken, maar dat heb ik er wel voor over.

                      Maar begrijp ik het goed; De digitale camera kun je dus via een kabel ook rechtstreeks met de computer verbinden voor data-overdracht?

                      Of moet je echt zo'n cardreader hebben?

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by G. Niezink
                        Maar begrijp ik het goed; De digitale camera kun je dus via een kabel ook rechtstreeks met de computer verbinden voor data-overdracht? Of moet je echt zo'n cardreader hebben?
                        Cardreader is bijzonder handig, maar je kan het rechstreeks naar de pc - meestal via USB.
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          het gaat ook echt wel met de camera, maar het duurt dan wat langer. in mijn geval heb ik geen zin om in alle rapte mijn microdrive te laten vallen, dus laat ik hem mooi 'in' de camera.

                          met de gegeven wensen en opties, lijkt me de nikon 5700 ook een zeer geschikt toestel. 8xzoom, goede macro, goede flits, scherpe foto's, 5MP, ligt goed in de hand en is klein (makkelijk mee te nemen), en kleine shutterlag (dat is de benaming voor die opname-interval waar je op doelde).
                          zelf heb ik de fuji s602, een zeer vergelijkbare camera, maar goedkoper, ook te overwegen.
                          ToM.___ //Fuji s602.
                          www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                          It goes to 11 you know? 1 louder.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by tom314
                            het gaat ook echt wel met de camera, maar het duurt dan wat langer. in mijn geval heb ik geen zin om in alle rapte mijn microdrive te laten vallen, dus laat ik hem mooi 'in' de camera.

                            Het is maar hoe je het bekijkt....
                            Altijd je camera in je PC pluggen is ook niet je dat...
                            Plus het risico dat je eens achter een kabel blijft haken en heel je camera naar beneden dondert.... Niet denkbeeldig als je sommige bureau's van BD-ers ziet.
                            Ik haal mijn microdrive er steeds uit. Soms gebruik ik hem zelfs om grote bestanden van de laptop naar de desktop te verplaatsen. ( heb geen netwerk, vandaar...)

                            Maar de 1GB CF-cards komen stilaan binnen bereik van de gewone consumer. Dan zou ook ik opteren voor een CF-card.
                            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                            Si non, on devient bonbon
                            Et les gens nous mangent !"

                            Comment


                            • #15
                              Waar je ook rekening mee moet houden: vroeg of laat wil je een teleconverter, of een groothoekconverter, of close-up-lensjes...

                              Dan kies je best een camera waarvan de lens niet in de body verdwijnt, want dan heb je van die speciale buisjes nodig om hulpstukken op te schroeven.

                              De Olympus C-2100US en de E100RS hebben beiden 49 mm. schroefdraad. Een zeer courante maat en ik heb er echt al vanalles opgeschroefd.
                              De Minolta Dimages hebben ook 49 mm. schroefdraad.
                              Verder weet ik er zo geen uit het hoofd op te sommen.
                              Misschien de Sony 717 ???? Maar daar ben ik niet zeker van.

                              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                              Si non, on devient bonbon
                              Et les gens nous mangent !"

                              Comment

                              Working...
                              X