PDA

Volledige versie bekijken : dunne lijnen

Gerard Oortwijn
1 juni 2007, 19:50
Dag allemaal
ik ben een nieuwe gebruiker en nu voor het eerst op de site
ik heb sinds 2 weken een Canon EOS 305D als opvolger van mijn Canon 300 analoog
ik heb veel foto's gemaakt in Marocco op vakantie
ik heb gefotografeerd op de P (automatich) maar bij sommige foto's met name onderwerpen die iets verder weg zijn, zijn dunne lijnen als elektriciteitskabels en wielspaken onderbroken. Ook zijn bladeren van palmbomen en gras niet scherp. Ze zijn onderbroken of lopen in elkaar over tot een bundeling van bv. gras
ik heb gefotografeerd met 4 megapilsel
wie weet hoe ik dat kan verbeteren
groeten
Gerard

http://home.planet.nl/~ruud01/images/sized_fotoforum.JPG

JLP
1 juni 2007, 20:01
Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel (Fotodiscussie - Algemeen).

Het helpt wel als je een voorbeeld kunt tonen, zodat een ander ook kan zien wat er verkeerd is gegaan of wat beter kon. ;)

Gerard Oortwijn
1 juni 2007, 20:03
Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel (Fotodiscussie - Algemeen).

Het helpt wel als je een voorbeeld kunt tonen, zodat een ander ook kan zien wat er verkeerd is gegaan of wat beter kon. ;)

ja snap ik maar ik ben hier nieuw en heb nog niet uitgevonden hoe ik een foto kan plaatsen

robbe852
1 juni 2007, 20:09
ja snap ik maar ik ben hier nieuw en heb nog niet uitgevonden hoe ik een foto kan plaatsen

eerst verkleinen tot max 900px aan de langste zijde (in jouw geval best een 100% crop uit de originele foto nemen van max 900 px). daarna uploaden met bv imageshack en voor de rest de sticky lezen dat boven elk forumonderdeel staat.

groeten, robbe

Gerard Oortwijn
2 juni 2007, 06:22
eerst verkleinen tot max 900px aan de langste zijde (in jouw geval best een 100% crop uit de originele foto nemen van max 900 px). daarna uploaden met bv imageshack en voor de rest de sticky lezen dat boven elk forumonderdeel staat.

groeten, robbe

Bedankt, maar het lukt me niet
ik kom niet verder dan een "kruis" ondanks alle pogingen. Wat doe ik verkeerd?

Gerard Oortwijn
2 juni 2007, 06:28
de aanhouder wint, tís gelukt om een foto te plaatsen.
Nu nog even het formaat maar dat gaat ook wel lukken
Groeten en ik hoop hier vaak te verschijnen
Gerard

TDN
2 juni 2007, 11:57
ik heb gefotografeerd met 4 megapilsel

Hier zit volgens mij je probleem.

Altijd op maximale kwaliteit of in RAW schieten.

Als je je 8 megapixel 350D maar op 4 megapixel gaat gebruiken, dan verlies je uiteraard detail. Geheugenkaartjes kosten niet zoveel de laatste tijd, fotografeer gewoon op 8 megapixel.

Ook, als je in JPEG fotografeerd, zet de kwaliteit op maximum. De JPEG compressie standaard (en dan vooral JPEG2000) is enorm gevoelig voor dunne lijnen, met grote vlakken gaat die vel minder fouten maken. Compresseer iets te veel en je beeld wordt veel slechter. Dus, maximale kwaliteit -> minimum compressie.

Probeer eerst dit eens en als het dan nog niet werkt, zijn er wss wel een paar 350D gebruikers hier die je kunnen helpen :)

Tom

JLP
2 juni 2007, 16:58
Ben het met mijn voorganger eens, als je fotografeert, doe dat dan op maximale kwaliteit jpg of in raw. Anders is het zonde van je camera en kun je net zo goed een goedkope compactcamera kopen. ;)

Daarnaast denk ik dat een fotocursus ook wel zal helpen. Of, veel lezen op internet. Want als je met zo'n camera fotografeert dan is het wel handig om de basistermen te kennen (bv diafragma, sluitertijd, ISO, enz) en te weten wat de invloed van die waarden op je foto is.
En niet onbelangrijk, elke foto die je maakt met een digitale camera heeft nog een nabewerking nodig in de digitale doka (= een fotobewerkingsprogramma). Lichtjes verscherpen, iets meer contrast toevoegen, dat zijn maar enkele van de bewerkingen die je foto een stuk beter kunnen maken. Dus download bijvoorbeeld het gratis fotobewerkingsprogramma The Gimp en ga daar "spelen" met je foto's, zodat je ziet hoe een bewerking de foto verandert.