PDA

Volledige versie bekijken : Auteur in metadata

Kanter
31 mei 2007, 20:51
Hallo iedereen,

ik vroeg me af: kan je in de camera of een programma of zo instellen wie de foto heeft genomen?

Ik zie in Adobe Bridge nl niets staan naast 'author'.

Alvast bedankt :G

vicberger
31 mei 2007, 21:06
Die gegevens kan je invoeren tijdens of na het importeren naar je computer. In veel fotobeheersprogramma's kan je dat instellen dat dit automatisch gebeurt.

Maar ik zou het ook liever zien dat die identiteit door de camera wordt ingevuld. Het is immers mogelijk om deze informatie ten allen tijde te veranderen, terwijl een onveranderlijke rechtstreekse link tussen je camera en je RAW bestand het een stuk makkelijker zou maken om je auteurschap aan te tonen. (Voor zover je ooit de raw bestanden uit handen zou heven natuurlijk.)

StijnL
1 juni 2007, 10:12
Dat is ook gedeeltelijk op te lossen door een (c) Auteur als comment bij je foto's te voegen. Vind ik trouwens ook handig omdat je zo makkelijk kan bewijzen dat ook de camera van jou is, zowel bij misdadig gedrag als bij twee gelijke toestellen die samen op tafel geraken. (ok, kans is klein, maar toch...).

Kanter
1 juni 2007, 12:29
Dat is ook gedeeltelijk op te lossen door een (c) Auteur als comment bij je foto's te voegen.

Hoe doe je dat? :confused:

pichayandege
1 juni 2007, 12:40
Bij een Nikon (D70 en anderen) kan je via het menu een 'image comment' ingeven. Deze comment zit dan als metadata in elke foto opgeslagen.
Wellicht heeft Canon ook zoiets.

theokus
1 juni 2007, 13:42
Bij een Nikon (D70 en anderen) kan je via het menu een 'image comment' ingeven. Deze comment zit dan als metadata in elke foto opgeslagen.
Wellicht heeft Canon ook zoiets.

Goede tip:G

Ken uw camera:clown: maar ook :green:

vicberger
1 juni 2007, 16:00
Zit dat er bij Canon ook in? Ik voel al aankomen dat ik de handleiding weer niet goed gelezen heb. :o

dleemans
1 juni 2007, 16:01
Zit dat er bij Canon ook in? Ik voel al aankomen dat ik de handleiding weer niet goed gelezen heb. :o

Ja, met de EOS Utility. Je moet dat dan wel geinstalleerd hebben natuurlijk.

vicberger
1 juni 2007, 17:00
Ja, met de EOS Utility. Je moet dat dan wel geinstalleerd hebben natuurlijk.

Ha, daar dient dat dus voor. Ik heb nooit het software gedeelte gelezen omdat ik ervan uitging dat ik toch andere programma's zou gebruiken. Bedankt, ik heb mijn naam erin gezet. Jammer dat die nog makkelijk kan gewijzigd worden in een bewerkingsprogramma, maar bon, 't is al iets. :G