Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Problemen met copyright atomium en openbare gebouwen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Problemen met copyright atomium en openbare gebouwen.

    Ik wou HET belgische monument eens op een andere manier weergeven, wat vinden jullie hiervan?
    En zou ik de bomen en de lijnen van de vliegtuigen wegshoppen, of zou dit de foto TE maken?

    FOTO WEG DOOR EVENTUELE PROBLEMEN MET AUTEURSRECHTEN

    EXIF:
    OLYMPUS SP310
    f6.3
    1/400
    16mm
    Last edited by Dr_zone; 4 mei 2007, 08:11. Reden: FOTO WEG DOOR EVENTUELE PROBLEMEN MET AUTEURSRECHTEN

  • #2
    Re: Onze belgische trots

    Ik zou de foto maar vlug weghalen! Op het Atomium rusten auteursrechten... en SABAM waakt er streng over. Als je de foto niet snel weghaalt, is de kans groot dat je binnenkort de rekening in de bus krijgt.


    (Gebruik ook maar even de zoekfunctie op "Atomium" en "SABAM".)

    Comment


    • #3
      Re: Onze belgische trots

      Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
      Ik zou de foto maar vlug weghalen! Op het Atomium rusten auteursrechten... en SABAM waakt er streng over. Als je de foto niet snel weghaalt, is de kans groot dat je binnenkort de rekening in de bus krijgt.


      (Gebruik ook maar even de zoekfunctie op "Atomium" en "SABAM".)
      WTF? Wist niet dat zoiets kon in België.... Dat je niet zomaar een blauwdruk van een gebouw mag kopieren weet ik wel, maar iets dat in "plain sight" staat?

      Man man man....
      Voor de geïntresseerden: http://www.indymedia.be/en/node/1590
      Melodic Pixels

      Comment


      • #4
        Re: Onze belgische trots

        Compositie is niet echt interessant & te druk naar mijn mening...
        De 3 bollen staan wel mooi op 1 lijn, maar verder zijn er storende elementen zoals boompje
        onderaan, contrails en die ene bol die er maar voor een stukje opstaat...

        Wat auteursrechten betreft: normaal gezien kan Sabam je niets maken als
        je je foto uit het buitenland laat hosten (Tinypic, Imageshack enz...)

        Allez, denk ik toch

        Dus momenteel ben je wél strafbaar, want de foto wordt gehost door Telenet...

        Comment


        • #5
          Re: Onze belgische trots

          bij mijn weten maakt het niet uit op welke site hij gehost staat, de moment dat hij op een publieke website geplaatst wordt ben je strafbaar

          ik zou hem er echt wel vlug afhalen want ik heb al gehoord dat je soms zelfs moet betalen voor de dagen dat hij er al opstond voor ze het gezien hebben...
          ***Never drive faster than your guardian angel can fly***
          Nikon D50 - 18-55mm kitlens + Tamron 18-200mm F/3.5-6.3
          http://stardustje.blogspot.com

          Comment


          • #6
            Re: Onze belgische trots

            Om toch maar problemen met auteursrechten te vermijden mag hier een slotje op...

            Maar toch vind ik het wreed spijtig dat we eigenlijk worden gestraft als we ons land willen promoten, want bij mijn weten is dit het nationale monument van België

            Comment


            • #7
              Re: Onze belgische trots

              Oorspronkelijk geplaatst door Dr_zone Bekijk bericht
              Om toch maar problemen met auteursrechten te vermijden mag hier een slotje op...

              Maar toch vind ik het wreed spijtig dat we eigenlijk worden gestraft als we ons land willen promoten, want bij mijn weten is dit het nationale monument van België
              Ik vindt het eigenlijk ook straf, dat iets dat van in de verte reeds gezien kan worden niet gefotografeerd mag worden, en't schijnt nie alleen zo te zijn voor België
              Melodic Pixels

              Comment


              • #8
                Re: Onze belgische trots

                het atomium mag wél gefotografeerd worden,
                je mag de foto's ook tonen in (huiselijke) privé-kring,
                maar niet openbaar op bv een publieke site als deze.

                de zaak wordt anders als het atomium NIET het onderwerp
                vormt van je foto, maar eerder een los (storend) element
                op de foto van bv een straatzicht, een mooie lucht, ...

                mm
                ∏__|_ ∏__|_
                "no rules, great shots"
                Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                Comment


                • #9
                  Re: Onze belgische trots

                  Een tijdje geleden werden er 2€ muntstukken uitgebracht met het atomium op afgebeeld. Ik vraag me af of de Nationale Bank toen ook SABAM heeft moeten betalen.
                  In elk geval ik weet niet of de titel van dit topic nog zo passend is, met zo'n toestanden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Onze belgische trots

                    Vraagje: hoe moet je trouwens weten of er ergens auteursrechten op een gebouw zitten? Minder evident dan met een boek of plaat ...
                    Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                    Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Problemen met copyright atomium en openbare gebouwen.

                      Verplaatst naar een passender forum nu de foto werd verwijderd. Discussie kan verder gezet worden in algemeen.

                      gr mod ballistic
                      "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
                      Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
                      Uit: Apocrief

                      Comment


                      • #12
                        Re: Onze belgische trots

                        Dit onderwerp ( © en het Atomium ) is al 735 maal ter sprake gekomen op BD.
                        PS : er staat een albummetje op onze site.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Problemen met copyright atomium en openbare gebouwen.

                          Toch een spijtig geval. De Belgische staat had beter de vermogensrechten op het monument geëist in het contract dat ze hadden met de architect. Dan konden ze die vrijgeven ipv zoals nu iedere toerist in principe een inbreuk te laten plegen op het auteursrecht.

                          Nu mag de familie van André WaterKeyn (die het atomium ontworpen heeft) nog de vermogensrechten uitoefenen tot 70 jaar na z'n dood.

                          volgens wikipedia stierf André Waterkeyn op 4 oktober 2005.

                          Nog 68 jaartjes wachten dus vooraleer je er foto's van mag publiceren
                          ~TDN
                          fotoblog: www.tdn9.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Problemen met copyright atomium en openbare gebouwen.

                            Wij betalen dit toch met onze belastingen? Dan stop ik ook met belastingen te betalen hihi
                            www.knfotostudio.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Problemen met copyright atomium en openbare gebouwen.

                              1. de rechten zijn in handen van een vzw
                              2. de toeristen die foto's nemen van het atomium
                              plegen geen inbreuk op het auteursrecht. als ze de
                              foto publiekelijk vertonen wél.

                              mm
                              ∏__|_ ∏__|_
                              "no rules, great shots"
                              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                              Comment

                              Working...
                              X