Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EXIF voor allen !!!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • EXIF voor allen !!!!

    Misschien is het al eerder voorgesteld maar waarom de vermelding van de EXIF-data niet verplicht maken voor alle geposte foto's?
    Om het even in welke rubriek ze geplaatst worden.

    Okay, "verplichten", zou misschien een beetje te ingrijpend zijn, maar "sterk op aandringen" zou toch moeten kunnen .

    De foto's die me het meest interesseren, de beste dus, diegene die me het meeste zouden kunnen leren, net die hebben zelden of nooit EXIF-data. Dus blijf ik iedere keer weer op mijn honger zitten over welke lens, cameratype, diafragma enz....er voor een bepaalde foto werden gebruikt.

    Maar misschien is er een reden waar ik nog niet aan gedacht heb waarom sommigen die informatie liever niet zouden willen delen.
    Last edited by leonbidon; 29 mei 2007, 19:00.

  • #2
    Re: EXIF voor allen !!!!

    Afhankelijk van het forum waar iemand een foto in post is die foto bedoelt om te worden besproken of niet, en voor anderen om eruit te leren.

    Dat is zo zeker en vast in de Fotodiscussie forums. Daar is het ook verplicht om je EXIF gegevens mede te delen (tenzij misschien in Fotodiscussie zelf, om de beginner niet af te schrikken).

    Maar in de Showcase forums, vind ik het niet gepast om het te verplichten.

    Dave
    pixelpusher

    Comment


    • #3
      Re: EXIF voor allen !!!!

      en er is nog altijd Opanda IExif en zo ...

      mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

      Comment


      • #4
        Re: EXIF voor allen !!!!

        Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
        en er is nog altijd Opanda IExif en zo ...

        mm
        Krijg IExif maar niet aan de praat
        Van zodra ik een valabel alternatief heb, vliegt IExif de deur uit
        Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
        BD0993BE
        Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

        Comment


        • #5
          Re: EXIF voor allen !!!!

          Oorspronkelijk geplaatst door Onkertje Bekijk bericht
          Krijg IExif maar niet aan de praat
          Van zodra ik een valabel alternatief heb, vliegt IExif de deur uit
          Dan moet je deze eens een keer proberen. Werkt perfect ook onder Vista en leest OOK raw's uit !!

          Website : www.alextimmermans.com
          Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
          Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

          Comment


          • #6
            Re: EXIF voor allen !!!!

            ExifPro is ook de moeite :-)
            Zeer mooie applicatie voor twee keer nix

            T.
            Nikon stuff rocks :-)

            Comment


            • #7
              Re: EXIF voor allen !!!!

              Kuso is HELEMAAL gratis (is echt iets voor hollanders !!)
              Website : www.alextimmermans.com
              Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
              Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

              Comment


              • #8
                Re: EXIF voor allen !!!!

                Oorspronkelijk geplaatst door alex from holland Bekijk bericht
                is echt iets voor hollanders
                Als ik de schermafdrukken bekijk is het meer iets voor Chinezen.

                Comment


                • #9
                  Re: EXIF voor allen !!!!

                  Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                  Als ik de schermafdrukken bekijk is het meer iets voor Chinezen.
                  Dan moet je toch even goed kijken. Er staat ook een download tussen in het engels. Het programma werkt echt goed

                  succes

                  alex
                  Website : www.alextimmermans.com
                  Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
                  Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

                  Comment


                  • #10
                    Re: EXIF voor allen !!!!

                    Een PB aan de betrokken fotograaf en je krijgt in 99% van de gevallen alle info.

                    T.

                    Comment


                    • #11
                      Re: EXIF voor allen !!!!

                      Bedankt allen voor de reacties.

                      Zelf gebruik ik "Exifreader". Ook gratis te downloaden.
                      Maar om dit te gebruiken moet ik wel de foto opslaan, het programma openen, de foto dan uit de map halen en openen in dit programma.

                      En dan nog weet ik niet welke lens de fotograaf gebruikt heeft. En of hij deze lens al dan niet met een TC gebruikt heeft of met een extension-tube erop, en dewelke. Deze informatie over de gebruikte lenzen TC's, macrolenzen en verlengstukken is zelfs nog belangrijker dan de EXIF. Voor mij toch althans.

                      Om elke fotograaf die een voor mij interessante foto instuurt te gaan ambeteren, daar heb ik eerlijk gezegd ook geen zin in.

                      Een goede werkwijze of een degelijk lenzensysteem, zoals bijvoorbeeld een goed presterende macro-combo, kan je dikwijls pas ontdekken als je ziet dat die door veel (goede) fotografen gebruikt worden. En die ontdekking kan je dus pas doen als je bij elke foto over die lens-info kan beschikken. Pas dan kan je een goed systeem of "tendens" ontdekken. Zonder die info kan je bij het bekijken van die foto's enkel op het "artistieke" vlak iets bijleren, en niets op het technische.

                      In feite vraag ik hier dus nog ietsje meer dan alleen maar de EXIF .
                      Last edited by leonbidon; 30 mei 2007, 19:49.

                      Comment


                      • #12
                        Re: EXIF voor allen !!!!

                        Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                        en er is nog altijd Opanda IExif en zo ...

                        mm

                        ja maar sommigen gebruiken save for web en dan is de EXIF niet meer aanwezig

                        soms denk ik dat er sommigen gewoon ni willen dat hun EXIF bekend wordt
                        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                        Comment


                        • #13
                          Re: EXIF voor allen !!!!

                          Ik gebruik Opanda IExif, en Viewexif, allebei gratis programma's die prima werken, maar dan moet de exif natuurlijk wel in de foto zitten.

                          Bij sommige hosting-sites wordt de exif verwijderd, en bij het opslaan van de foto's moet je er ook op letten dat de exif behouden blijft. Als je bij Photoshop kiest voor "batch processing" dan verlies je de exif (toch bij Photoshop Elements).

                          Bij de foto's die ik hier post zorg ik ervoor dat de exif altijd behouden blijft, en als ik een priveberichtje krijg met vragen over een foto, dan zal ik dat ook altijd beantwoorden .
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment

                          Working...
                          X