Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto verhouding 16/9

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto verhouding 16/9

    Vermits vele televisies tegenwoordig bovenvermelde verhouding hebben, ben ik op zoek naar fototoestellen die in deze verhouding foto's kunnen maken. (kwestie van sneller diashows ineen te kunnen steken zonder teveel te moeten croppen). Kennen jullie merken die zulke toestellen maken? (zowel bridge als dslr)

  • #2
    Re: Foto verhouding 16/9

    je cropt toch gewoon op 16:9?
    is toch niks aan?

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: Foto verhouding 16/9

      Kun je niet gewoon een action aanmaken en die toepassen op een hele folder ?
      Photoshop en The Gimp voor beginners

      Comment


      • #4
        Re: Foto verhouding 16/9

        Natuurlijk, maar je bent steeds een deel van je foto kwijt. Ik vind het niet gemakkelijk om bij het trekken van de foto al rekening te moeten houden qua compositie met een ander formaat. Ik dacht dat er al toestellen op de markt waren die dit formaat toelieten, maar weet niet welke.

        Comment


        • #5
          Re: Foto verhouding 16/9

          Oorspronkelijk geplaatst door bereboot Bekijk bericht
          Natuurlijk, maar je bent steeds een deel van je foto kwijt. Ik vind het niet gemakkelijk om bij het trekken van de foto al rekening te moeten houden qua compositie met een ander formaat. Ik dacht dat er al toestellen op de markt waren die dit formaat toelieten, maar weet niet welke.
          Sony heeft dat
          W200, H7, W80, ... Alle laatste nieuwe modellen
          flickr

          Comment


          • #6
            Re: Foto verhouding 16/9

            Om de reden die mm aanhaalt, vind ik dit een zwak argument om een bepaald toestel te kopen.
            Maar als het voor jou belangrijk is, dan is dat natuurlijk jouw keuze.

            Comment


            • #7
              Re: Foto verhouding 16/9

              Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
              je cropt toch gewoon op 16:9?
              Zo gewoon vind ik dat anders ook niet.
              Croppen is inderdaad simpel maar je moet er bij het maken van elke foto dan wel rekening mee houden dat er een gedeelte zal wegvallen.
              In de breedte is dat meestal geen probleem maar in de hoogte rekening houden met hetgeen gecropt zal worden is al een heel andere zaak ... staat het hoofd er nog wel op, staan de voeten er nog bij, ...
              Ik snap wel als je dit altijd zo wil (16/9) dat dit niet evident is er altijd aan te denken tijdens het maken van de foto.

              Maar een andere oplossing is je TV zo instellen dat het beeldvullend (niet rekken) is ... dan moet je niets croppen en doet je TV het nodige in uw plaats.
              Zelf bezie ik soms ook mijn foto's eens op een 16/9 TV maar dan kies ik voor zwarte balken als ik de foto volledig wil zien of voor beeldvullend als ik het beeld vol wil zien ... met verlies van onder en bovenkant van de foto dan. Voordeel is dat je foto's dan nog goed zijn om op een gewoon PC-scherm te tonen dat niet 16/9 is.
              Last edited by VerSeg; 17 mei 2007, 14:06.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Foto verhouding 16/9

                De Sony H9 heeft die instelling.
                Mvg Tim

                Comment


                • #9
                  Re: Foto verhouding 16/9

                  Bij de meeste Panasonic-fototoestellen kan je voor 16/9 beeldverhouding kiezen.

                  Maar dan heb je foto's die eigenlijk alleen maar passen op een TV-scherm.
                  Omdat de weergave van foto's op zo'n scherm niet zo geweldig goed is, gebruik ik zelf nooit een TV om er foto's op te bekijken.

                  Ik behoud zelf liever de "traditionele" 3:2 beeldverhouding, die ik vroeger ook had met de filmrolletjes. Daarom staat mijn compacte Casio ook op 3:2, want als je een 4:3 (standaard voor de meeste compactjes) achteraf moet bijsnijden dan kan dat wel eens tegenvallen als je er geen rekening mee gehouden hebt tijdens het maken van de foto.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto verhouding 16/9

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Bij de meeste Panasonic-fototoestellen kan je voor 16/9 beeldverhouding kiezen.

                    Maar dan heb je foto's die eigenlijk alleen maar passen op een TV-scherm.
                    Omdat de weergave van foto's op zo'n scherm niet zo geweldig goed is, gebruik ik zelf nooit een TV om er foto's op te bekijken.

                    Ik behoud zelf liever de "traditionele" 3:2 beeldverhouding, die ik vroeger ook had met de filmrolletjes. Daarom staat mijn compacte Casio ook op 3:2, want als je een 4:3 (standaard voor de meeste compactjes) achteraf moet bijsnijden dan kan dat wel eens tegenvallen als je er geen rekening mee gehouden hebt tijdens het maken van de foto.
                    Denk toch zo niet in hokjes...

                    Stel dat die kerel een FULL HD televisie heeft (1920x1080!), dan wil ik u wel eens zien zeggen dat de kwaliteit "niet zo goed is"

                    En ja tuurlijk, 3:2, maar daar is elke hobbyfotograaf wel al achter gekomen.
                    flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto verhouding 16/9

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Maar dan heb je foto's die eigenlijk alleen maar passen op een TV-scherm.
                      Ik behoud zelf liever de "traditionele" 3:2 beeldverhouding, die ik vroeger ook had met de filmrolletjes.
                      Rare bemerkingen
                      Een formaat kies je volgens eigen voorkeur en het gebruik dat je ervan gaat maken.
                      Maar even inspelen op je bemerkingen ...
                      Past alleen op een TV ... wat doe je dan met bijna alle nieuwe PC-schermen die "WIDE" gaan en dus helemaal in de richting van 16/9 zijn?
                      Misschien niet direkt het formaat dat de meeste afdrukcentrales gebruiken maar als iemand zijn foto's nu eenmaal enkel op PC en TV bekijkt en voor beiden een breedbeeld heeft?
                      En dan nog ... met je 3:2 verhouding ... maak je dan nooit foto's in portret? Of draai jij telkens je scherm als de foto in portret of landscape gemaakt is?
                      Ik kan best wel begrijpen dat iemand voor het 16/9 formaat kiest als standaard. Ieder zijn ding ...
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto verhouding 16/9

                        Hi,

                        Ik zou het matglas uit mijn camera halen en daar een 16/9kader in Chinese inkt op aanbrengen..

                        Dpaul.
                        DPaul - A.FIAP
                        D810, nikkors and other stuff

                        Comment

                        Working...
                        X