Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dias reproduceren

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • dias reproduceren


    ik heb een C720UZ van Olympus en uit een vorig leven een systeem om dias te kopieren op een analoge videorecorder.
    Nu heb ik met dit systeem reeds verscheidene pogingen gedaan om dias te kopieren naar mijn digiaal fototoestel.
    Het resultaat is verre van bevredigen, de kleuren zijn onecht (veelal blauwzweem of hard) en de schepte van de dia is niet terug te vinden op de foto.
    Heeft iemand tips om dit tot een goed einde te brengen of zie ik beter af van mijn plan om mijn 3000 dias van treinen te digitaliseren.
    treinspotter
    groeten,
    Hubert

  • #2
    Tegenwoordig verkies ik ook mijn dia's te fotograferen (met de Nikon Coolpix 995 en speciaal voorzetstuk). Gaat sneller dan met de diascanner (Minolta Dimage Scan Dual II) en de resultaten zijn soms zelfs beter, niettegenstaande de scanner ongeveer viermaal zoveel pixels oplevert. De beste raad die ik je kan geven is de emulsiezijde van de dia's naar de lens te keren (opnamen moeten op de computer dus gespiegeld worden) en te experimenteren met verschillende soorten licht (op een wit vlak gereflecteerd zonlicht geeft hier de beste resultaten). Om de scherpte verder te verbeteren werk ik met de kleinste diafragma opening (f 9.3). Toch verbaas ik me nog regelmatig over de onvoldoende scherpte van sommige dia's. Meestal ligt het aan de dia's - hoewel ik dat vroeger (tijdens de projectie) niet had opgemerkt - maar soms ook blijkt de automatische scherpstelling gefaald te hebben. Vaak herbeginnen is de boodschap.
    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

    Comment


    • #3
      Hallo treinspotter,

      Met zeer eenvoudige middelen zijn goede kopien te maken van je dia's. Ik maakte een oude diakopieeradapter voor een kleinbeeld camera geschikt voor mijn Canon S40 en ben zeer tevreden met het resultaat. Maar, inderdaad de kopien moeten wél worden nabewerkt.

      Kijk op mijn site www.xs4all.nl/~wvdburgh bij 'Digital Slide Copies' voor wat voorbeelden en kijk bij 'Miscellaneus' hoe het apparaat er uit ziet.

      Bedenk dat je de foto's gewoon uit de hand kan nemen ook bij de voor mij gebruikelijke belichtingstijd van 0,5 tot 1 seconde omdat alles aan elkaar vast zit.

      Groetjes,
      Willem
      Canon EOS 20D 2,5-50 1,8-50 17-40L 24-105L 70-200L ex1,4
      http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

      Comment

      Working...
      X