Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ontwikkellaboratoria...

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ontwikkellaboratoria...

    hallo,

    een vraagje van mijn tante (zonder internet)... ik kon er zelf niet op antwoorden, dus vraag ik het maar hier. hier zitten toch kenners hé?

    haar dochter doet sebiet haar plechtige communie, en ze is van plan digitale foto's van haar te nemen, om die dan op het feest kado te doen aan de genodigden. het formaat zou 10x10cm moeten zijn. ze heeft aan mij gevraagd om die dan, met onze internetverbinding, door te sturen naar een ontwikkellab.

    haar vraag is de volgende...
    kan een ontwikkellab foto's afdrukken nadat ze in photoshop zijn ge-resized naar de gewilde grootte & formaat? of dienen ze eerst afgedrukt te worden op het gewone 4/3-formaat, om die dan achteraf zelf manueel bij te snijden?
    het spreekt voor zicht dat de 2de manier veel omslachtiger is, en veel meer werk vraagt.

    ook graag wat info over welk labo het beste is, rekening houdend met prijs, kwaliteit & service.

    alvast bedankt...

    mvg,
    steve

    [ http://users.pandora.be/sssteeev/devilish.gif ] - what you see is not what you get...

  • #2
    Hoi Steve,

    Je zal moeten kijken op de websites van verschillende ontwikkelcentra welke formaten ze ondersteunen. Naargelang de keuze die je maakt kan je dan je foto's aanpassen en dan opsturen. Ik werk altijd in 3:2 formaat, voor een 10x10cm weet ik het niet, maar vraag de mogelijkheden eens op :

    een lijst met foto afdrukcentra : http://www.digitalefoto.be/ervaringen.html

    Daar vindt je tal van links met de ervaringen van anderen ... een goede start.

    Comment


    • #3
      Doorsturen in een vierkant formaat zal zeker al als resultaat hebben dat je hoogstens de witte randjes dient te verwijderen.
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

      Comment


      • #4
        Hallo,

        Ik zou een winkel zoeken waar ze met een Fuji Frontier printer werken, dit heeft een voordeel dat je persoonlijk contact heb met de mensen die voor uw foto's gaan zorgen. Concreet zou ik dit probleem ander oplossen en in Photoshop een nieuw document aanmaken met als afmetingen 20 X 30 en een densiteit van 300 dpi. De gewenste foto voor de kaarten kan je dan zesmaal hierop plaatsen in PS (zorg voor een perfecte sluiting van de elementen onderling). Dan ga je het beeld vlakken en opslaan met de kleinste compressie en op JPG doe dit op een CD of op een CF kaart die je niet onmiddelijk nodig hebt. In de winkel zeg je erbij dat ze geen resize moeten uitvoeren maar het document gewoon afdrukken op 300 dpi. Het bijsnijden doe je dan daarna manueel met een lat en een breekmesje of indien je dat bezit met een snijmachiene met rollend mes.

        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Sorry, Sssteeev, mag ik hier even een vraagje stellen aan je replayer
          Digipics ?
          opslaan met de kleinste compressie
          Ik dacht altijd dat je dan verlies van kwaliteit kreeg, ik sla mijn foto's die ik verzend om af te drukken altijd in de hoogste resolutie op (12). Of heeft dit niks met compressie te maken?
          In de winkel zeg je erbij dat ze geen resize moeten uitvoeren
          Wat bedoel je precies met resizen?
          Sorry hoor, dit zullen vast wel stomme vragen zijn maar ik zou er veel mee geholpen zijn moest ik er het fijne van weten. Dus bedankt al voor de info!
          Groetjes...........
          @mimi
          "There is no path
          You create it
          Once you set out to walk it"

          Canon 350D + canon 28-135 IS USM

          Comment


          • #6
            opslaan met de kleinste compressie
            In de winkel zeg je erbij dat ze geen resize moeten uitvoeren
            Hallo Mimi, De hoogste waarde in PS dus 12, is de kleinste compressie, je resolutie veranderd daar niet door, dus doe verder met op 12 te bewaren. Wanneer je in de winkel of via een online service foto's laat afdrukken naar een bepaald formaat toe, gebeurt er gewoonlijk een resize, daar het aangeleverde formaat niet altijd klopt met het gewenste formaat. Als je nu in PS een document gaat aanmaken waar je exact de afmetingen van wil weten, voor je de afdruk gaat bestellen, dan werk je met een resolutie van 300 dpi in je document. Alle beelden die je er in verwerkt breng je dan op maat in het nieuw document. Daarna als alles naar wens is kan je het beeld vlakken en bewaren in JPG of indien er in de toekomst nog veranderingen of bewerkingen moeten aan gebeuren bewaar je ook een versie in het formaat van PS, dan blijven de lagen bewaard en kan je er verder mee werken.

            Als je nu zo'n document wil laten afdrukken zeg je er bij in de winkel dat er geen resize moet worden uitgevoerd dat het document op formaat staat en in 300 dpi. Dit is geldig voor de Fuji Frontier printer, maar kan verschillen met andere ontwikkelcentrales, daarom ben ik altijd voorstander van een persoonlijk contact met de mensen die aan je beelden werken, en ze voor U belichten. Informeer U altijd voor je aan een job begint op welke resolutie ze werken, normaal is 300 dpi de norm, maar bijvoorbeeld voor de Durst Lambda printer lever je de documenten aan op 400 dpi. Indien je thuis werkt met een printer (in mijn geval de Epson 1290) is een hogere resolutie dan 240 dpi niet echt nodig. Deze informatie kan erg belangrijk zijn, zeker indien je moet interpoleren, moet je nooit meer beeldpunten bijmaken dan nodig is voor die bepaalde job.

            Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, want het is niet echt gemakkelijk om zoiets in een post te behandelen. Indien je nog vragen hebt stuur je me maar een mail.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Hallo, om even terug te komen op de originele vraag. Op http://www.pixum.nl is het mogelijk om 10 op 10 cm te laten afdrukken.

              Greetingzzz,
              Canon 6D

              Comment


              • #8
                bedankt iedereen voor de reacties, het advies en de links... ;-)

                mvg,
                steve

                [ http://users.pandora.be/sssteeev/devilish.gif ] - what you see is not what you get...

                Comment


                • #9
                  Ik zou een winkel zoeken waar ze met een Fuji Frontier printer werken
                  Hey Digipics,

                  Heb jij een aantal adressen waar ze met zo'n printer werken?

                  Txs!
                  Canon 1DmkIV + 5DmkII + 16-35 2.8 L + 24-70 2.8 L + 70-200 2.8 L IS + 85 1.2 L + 90 TS-E

                  http://www.timdebacker.be

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Tim De Backer
                    Ik zou een winkel zoeken waar ze met een Fuji Frontier printer werken
                    Hey Digipics,

                    Heb jij een aantal adressen waar ze met zo'n printer werken?

                    Txs!
                    Bijvoorbeeld in Edegem bij Clic Foto of in Mechelen bij Nelissen
                    maar ik ben er zeker van dat ook bij U in de buurt er adressen te vinden zijn.
                    Kijk maar eens goed rond bij de lokale fotografen
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                    Comment

                    Working...
                    X