Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ontwikkeling zw/w film (analoge fotografie)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ontwikkeling zw/w film (analoge fotografie)

    Goeieavond,

    De meeste doen de overstap van analoog naar digitale fotografie, ik ben toch eens aan het kijken om in de andere richting te gaan. Even een paar rolletjes analoog schieten. Gewone film ken ik al wat, maar zw/w film is toch wat onbekend terrein voor mij.

    Aan wat ik al gelezen heb blijkt dat voor wat ik wil (contrastrijke zw/w film, 35 mm) vooral Ilford of Kodad T-max geschikt is. Winkels vinden die deze rolletjes verkopen is ook geen probleem, maar ontwikkeling is toch een onbekende.

    Kunnen deze films op dezelfde manier ontwikkeld worden als kleur? Kan deze film ook door een "kruidvat service" gedaan worden, of moet er naar een speciaal fotolabo gegaan worden? Wie wil zijn ervaring hier even delen?

    Thx,

    bert.
    Grijzeblubber.be - de weblog van een kleur- en vormloze massa op 1 meter 90 hoogte.

  • #2
    Re: ontwikkeling zw/w film (analoge fotografie)

    Zwart-wit filmpjes ontwikkelen is niet hetzelfde als kleurenfilmpjes; het is in feite veel eenvoudiger

    Wat je nodig hebt is een ontwikkeltankje, een thermometer, ontwikkelaar, stopbad en fixeerbad. Best ook Agepon (om de film zonder vlekken te doen drogen).

    Het allemaal uitleggen zou hier wat ver gaan; je koopt best ergens in de tweedehands boekhandel een boekje daarover; dat moet gemakkelijk te vinden zijn.

    Veel plezier ermee. Ik doe ook nog af en toe een rolletje zwart-wit; het blijft toch altijd iets anders dan digitaal

    Stefan.

    Comment


    • #3
      Re: ontwikkeling zw/w film (analoge fotografie)

      In het analoge tijdperk heb ik ook een aantal Ilford Z/W filmpjes geschoten en laten ontwikkelen bij Spector. Kwaliteit was tiptop.
      Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
      BD0993BE
      Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

      Comment


      • #4
        Re: ontwikkeling zw/w film (analoge fotografie)

        en nog een extra vraagje: hoe zat dat weer ivm niet ontwikkelde films en x-ray toestellen op luchthavens? Ik hoor beetje combinatie van commentaren.

        Brussels airport site zegt geen probleem, maar vorige week nog zo'n mooie waarschuwingssticker op een xray toestel in zaventem gezien?
        Grijzeblubber.be - de weblog van een kleur- en vormloze massa op 1 meter 90 hoogte.

        Comment


        • #5
          Re: ontwikkeling zw/w film (analoge fotografie)

          Ik heb m'n filmrollekes altijd meegesjouwd in de handbagage en nooit problemen gehad.
          Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
          BD0993BE
          Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

          Comment


          • #6
            Re: ontwikkeling zw/w film (analoge fotografie)

            Oorspronkelijk geplaatst door bernie Bekijk bericht
            hoe zat dat weer ivm niet ontwikkelde films en x-ray toestellen op luchthavens?
            Je moet je films wel heel vaak door zo'n machine trekken om er wat van terug te zien; op een enkele vakantiereis waar je misschien 6 keer de boel door zo'n ding heen moet laten gaan heb je alleen een (klein) risico met de echt hooggevoelige films (1600ISO en sneller). Niets om je zorgen over te maken...

            Comment


            • #7
              Re: ontwikkeling zw/w film (analoge fotografie)

              Sommige zaken doen het niet, alleen ontwikkelen, zonder afdrukjes erbij.

              Er zijn chromogene zwart-wit films, bijvoorbeeld Ilford XP-2 Super en Kodak T-max en KODAK Professional BW400CN waarvan de ontwikkeling kan plaatsvinden in elk fotolaboratorium of winkel waar het gangbare C-41 voor kleurennegatief procédé wordt toegepast.

              Er zijn ook niet chromogene zwart-wit films, zoals Ilford FP4.
              Ook die kan je laten ontwikkelen. Mijn ervaring is dat dat iets duurder is omdat het altijd opgestuurd moet worden en minder vaak voorkomt.

              Mijn ervaring is ook dat het bij zwart-wit negatieven vaker voorkomt dat er beschadigingen te zien zijn of dat ze niet goed gespoeld worden. Dat komt pas duidelijk aan het licht bij het scannen.

              Hopelijk laat je wat zien. Succes!
              ANALOOG: Minolta XG9, Minolta 500si super, Pentax X50 met allemaal veel glaswerk
              Ook: DIGITAAL: Canon 20D

              Comment


              • #8
                Re: ontwikkeling zw/w film (analoge fotografie)

                Ik heb net een rolletje z/w van Kodak gebruikt en het is ontwikkeld door Elka in Bilzen, niet de goedkoopste maar wel goed gedaan.

                Comment


                • #9
                  Re: ontwikkeling zw/w film (analoge fotografie)

                  hier zenne.. laten ontwikkele.. hoe komt ge op't idee?

                  nen zwartwit film ontwikkel je zelf én druk je zelf af anders is alle fun én voordeel eraf.

                  kun je gelijk een compactdigitaal camera kopen, wat foto's nemen, in PS openen en automatisch omzetten naar zwartwit
                  foto als spiegel of als venster?

                  Comment


                  • #10
                    Re: ontwikkeling zw/w film (analoge fotografie)

                    Vroeger heb ik nog met ZW/W film gewerkt, de 2 filmsoorten die jij vermeld geven id zeer mooie resultaten. Ik kan mij best voorstellen dat de dag van vandaag niet alle labo's nog alle films ontwikkelen en dat de kostprijs iets hoger ligt.
                    Als je van plan bent regelmatig met zwart wit te werken en je hebt de mogelijkheid om zelf te ontwikkelen en af te drukken is het plezier en voldoening nog groter. De kostprijs is niet zeer hoog zeker op de 2e handsmarkt vind je veel materiaal aan schappelijke prijzen.
                    Wat betreft de gevoeligheid voor X-ray straling, men zegt wel dat de straling zo laag is dat deze geen invloed heeft, maar toch het zekere voor het onzekere nemen (zeker in ontwikkelingslanden) en de film in de handbagage en in een speciale loden filmzak steken.
                    In ieder geval veel plezier ermee.
                    Vriendelijke groeten,Raf

                    www.rafvandenbogaert.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: ontwikkeling zw/w film (analoge fotografie)

                      Er zijn chromogene zwart-wit films, bijvoorbeeld Ilford XP-2 Super en Kodak T-max en KODAK Professional BW400CN waarvan de ontwikkeling kan plaatsvinden in elk fotolaboratorium of winkel waar het gangbare C-41 voor kleurennegatief procédé wordt toegepast.
                      De T-max kan niet in C-41 ontwikkeld worden , er dient een echte zwart-wit ontwikkelaar gebruikt te worden. Wat is nu het belangrijkste verschil tussen de Ilford XP, KodakBW en de echte zwartwit filmpjes als T-Max, Tri-X, Agfapan ect. DE KORREL, deze ontbreekt in de filmpjes ontwikkeld in C-41 (beeld wordt opgebouwd uit kleurstoffen = egaal) In echte zwartwit filmpjes wordt het beeld opgebouwd uit zilverkorrels ( de grootte en de tussenafstand van deze zilverkorrels bepaald de korrel) Dit kun je dus niet met de C-41 zwartwit look-a-likes.

                      Comment


                      • #12
                        Re: ontwikkeling zw/w film (analoge fotografie)

                        heb gezien dat bij Focilux in Gent de prijzen voor ontwikkeling apart uithangen. Zw/w is een paar cent goedkoper dan kleur geloof ik.

                        Comment


                        • #13
                          Re: ontwikkeling zw/w film (analoge fotografie)

                          Oorspronkelijk geplaatst door gliderbee Bekijk bericht
                          Wat je nodig hebt is een ontwikkeltankje, een thermometer, ontwikkelaar, stopbad en fixeerbad. Best ook Agepon (om de film zonder vlekken te doen drogen).
                          Hoeveel zou dat in totaal kosten en waar kun je dit kopen ?
                          [Nikon D700][20mm f1.8][50mm f1.8][24-120mm vr][18-55mm][70-300mm][SB-600]

                          FotoBlog

                          Comment


                          • #14
                            Re: ontwikkeling zw/w film (analoge fotografie)

                            Dit is tegenwoordig spotgoedkoop...ik zou eens op ebay duitsland kijken...daar wordt regelmatig alles tegelijk verkocht, en dit bijna voor niks.
                            Papier is echter vrij duur ... maar ja ... alles heeft zijn prijs.
                            Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

                            Comment


                            • #15
                              Re: ontwikkeling zw/w film (analoge fotografie)

                              vergroter, bakjes, ontwikkeltank, thermometer,.. voor pakweg 250 euro zal je het tweedehands vinden

                              de kostprijs zit em in de filpmjes en papier
                              foto als spiegel of als venster?

                              Comment

                              Working...
                              X