Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro

    Ik heb momenteel een MpE 65 en een 180 mm macrolens. Mijn body is een 30D, dus geen fullframe, wat ten nadeel is bij gebruik van de MpE 65. Waardoor ik hem dan ook weinig gebruik.
    Ik ben mij dan ook aan het afvragen of ik deze niet zou weg doen en in de plaats daarvan een extender 1,4 of 2 zou aanschaffen met een tussenring. Deze zou ik dan gebruiken op de 180mm.
    Wat vinden jullie hiervan.

    Mvg Jasmine
    Update12/05/10
    BLOG
    Leica M9/Fuji X 100s/phone

  • #2
    Re: Macro

    Oorspronkelijk geplaatst door jasmine Bekijk bericht
    Mijn body is een 30D, dus geen fullframe, wat ten nadeel is bij gebruik van de MpE 65.
    Waarom is dat een nadeel ?
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Macro

      Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
      Waarom is dat een nadeel ?
      valt te zien wat zij als nadeel ziet. Maar ik ben ook niet helemaal mee...
      Last edited by de.lesse.be; 30 mei 2007, 15:12.
      -=- Light is the key...

      Comment


      • #4
        Re: Macro

        Als ge die MpE 65 ooit weg doet ... laat me dan gerust iets weten
        www.kdfotografie.be

        Comment


        • #5
          Re: Macro

          Deze lens op een 1.6crop camera kan enkel foto's maken van voorwerpen die kleiner dan of gelijk aan de grootte van de sensor zijn. In sommige situaties kan je een groter insect bv een hommel of sprinkhaan niet volledig op de foto krijgen.Je zou dit als een nadeel kunnen beschouwen......maar zulks moet je naar mijn mening mee in overweging nemen wanneer je besluit zo'n objectief aan te schaffen.
          Op een fullframe heeft dit objectief een veel groter nadeel wat erger is bij gebruik bij macro. Met een full frame is de scherpte diepte geringer in verhouding met de vergroting. De vergroting is 1.6x kleiner maar met exact dezelfde scherpte diepte als met een crop camera. Wil je kleinere insecten met een fullframe beeldvullend weergeven op dezelfde manier dan met een 1.6crop camera dan zal je dichter bij je onderwerp moeten gaan.Hoe dichter bij het onderwerp hoe minder scherpte diepte.

          De beeldkwaliteit bij de MP-E 65 is veel beter dan wat je ooit zal halen met een 180mm met tussenringen. Zelfs met een complete set tussenringen haal je maar ong 1.3 : 1 vergroting op de kortste werkafstand. Als je op een 180mm ook nog een 1.4 of 2x extender plaatst dan ga je de scherpte en details nog meer verminderen. 180mm x 2 extender= 360mm. Om 1/400sec sluitertijden te halen op een klein diafragma (f10-f16)
          dan moeten de lichtomstandigheden al supergoed zijn.......of je kan deze combinatie enkel op een statief gebruiken.
          Last edited by RUPSELKOPKE; 30 mei 2007, 15:36.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

          Comment


          • #6
            Re: Macro

            Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
            Deze lens op een 1.6crop camera kan enkel foto's maken van voorwerpen die kleiner dan of gelijk aan de grootte van de sensor zijn. In sommige situaties kan je een groter insect bv een hommel of sprinkhaan niet volledig op de foto krijgen.Je zou dit als een nadeel kunnen beschouwen......DIT VIND IK IDD EEN NADEEL maar zulks moet je naar mijn mening mee in overweging nemen wanneer je besluit zo'n objectief aan te schaffen.HAD IK NIET IN OVERWEGING GENOMEN BIJ DE AANSCHAF
            .
            tHX VOOR DE VERDERE UITLEG, DEZE WAS INTERESSANT

            MVG jASMINE
            Update12/05/10
            BLOG
            Leica M9/Fuji X 100s/phone

            Comment

            Working...
            X