Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje ivm portretrecht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje ivm portretrecht

    Hallo allen,

    Misschien is m'n titel niet helemaal correct.

    Laat ik het even schetsen...
    M'n dochter is een 3-tal jaar geleden gefotografeerd in een recreatiepark. Ze was die dag met school op sportdag. De fotograaf heeft de juf gevraagd of hij een foto van onze dochter mocht maken.

    Deze foto wordt nu al 3 jaar door de stad (ik ga geen naam noemen) gebruikt voor allerhande publicaties ivm het recreatiedomein en ook voor toeristische folders. De foto staat ook op de website van deze stad.

    Onlangs is er een enqueteformulie opgesteld en ook daar weer op de voorpagina, de foto van onze dochter. Deze folder is nu blijkbaar gedrukt op enkele duizenden exemplaren. We krijgen in elk geval heel veel reacties van mensen die haar herkend hebben.

    Nu is mijn vraag: Kan dit zomaar? Wij zijn nooit gevraagd of we hiermee akoord gaan. Een eerste foto in een toeristisch magazine vonden we wel leuk, maar om haar foto zo maar te blijven gebruiken (en op zo een grote oplage) hadden we het toch wel geapprecieerd dat de stad even onze mening had gevraagd.

    Weet iemand van jullie wat precies kan en mag?

    Groetjes
    (natuurlijk ook wel een beetje trots dat anderen haar ook zo fotogeniek vinden)

  • #2
    Re: Vraagje ivm portretrecht

    Indien het mij zou overkomen, ik zou genieten van de leuke reacties en er verder geen heisa over maken rekening houdend met het feit dat het gaat over niet rechtstreekse commerciële doeleinden. Promotie van stad en recreatiedomeinen. Leuk dat ze gegeerd is.

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje ivm portretrecht

      Heel simpel : zonder jullie schriftelijke toestemming mag dat dus niet De foto nemen wel, maar op die manier verspreiden, nooit !

      MAAR, uiteindelijk geef je zelf aan fier te zijn, tja, ga je dan moeilijk doen ? Let, je gaat nooit een geldelijke vergoeding bekomen, enkel publicatieverbod IMHO.

      Grtz.

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje ivm portretrecht

        Bedankt alvast voor jullie reacties. We zijn ook niet van plan om moeilijk te doen. Ik wou gewoon even weten wat de rechten en plichten zijn. De foto is voorlopig altijd gebruikt voor "onschuldige" doeleinden. Ik had het helemaal anders gevonden als de foto commercieel zou gebruikt worden of bv voor politieke doeleinden.

        (by the way: ik vind het niet eens een echt mooie foto)

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje ivm portretrecht

          Spreek die desbetreffende fotograaf een keer op een vriendelijke manier over aan. Misschien kan je 'm vragen om - gratis - mooiere foto's te maken die hij dan kan gebruiken voor dergelijke doeleinden
          Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje ivm portretrecht

            Oorspronkelijk geplaatst door picasso Bekijk bericht
            Heel simpel : zonder jullie schriftelijke toestemming mag dat dus niet De foto nemen wel, maar op die manier verspreiden, nooit !

            MAAR, uiteindelijk geef je zelf aan fier te zijn, tja, ga je dan moeilijk doen ? Let, je gaat nooit een geldelijke vergoeding bekomen, enkel publicatieverbod IMHO.

            Grtz.
            klopt als een bus. Zou wel de desbetreffende fotograaf er op aanspreken. Waarschijnlijk heeft hij het "beeld" tenslotte ook doorverkocht aan het bureau welk dit beeld heeft gebruikt.

            Oorspronkelijk geplaatst door mietie Bekijk bericht
            Bedankt alvast voor jullie reacties. We zijn ook niet van plan om moeilijk te doen. Ik wou gewoon even weten wat de rechten en plichten zijn. De foto is voorlopig altijd gebruikt voor "onschuldige" doeleinden. Ik had het helemaal anders gevonden als de foto commercieel zou gebruikt worden of bv voor politieke doeleinden.

            (by the way: ik vind het niet eens een echt mooie foto)
            Hoezo niet commercieel gebruikt?? Toeristische folders, enquetteformulieren, website etc... Ook een "Stad" werkt commercieel!
            Gr, Paul
            M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje ivm portretrecht

              Oorspronkelijk geplaatst door picasso Bekijk bericht
              De foto nemen wel
              Grappig, ik meen me toch te herinneren dat hier vele malen geschreven is dat men in Belgie bij het fotograferen van kinderen vooraf schriftelijke toestemming van de ouders moet hebben.

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje ivm portretrecht

                het loopt al drie jaar en nu pas die vraag, denk toch dat je eerder had moeten reageren.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagje ivm portretrecht

                  Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                  Grappig, ik meen me toch te herinneren dat hier vele malen geschreven is dat men in Belgie bij het fotograferen van kinderen vooraf schriftelijke toestemming van de ouders moet hebben.
                  Is dus fout.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraagje ivm portretrecht

                    Hallo allen,

                    Bedankt voor jullie antwoorden

                    * we weten niet wie de fotograaf is aangezien de foto genomen is toen onze dochter in het recreatiepark was met de school (sportdag)

                    * we willen helemaal geen stappen ondernemen tegen de stad of de fotograaf. ik wou gewoon even weten wat kan en mag. aangezien ik sinds kort af en toe op dit forum kom leek dit me de plaats om dit eens te vragen. Indien de foto zou gebruikt zijn voor bv een politieke advertentie zouden we wel meteen gereageerd hebben

                    Laten we gewoon maar trots zijn op onze leuke dochter en een foldertje bijhouden als herinnering voor later....

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraagje ivm portretrecht

                      Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                      Is dus fout.
                      Interessant! En dat geldt dan ook voor volwassenen, neem ik aan? Dus die kun je gewoon op straat individueel fotograferen zonder toestemming vooraf? (Ik weet dat opnamen van personen in een groep (manifestatie, voetbaltribune etc geen probleem zijn.)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraagje ivm portretrecht

                        Ik bedoel alleen maar dat er geen aparte regelgeving is naargelang de leeftijd.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraagje ivm portretrecht

                          Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                          Interessant! En dat geldt dan ook voor volwassenen, neem ik aan? Dus die kun je gewoon op straat individueel fotograferen zonder toestemming vooraf? (Ik weet dat opnamen van personen in een groep (manifestatie, voetbaltribune etc geen probleem zijn.)
                          en als je met een tele er een persoon uithaalt, die op de voetbaltribune zit.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraagje ivm portretrecht

                            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            en als je met een tele er een persoon uithaalt, die op de voetbaltribune zit.
                            grt,bouk.
                            Dat mag je m.i. niet publiceren zonder toestemming, je gaat terug naar de persoon zelf.
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vraagje ivm portretrecht

                              Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                              Dat mag je m.i. niet publiceren zonder toestemming, je gaat terug naar de persoon zelf.
                              ok, maar hoe veel mensen moeten er dan naast elkaar zitten, zodat het wel mag: een/twee/drie of nog meer??
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X