Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale SLR boeken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Digitale SLR boeken

    Onlangs zag ik in de Makro een boek liggen getiteld: Digitale fotografie met de Canon Eos 400D.

    Even in gebladerd en het leek mij ontzettend interessant boek, maar toch laten liggen wegens.... het niet bezitten van een Canon Eos 400D

    Helaas bestaat er bij mijn weten geen boek "Digitale fotografie met de Pentax K100D".

    Weet er iemand een ECHT interessant boek waar er dus hands-on tips in staan waar je dan ook iets aan hebt? (voor een beginner dan).

    Hier een link met redelijk wat boeken, maar ik weet niet wat kiezen


    Alvast bedankt voor eventuele tips!

    Groeten,
    Wassenaar
    Fuji(film) X-T1 + XF 18-135mm + XF 35mm + XF 14mm

  • #2
    Re: Digitale SLR boeken

    Oorspronkelijk geplaatst door Wassenaar Bekijk bericht
    Onlangs zag ik in de Makro een boek liggen getiteld: Digitale fotografie met de Canon Eos 400D.

    Even in gebladerd en het leek mij ontzettend interessant boek, maar toch laten liggen wegens.... het niet bezitten van een Canon Eos 400D

    Helaas bestaat er bij mijn weten geen boek "Digitale fotografie met de Pentax K100D".

    Weet er iemand een ECHT interessant boek waar er dus hands-on tips in staan waar je dan ook iets aan hebt? (voor een beginner dan).

    Hier een link met redelijk wat boeken, maar ik weet niet wat kiezen


    Alvast bedankt voor eventuele tips!

    Groeten,
    Wassenaar
    Ik persoonlijk vind dergelijke boeken nogal 'zinloos'.
    - je hebt algemene boeken over fotografie, die de basisprincipes uitleggen ( wat is diafragma, en wat voor invloed heeft je diafragma opening etc... )
    - er bestaan boeken die meer ingaan op foto's zelf , dan op de toestellen waarmee ze gemaakt zijn. Die zijn zowiezo veel interessanter, aangezien je daar kan zien wat een foto tot een goede (of slechte) foto maakt.
    - je hebt een handleiding van je toestel, en je kan experimenteren met je toestel.

    Deze dingen vind ik veel nuttiger dan een boek dat zich specifiek tot een bepaalde camera richt.
    Fotolog -DevLog

    Comment


    • #3
      Re: Digitale SLR boeken

      er bestaan boeken die meer ingaan op foto's zelf , dan op de toestellen waarmee ze gemaakt zijn. Die zijn zowiezo veel interessanter, aangezien je daar kan zien wat een foto tot een goede (of slechte) foto maakt.
      Ik heb het inderdaad meer op zo iets.
      Fuji(film) X-T1 + XF 18-135mm + XF 35mm + XF 14mm

      Comment


      • #4
        Re: Digitale SLR boeken

        Boeken die gaan over een bepaald type of model van camera zijn een herwerking van de handleiding. Het lezen van de handleiding van je toestel is een noodzaak zelfs meer dan dat. Maar dat dient om te weten waar de knoppekes staan en hoe je iets bepaald kan doen op je toestel een instelling of dergelijke kan diep begraven zitten in menu en submenu, daar heb je de handleiding voor nodig.

        Wat je voor de rest nodig hebt is ervaring, en die krijg je door " het te doen " eens je wat ervaring hebt wordt alles zoveel duidelijker en eenvoudiger.

        MVG, Jeff
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: Digitale SLR boeken

          Er zijn veel boeken over geschreven (als je de zoekfunctie gebruikt kom je er meerdere tegen ). Zelf vond ik het boek Digitale Fotografie van Erik Mansvelders wel goed. Daar staat niet alleen de basis in (bv wat is diafragma enz), maar ook wat voor een invloed het wijzigen van bepaalde instellingen heeft op de foto zelf. En nog veeeeeeeeeeel meer.
          Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
          --------

          Comment


          • #6
            Re: Digitale SLR boeken

            Als je je camera wil leren kennen, lees dan de handleiding en als er iets niet duidelijk is over één of andere specifieke functie, stel dan de vraag op het forum. Als je het woord Pentax in je tekst vermeldt, kom ik (of een andere Pentaxiaan) het wel tegen en zal ik (of een andere Pentaxiaan) je wel helpen.

            Cameraspecifieke boeken zijn idd meestal kopijen van de handleiding en zijn bovendien even snel verouderd door de verschillende firmware upgrades die digitale camera's krijgen (zeker Pentax wil wel eens functies toevoegen via een upgrade).

            Voor algemene fotografie vragen, kan je hier ook terecht en zullen vele anderen je ook kunnen bijstaan. Maar hier ga je wel meer boeken vinden. Persoonlijk leerde ik haast 20 jaar geleden de knepen met een boek van John Hedgecoe. Dat en veel vallen en opstaan zoals dat toen haast niet anders kon door het tijdsverschil tss fotograferen en resultaat bekijken.

            Wat moet je best leren. Hoe sluitertijd/diafragma/ISO tov elkaar staan, en wat de effecten van variaties van die drie zijn (dingen als bevriezen van beweging, korte/lange scherptediepte, ruis). Hoe je je lichtmeter moet beoordelen en eventueel corrigeren (highkey/lowkey), en hoe dit in relatie met je histogram staat. Wat de regels van compositie zijn (sterktelijnen en sterktepunten, kijkrichting). Allemaal dingen die voor alle DSLRs gelijk lopen.

            Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment


            • #7
              Re: Digitale SLR boeken

              ik koop de boeken van michael freeman en john freeman
              en de paperback versie kosten nog geen 10 euro op de koornmarkt in Gent
              liggen ook in de makro soms
              hier een linkje http://www.librero.nl/specsserie.asp?serie=212
              Last edited by Fabbe; 6 juni 2007, 19:19.

              Comment

              Working...
              X