Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beeldscherm kalibratie mislukt

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beeldscherm kalibratie mislukt

    Ik nader het einde van mijn eerste jaar fotografie in avondschool en leerde in de module "kleur" hoe belangrijk het is om kleurmanagement toe te passen als je niet te veel tijd en geld wil verliezen.

    Met de basis van kleurmanagement (marc en ciel) en een gretag eye-one ging ik aan de slag om mijn beeldscherm te kalibreren. Dit zonder veel succes nu ik zie dat al het rode naar het oranje gaat.

    Terug naar het oude profiel en opnieuw proberen? Dat is nu net het probleem, als ik het fabrieksprofiel voor mijn vrij nieuwe iMac 20 inch kies blijft de rode kleur er erg oranje uit zien. En naar mijn weten kan je op deze computer niet veel meer sturen dan de helderheid van het scherm.

    Ik zou dus graag opnieuw vanaf nul beginnen en een methode kennen om zonder afdrukken van kleurkaarten te bestellen waarmee ik zien of mijn kalibratie geslaagd is.

    Ik werk dus met een iMac 20inch met Mac os X.4 en kan beschikken over een gretag eye-one...

  • #2
    Re: Beeldscherm kalibratie mislukt

    Natuurlijk kan je het scherm Calibreren. Ga naar System Preferences > Displays > Color > Calibrate en kies expert mode.

    Comment


    • #3
      Re: Beeldscherm kalibratie mislukt

      Opnieuw kalibreren heeft ook niet het goede resultaat, de oranje tint blijft aanwezig voor alles wat rood zou moeten zien.

      Nog ideeën aub..

      Comment


      • #4
        Re: Beeldscherm kalibratie mislukt

        Met de basis van kleurmanagement (marc en ciel) en een gretag eye-one ging ik aan de slag om mijn beeldscherm te kalibreren. Dit zonder veel succes nu ik zie dat al het rode naar het oranje gaat.
        Vreemd, ik werk ook met de EyeOne (Proof en Photo) en met een scherm van Apple en mij lukt het perfect om zowel mijn, scherm, scanner, printer te kalibreren en te profileren volgens de werkwijze van Marc Cielen.

        Ik denk dat u ergens iets verkeerd moet gedaan hebben. De kleurinstellingen en voorkeuren in Photoshop misschien? Gebruik je wel de juiste profielen?...

        Maccy
        Nikon D800 en wat lenzen…

        Comment


        • #5
          Re: Beeldscherm kalibratie mislukt

          Er is zeker en vast iets fout gegaan Het probleem is echter niet te zoeken in photoshop gezien het probleem bij het werken in het systeem al héél erg op valt.

          Zo is er het rode sterretje van het programma "mail" dat tevoorschijn komt bij een nieuw email bericht dat er nu oranje uit ziet. Ook foto's in iphoto vertonen dit probleem...

          Maar om het hoofdprobleem terug ter sprake te brengen, terug gaan en het fabrieksprofiel gebruiken om vervolgens opnieuw te beginnen lijkt onmogelijk, het probleem blijft aan. Wat alles behalve logisch is.

          Ik wil dus simpelweg dat op gebied van kleur ik terug ben waar ik vorige week was en dat lukt met niet..

          Comment


          • #6
            Re: Beeldscherm kalibratie mislukt

            Oorspronkelijk geplaatst door MarkL Bekijk bericht
            Er is zeker en vast iets fout gegaan Het probleem is echter niet te zoeken in photoshop gezien het probleem bij het werken in het systeem al héél erg op valt.

            Zo is er het rode sterretje van het programma "mail" dat tevoorschijn komt bij een nieuw email bericht dat er nu oranje uit ziet. Ook foto's in iphoto vertonen dit probleem...

            Maar om het hoofdprobleem terug ter sprake te brengen, terug gaan en het fabrieksprofiel gebruiken om vervolgens opnieuw te beginnen lijkt onmogelijk, het probleem blijft aan. Wat alles behalve logisch is.

            Ik wil dus simpelweg dat op gebied van kleur ik terug ben waar ik vorige week was en dat lukt met niet..
            Op een of andere manier wordt dat profiel toch nog gebruikt.
            Ik redeneer maar hoor.
            Kan je dat profiel niet verwijderen?

            Zou het nieuwe profiel jouw monitor, hardware matig veranderd hebben?

            Nu, ik heb iets gelijksaardig gehad.
            En toen heb ik het scherm gekalibreerd met de optie "Easy" van de EyeOne.
            Is niet de perfectie maar het helpt wel.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #7
              Re: Beeldscherm kalibratie mislukt

              Profielen zijn verwijderd en een herstart bracht de rode kleur terug... zo simpel was het.

              Van mij mag dit draadje dicht tenzij hier iemand is die kan verklaren hoe het komt dat een nieuw profiel ook invloed kan hebben op een oud.

              En natuurlijk hoor ik nog altijd graag of er een manier is waarmee kan je testen of je kalibratie goed is zonder afdrukken te laten maken...

              Comment


              • #8
                Re: Beeldscherm kalibratie mislukt

                Oorspronkelijk geplaatst door MarkL Bekijk bericht
                Profielen zijn verwijderd en een herstart bracht de rode kleur terug... zo simpel was het.

                Van mij mag dit draadje dicht tenzij hier iemand is die kan verklaren hoe het komt dat een nieuw profiel ook invloed kan hebben op een oud.

                En natuurlijk hoor ik nog altijd graag of er een manier is waarmee kan je testen of je kalibratie goed is zonder afdrukken te laten maken...
                Mark.....

                Die kleurverandering kan ook in de grafische kaart zitten.

                Kijk eens naar de settings van ColorSync.

                Zowel de monitor als de printer moeten een apart kleurprofiel hebben.

                Draadje dicht? Alles opgelost?

                Excuses voor mijn bemoeienissen ook aan de collega's die een i- of andere mac bezitten.

                Ben nu effe Mac-moe
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #9
                  Re: Beeldscherm kalibratie mislukt

                  Oorspronkelijk geplaatst door MarkL Bekijk bericht
                  Met de basis van kleurmanagement (marc en ciel) en een gretag eye-one ging ik aan de slag...
                  Mogelijk moet ik nog iets meer dan de basis kennen om dit verhaal tot een goed einde te brengen. Ik ga ermee aan de slag.

                  Dit draadje mag dus dicht, bedankt allemaal !

                  Comment

                  Working...
                  X