Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma of Canon lenzen

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma of Canon lenzen

    Welke lenzen zijn bijzonder geschikt voor makro !
    Is bvb de Sigma 15/30 daarvoor geschikt of ben je beter met een vaste lens ?

    Groeten / Jan.

  • #2
    echte macro-lenzen zijn gemaakt om dichtbij scherp te kunnen stellen.
    of je met een breedhoek macros kan nemen betwijfel ik ten zeerste maar het zou kunnen
    www.vildaphoto.net

    Comment


    • #3
      Als je echt macro wil gaan zijn de 100mm macro lenzen van eender wel merk een meestal goede keuze.
      Wil je met niet macro lenzen macro doen heb je voorzetlenzen nodig of tussenringen.

      Let wel wil je met een groothoek tot 1:1 gaan dan zit je op luttele centimeters (als het niet minder is) met de lens van je onderwerp
      Groetjes,
      Arvid


      Reis- en fotowebsite

      Comment


      • #4
        Hallo,

        De Sigma 105mm F2,8 EX geeft een goed resultaat voor betrekkelijk weinig geld. De lens gaat tot maatstaf 1/1 op het negatief op een afstand van 30 cm tot het filmvlak.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Jan,
          Als je echt macro wilt moet je voor macro lenzen gaan. Die zijn geoptimaliseerd voor die korte afstanden. Bij de lenzen met korte brandpuntafstand is de focus afstand in macro stand vrij klein. Dat kan een beperkende factor zijn afhangkelijk van je type werk. Voor dieren die eerder wat schuw zijn is het beter een grotere afstand te hebben. Nadeel is dat die lenzen ook duurder zijn.
          Voorzet lenzen zijn een goedkoop alternatief maar boeten duidelijk in in kwaliteit. Tussen ringen geven zeer goede kwalitatieve beelden maar de focus afstand wordt beduidend minder.
          Ik heb de laatste dagen veel testen gedaan met de macro AF60/2.8D van Nikon en ook met tussen ringen van Kenko. De resultaten zijn gewoon verbluffend. Zo is de min. afstand voor de AF60/2.8D normaal 200mm, met de ringen wordt dit 55mm. De vergroting is echter 2.18maal meer. Een vol beeld zonder ringen is 23 mm, met de ringen wordt dit 9.5 mm, dus een object van 9.5 mm geeft je afdruk op de foto op het ganse vlak!
          Ook heb ik testen gedaan met de gewone standaard lens AF50/1.8 samen met de kenko ringen en ook dit geeft zeer goede resultaten bij een veel lagere prijs want dit lensje kost slecht 135 euro.
          Ik hoop in de loop van het weekend wat samenvattende resultaten te geven onder een afzonderlijke topic, samen met nieuwe opnames die ik gisteren gemaakt heb.
          Echt de moeite om op te volgen.
          Of dit nu nikon, canon of sigma lenzen zijn, dezelfde algemene regels blijven van toepassing.

          Groetjes
          Frans

          Comment


          • #6
            Prachtige uitleg Frans en de anderen.

            Maar nu zie op de handleiding van de Canon 10D, blz 18 dat daar een Close-up positie op is, en dat de lens Canon 28 - 135 / 3.5 -5.6 IS USM een macro zone heeft. Ik vraag mij af wat die combinatie zal geven. Al heb ik wel begrepen dat een echte afzonferlijke macro lens steeds de beste resultaten zal geven.

            Groeten / Jan

            Comment


            • #7
              Originally posted by samver
              Prachtige uitleg Frans en de anderen.

              Maar nu zie op de handleiding van de Canon 10D, blz 18 dat daar een Close-up positie op is, en dat de lens Sigma 28 - 135 / 3.5 -5.6 IS USM een macro zone heeft. Ik vraag mij af wat die combinatie zal geven. Al heb ik wel begrepen dat een echte afzonferlijke macro lens steeds de beste resultaten zal geven.

              Groeten / Jan
              Wel, die was eerlijk gezegd, mij ook al onder de ogen gekomen. Bijna dezelfde als de Canon, maar natuurlijk geen IS...
              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
              Si non, on devient bonbon
              Et les gens nous mangent !"

              Comment


              • #8
                Bedoel je deze, Jan ?

                Sigma 28-135/3.8-5,6 IF Macro Asph - 159 euro
                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                Si non, on devient bonbon
                Et les gens nous mangent !"

                Comment


                • #9
                  Originally posted by samver
                  Prachtige uitleg Frans en de anderen.

                  Maar nu zie op de handleiding van de Canon 10D, blz 18 dat daar een Close-up positie op is, en dat de lens Sigma 28 - 135 / 3.5 -5.6 IS USM een macro zone heeft. Ik vraag mij af wat die combinatie zal geven. Al heb ik wel begrepen dat een echte afzonferlijke macro lens steeds de beste resultaten zal geven.

                  Groeten / Jan
                  voor de Canon: (zoals bij de analoge en de D30 etc) die macrostand is gewoon een foefje, zoals portretstand en landschapstand etc. macrostand is een programma met grote scherptediepte als ik mij niet vergis. echt foto's nemen doe je met Av ot Tv

                  voor de Sigma: ik heb de 70-300 APO macro. daarbij kan je op de 300 mm stand aan zo'n knopje prutsen waardoor je dichter kan scherpstellen tot 1:2 (en dus geen 1:1 zoals macro).

                  groeten

                  JEroen
                  www.vildaphoto.net

                  Comment


                  • #10
                    Sorry, moet Canon lens zijn. Reeds verbeterd

                    Comment


                    • #11
                      zal wel ongeveer hetzelfde zijn zeker.
                      maar is nooit de kwaliteit die een vaste 100 mm macro lens u geeft natuurlijk
                      www.vildaphoto.net

                      Comment


                      • #12
                        Frans, ik kijk met VEEEEEL belanstelling uit naar je postings.
                        Ikzelf tast ook dit af, en de interesse in een 50mm f/1.8 is zeer aanwezig, dus als dit acht goed te doen is met tussenringen, dan zou ik die verkiezen boven een 60mm micro.

                        Ik wacht met spanning ;-)

                        PS, voor de org.post : indien je in Sigma gaat, de EX reeks biedt je een zeer goede kwaliteit.

                        Comment

                        Working...
                        X