Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn eerste 10D testshots...

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mijn eerste 10D testshots...

    Vandaag de eerste foto's gemaakt met de Canon 10D, en zeg maar de eerste keer met een DSLR.

    Mijn eerste bevindingen waren behoorlijk positief, vooral de snelle AF in vergelijking met mijn Canon G2 en de beperkte ruis zelfs bij hogere ISO waarden!

    Bij het bekijken van de foto's vond ik echter dat de scherpte soms ietwat te wensen over liet (kan aan mij liggen) maar ik vermoed dat dit komt omdat ik gebruik heb gemaakt van 2 low budgetlenzen:
    - Canon EF 28-80mm 3.5-5.6
    - Canon EF 75-300mm 4-5.6 II

    Verder wou ik weten of de chromatic aberrations afhankelijk zijn van de lens die je gebruikt..., volgende foto heeft daar nogal last van en mocht van mij best wat scherper:
    http://www.yana.be/bd/img_9500.jpg [1/350s | f6.7 | ISO100 | 300mm]

    Deze is wel haarscherp:
    http://www.yana.be/bd/img_9522.jpg [1/125s | f6.7 | ISO200 | 37mm]

    Voorbeeld ruis bij ISO1600 (met statief)
    http://www.yana.be/bd/img_9573.jpg [1/10s | f4.5 | ISO1600 | 210mm]

    Alle tips zijn welkom!



    Christian D.

  • #2
    Christian,

    voor de eerste foto @ 300mm 1/350s lijkt het me niet meer dan normaal -> uit de hand is het sowieso limiet, dus zeker als je het zo groot opblaast kan dat niet scherp zijn. Bovendien fotografeer je een rijdende wagen @ 1/350s, dus die zal ook niet scherp zijn...

    Aan de tweede foto zie je dat er met het toestel en de lens niks mis is...

    In de derde is er idd behoorlijk wat ruis... misschien onderbelicht? Hou er ook rekening mee dat er in de D60 zelfs geen 1600 ISO beschikbaar was...

    Groeten,

    Wim

    PS: Nog veel plezier met je toestel, ik kijk reikhalzend uit naar het mijne!!
    Canon EOS 10D; 50E
    Canon EF 17-40L; EF 20-35 (te koop); EF 28-105; EF 50 1.8; EF 100 2.0; EF 200 2.8 L
    Tamron 28-200 LD IF

    Comment


    • #3
      Hallo,

      de eerste foto vertoont zeer veel chrome abbrivration, de 'purpere' randen rond de auto, ik verschiet er een beetje van ... op de tweede is het nog een heel klein beetje aanwezig her en der, 3 bevat enorm veel ruis ...

      Ik ben zeer nieuwsgiering naar de eerste referentieschots van DPreview etc...

      Kwa kleurtoon zit de 10D blijkbaar goed, het wordt weeral lekker uitkijken naar de eerste posters !

      Tnx voor de eerste previews

      Comment


      • #4
        op de eerste foto is er inderdaad veel chromatische aberatie, maar dit fenomeen is volledig afhankelijk aan de lens, niets te maken met ccd/in uw geval cmos denk ik.

        tweede foto is idd heel scherp.

        bij de derde foto is er inderdaad wel wat ruis, maar ik vind dat het dik meevalt bij zo'n hoge isowaarde, ik vraag me af moest je een nachtopname maken )met statief) met een lange sluitertijd en een lagere iso-waarde hoeveel ruis je dan zal hebben.
        visit my website : http://www.freewallpapersite.com

        Comment


        • #5
          christian,

          Probeer eens met 50mm/1.8 of liever nog 50mm/1.4 USM (snellere AF)
          (lenen of zo). Deze lenzen zijn van degelijke kwaliteit en doen dienst als portretlens (1,6 * 50 = 80) op je 10D

          "Away put your weapon, I mean you no harm"

          Comment


          • #6
            en je zal voor sluitertijden langer dan bv 1 sec best de noise redcution inschakelen, dit voorkomt ruis.

            idd een beste test met een 50mm f1.8 of zelfs 1.4 dat zijn de scherpste lenzen allertijden denk ik ...

            Comment


            • #7
              Hallo Phille,

              De 10D en de D60 hebben geen inschakelbare noise reduction.
              Er is dus ook nooit de "dubbele wachttijd" bij het maken van een shot met lange belichtingstijd ...

              Jaja

              Originally posted by Phille
              en je zal voor sluitertijden langer dan bv 1 sec best de noise redcution inschakelen, dit voorkomt ruis.

              idd een beste test met een 50mm f1.8 of zelfs 1.4 dat zijn de scherpste lenzen allertijden denk ik ...
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #8
                mooi, dat maakt het interessant, als ik deze inschakel (D100) dan heb ik een buffer die van 7 terugloopt tot 4 (maw er is meer tijd nodig om het darkframe weg te schrijven) maar ik zie me niet direct zeer snel 4 shots achter elkaar nemen @ night
                dat heeft ie dan wel voor op de nikon ...

                Comment


                • #9
                  Ik maak me wat de ruis betreft zeker geen zorgen, ik denk dat de 10D op ISO 3200 ongeveer evenveel ruis heeft als de G2 bij 400.

                  Foto's met ISO waarde 400 zijn heel aanvaardbaar en zullen bij het afdrukken er volgens mij toch minder korrelig uitzien dan bij mijn G2... je mag wel iets verwachten natuurlijk voor het prijsverschil .

                  @Yoda: die 50mm/1.8 of 50mm/1.4 USM die zal er zeker komen, lijkt me ook een ideale lens voor indoor sports.

                  Christian D.

                  Comment


                  • #10
                    Hoi!

                    Ik ben vandaag de 10D gaan uitproberen bij Bartok in Hasselt.
                    Ik had mijn lenzen meegenomen en heb dezelfde lens als jij:
                    Canon EF 28-80mm 3.5-5.6

                    En idd, het resultaat viel tegen. Beeld was lichtjes troebel, onscherp.
                    Je zal er minder last van hebben op 10x15 maar vergroot is het verschil duidelijk zichtbaar.
                    Daarna is er een betere lens opgezet (vraag me ni naar de details he) en dat resultaat naast die met mijn lens was toch duidelijk beter.
                    Ik heb ook mijn low low low budget Cosina 100-300 erop gezet, nou, ik moet je niet vertellen wat daar het result van was

                    Het is dus toch aan te raden van bij de 10D met een deftige lens te werken, anders is het zonde van je investering.

                    Zaterdag 5 april is er bij Bartok een demonstratie van de 10D van 11 tot 15u. Wat wil zeggen dat er iemand zit die uitgebreid op je vragen zal antwoorden en je het hele toestel uitlegt.

                    Groetjes!!

                    Comment

                    Working...
                    X