Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zee aquarium

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zee aquarium

    Weer wat zitten oefenen in de zoo. Dit zijn de 3 beste van de 60-tal foto's die ik had genomen van dat aquarium. of








    Is wel niet simpel moet ik zeggen met al die weerkaatsingen en niet stil zittende modellen.

  • #2
    Re: Zee aquarium

    Beetje witbalansproblemen : foto's zijn te blauw, en iets helderder zou ook wel mogen.
    fotosite

    Comment


    • #3
      Re: Zee aquarium

      Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
      Beetje witbalansproblemen : foto's zijn te blauw, en iets helderder zou ook wel mogen.
      dan gaat het meer tot uiting komen

      Comment


      • #4
        Re: Zee aquarium

        Ik had witbalans ingesteld op tl lampen, mits ze dat daar gebruiken. Maar het kan misschien komen door de flash.

        Comment


        • #5
          Re: Zee aquarium

          Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
          Ik had witbalans ingesteld op tl lampen, mits ze dat daar gebruiken. Maar het kan misschien komen door de flash.
          Je moet je witbalans een beetje inschatten naar de omgeving : een aquarium is een vrij donkere bedoening(ondanks de lampen) en gaat dus een warmere kleurzetting vragen om de kleuren tot hun recht te laten komen.

          Summiere temperatuur en tint correctie via Photostudio Darkroom geeft je een idee van de bedoeling:
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: Zee aquarium

            Bedankt Veel beter nu. Zal eens zien of idimager dat ook kan

            Comment


            • #7
              Re: Zee aquarium

              Ja hoor, met IDimager kun je die ook flink opknappen. Nou ben ik zelf geen fan van opknappen (beter een goede foto uit de cam); maar dit zou een resultaat kunnen zijn. Helaas heb ik het moeten doen met de verkleinde versie.



              Wat ik heb gedaan:
              1. Eerst een fill-flash om de foto op te lichten (85%)
              2. Dan een Dynamic Range Increase om de highlights beter uit te laten komen
              3. Dan een Auto-Levels om de gamma en contrasten goed te krijgen
              4. Dan een Auto-Color Correction (45%) om meer "brilliance" in de foto te krijgen en de blauwzweem wat te compenseren
              5. Dan een Dynamic Sharpen (50%) om de highlights wat meer scherpte te geven
              6. Dan een tikje Noise Removal (3%) om het enigsinds zichtbare aquariumglas te verbergen

              Comment


              • #8
                Re: Zee aquarium

                Cool, bedankt vor deze info van de idimager

                Comment


                • #9
                  Re: Zee aquarium

                  Een aquarium volledig uitlichten met flitslicht is bijna niet te doen, toch niet met 1 flits.
                  Een gedeelte van de inhoud van een aquarium hetzij vissen, planten, en of lagere dieren fotografeer ik bijna altijd met gedemte flitslicht, omdat aquariums inderdaad bijna steeds verlicht worden met buislampen die de laatste jaren licht geven dat alle kleuren van de regenboog kan geven, van wit en geel (lampen die gebruikt worden in werkplaatsen) tot rose en rood (lampen die verkocht worden speciaal voor het aqua of terrarium, Grolux en Aquastar van Sylvania zijn zo'n lampen)
                  Verder worden er de laatste jaren speciale witte en blauwe lampen gemaakt voor het zeeaquarium, deze zijn veel dunner dan gewone buislampen en geven bijna het dubbele licht, maaaaaar! hebben ook weer een andere kleurtemperatuur, daarom geef ik de voorkeur aan flitslicht voor aquarium fotografie, doe je dat niet dan moet je inderdaad je witbalans wat inschatten zoals Elsan zegt, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat dit inschatten in de dierentuin bijna onmogelijk is.
                  Ik ben er laatst nog eens op bezoek geweest, ook achter de schermen, en heb daar zeker meer dan een tiental verschillende lampen zien branden, men ziet wel of ze een gele, blauwe, of rode schijn geven, maar de juiste kleurtemperatuur schatten is daar zeer moeilijk.
                  Mijn aquariums (fotobakken) zijn verlicht met Studio 186 Professional (Sylvania) lampen, en met deze lampen maak ik ook wel eens opnamen zonder flitslicht, maar alleen omdat ik de kleurtemperatuur ervan zeer goed ken, en ik automatisch weet welke witbalans ik dien in te stellen.
                  Op tentoonstellingen waar ik niet weet met welke lampen de bakken verlicht zijn gebruik ik steeds flitslicht.
                  In September komt er in de plantentuin van Gent een grote aqua-terrarium tentoonstelling met medewerking van vele clubs, een uitstekende gelegenheid om aquarium fotografie te oefenen.

                  Broken-wing

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zee aquarium

                    Ik werk momenteel enkel maar met men ingebouwde flits. Ik heb namelijk nog geen externe flits. Dus ik kan mijne niet echt makelijk dempen.

                    Comment

                    Working...
                    X