Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Garantie - tweedehands

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Garantie - tweedehands

    Kan iemand me hier duidelijkheid in geven ?


    Als ik een lens of toestel tweedehands overkoop terwijl deze nog in garantieperiode is, is de garantie dan zonder meer overdraagbaar ? Of zijn er formaliteiten aan verbonden ?

    De nieuwe Europese richtlijn spreekt van 2 jaar garantie voor particuliere verkoop. Echter, als ik een tweedehands toestel overkoop van iemand met BTW nr, dan neem ik aan dat die 2 jaar niet van toepassing zijn, maar max 1 jaar ?


    Hulp, want ik weet het niet meer Alvast bedankt !
    Last edited by Zuiderbuur; 2 juni 2007, 11:58.
    :::: Canon :::: 1D MkII N
    :::: Lenzen :: 17-40 4.0│24-105 4.0 IS│70-200 2.8 IS│100-400 4.5-5.6 IS
    :::: Varia ::::: 1.4 X│1.7 X│2.0 X│420EX│G6

  • #2
    Re: Garantie - tweedehands

    ben hier ook wel benieuwd naar, als dit zo is, is mijn camera ook nog een jaartje in garantie...

    weet iemand het antwoord?

    Tom
    ~TDN
    fotoblog: www.tdn9.be

    Comment


    • #3
      Re: Garantie - tweedehands

      Hangt ervan af.
      Officieel is het 1 jaar indien met BTW-nummer.
      Nikon maakt echter geen verschil: met of zonder BTW-nummer is 2 jaar garantie INDIEN alle papieren in orde zijn. Blanco garantiebewijzen tellen NIET!
      Van andere merken weet ik het niet.
      Last edited by MacTheKnife; 2 juni 2007, 16:22.
      Nikon, Apple & Epson

      Comment


      • #4
        Re: Garantie - tweedehands

        Oorspronkelijk geplaatst door MacTheKnife Bekijk bericht
        Nikon maakt echter geen verschil: met of zonder BTW-nummer is 2 jaar garantie INDIEN alle papieren in orde zijn. Blanco garantiebewijzen tellen NIET!
        Een faktuur is evengoed geldig als bewijs van aankoop en garantieperiode.
        Van de website : Vanaf 1 januari 2004 wordt het 24 maanden vanaf de datum van levering aan de eindgebruiker. In geval van professioneel of daarmee gelijk gesteld gebruik is de waarborg beperkt tot 12 maanden.
        Last edited by VerSeg; 3 juni 2007, 01:17.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Garantie - tweedehands

          Toch niet als het serienummer er niet op vermeld staat. Vandaar een ingevuld garantiebewijs.
          Nikon, Apple & Epson

          Comment


          • #6
            Re: Garantie - tweedehands

            Garantie is soms persoonlijk. Als je dan je spullen in de garantietijd verkoopt aan een ander vervalt de garantie. Dit staat in de voorwaarden. Lees deze aandachtig door om te kijken of dit ook voor deze spullen geld.

            Voorbeeld daarvan is een keuken. Garantie is dan persoonlijk. Bij verkoop van je huis (incl keuken) vervalt de garantie. (persoonlijk meegemaakt).
            Fotoapparatuur
            Portfolio

            Comment


            • #7
              Re: Garantie - tweedehands

              maar tijdens de garantie periode, kan je als er wat gebeurt, toch de eerste eigenaar de claim in laten dienen.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Garantie - tweedehands

                Als de europese richtlijn spreekt van 2 jaar garantie, hoe komt het dat op de site van canon bij hun garantieperiode gesproken wordt van 1 jaar na de aankoopdatum?
                "Three grand essentials to happiness in this life are something to do, something to love, and something to hope for."
                Ars longa, vita brevis

                Comment


                • #9
                  Re: Garantie - tweedehands

                  Oorspronkelijk geplaatst door tarpan Bekijk bericht
                  Als de europese richtlijn spreekt van 2 jaar garantie, hoe komt het dat op de site van canon bij hun garantieperiode gesproken wordt van 1 jaar na de aankoopdatum?
                  Canon zal wel niet rechtsreeks verkopen aan particuliere eindgebruikers, dus zijn ze wettelijk perfect in orde met die melding.

                  In feite is die hele europese richtlijn nogal belachelijk: een eindverkoper die op eigen risico het tweede jaar garantie moet geven pleegt min of meer economisch zelfmoord. (laat maar bv. eens een laptop buiten garantie herstellen).
                  Vandaar dat vele winkels gewoon botweg 1 jaar geven, voor het tweede kan je dan gaan procederen.
                  Er zijn er zelfs die in hun verkoopsvoorwaarden zetten dat, als je bestelt, je verklaart dat je het bestelde koopt voor commercieel gebruik. Maar wie leest nu ook die voorwaarden, daar speculeren ze natuurlijk op.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • #10
                    Re: Garantie - tweedehands

                    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                    Vandaar dat vele winkels gewoon botweg 1 jaar geven, voor het tweede kan je dan gaan procederen.
                    Er zijn er zelfs die in hun verkoopsvoorwaarden zetten dat, als je bestelt, je verklaart dat je het bestelde koopt voor commercieel gebruik. Maar wie leest nu ook die voorwaarden, daar speculeren ze natuurlijk op.
                    Dat is misschien in Nederland zo, maar in België heb ik het nog niet meegemaakt dat je maar 1 jaar garantie krijgt hoor.
                    Canon Eos 80D / Canon EF-S 10-22 / Canon EF-S 17-55 f2.8 IS / Canon EF 50 f1.4 / Canon EF 70-300 IS / Lowepro Nova 5 AW / Lowepro Slingshot 3 AW
                    http://www.orlik.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Garantie - tweedehands

                      Google eens op garantie, sinds 2005 in Nederland twee jaar.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Garantie - tweedehands

                        ik kocht eens tweedehands een sigma lens, bij een handelaar die me niet kende. Lens in originele verpakking, met niet ingevulde originele garantiepapieren, echter zonder factuur. Ik had er dus geen juist idee van hoe oud de lens al kon zijn op dat moment
                        Jaren later een probleem met de lens. Dus eigenlijk sowieso buiten garantie.
                        Bij andere handelaar (waar ik wel regelmatige klant was en nog steeds ben) binnen gebracht, die heeft de garantiepapieren ingevuld, en Sigma heeft de lens onder garantie hersteld.
                        mvg
                        Filip

                        Comment


                        • #13
                          Re: Garantie - tweedehands

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          Google eens op garantie, sinds 2005 in Nederland twee jaar.
                          grt,bouk.
                          Ja, dat weet ik, maar blijkbaar wordt het in Nederland veelal niet toegepast...
                          Canon Eos 80D / Canon EF-S 10-22 / Canon EF-S 17-55 f2.8 IS / Canon EF 50 f1.4 / Canon EF 70-300 IS / Lowepro Nova 5 AW / Lowepro Slingshot 3 AW
                          http://www.orlik.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Garantie - tweedehands

                            Oorspronkelijk geplaatst door Orliksken Bekijk bericht
                            Ja, dat weet ik, maar blijkbaar wordt het in Nederland veelal niet toegepast...

                            En als je erop staat en er mee verder gaat,vang je dan bot of niet ??

                            Mvg.
                            Canon|Canon 70/200f:2.8 ISL|50mmf:1.8|580EX Flitske.
                            Mijn website.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Garantie - tweedehands

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rumocool Bekijk bericht
                              En als je erop staat en er mee verder gaat,vang je dan bot of niet ??

                              Mvg.
                              nee dan vang je geen bot hoor, alleen eerst even goed nagaan hoe het een en ander in elkaar steekt en dan de juiste weg bewandelen.
                              en er is geen standaardformule voor, omdat de situaties per geval kunnen verschillen.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X