Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

opslag van foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • opslag van foto's

    op welke dingen (pc, harde schijf ...) slaan jullie jullie foto's op ?

    en is dat raw, jpeg, tiff, ...

    mijn nonkel heeft mij een tijdje geleden (+- een jaar geleden) zoiets gezegd in wat je het best opslaat omdat anders na een tijd de kwaliteit van de foto zou verminderen, klopt dat en zoja in wat op te slaan en op welk toestel ? (cd, pc, hard disk, ...)

  • #2
    Re: opslag van foto's

    Ik gebruik externe harde schijven om mijn foto's op te slaan. er bestaan verschillende merken.

    Wat betreft het achteruitgaan van kwaliteit van je beeld in Raw, tiff of jpg : nog nooit van gehoord, digitaal is digitaal, blijft code, nullen en éénen.

    Bedoeld hij niet het feit als je in jpg opslaat dat je beeld gecomprimeerd word? of misschien had hij het wel over het feit dat de kwaliteit van je opslagcd's achteruitgaat met de jaren.

    gr

    Comment


    • #3
      Re: opslag van foto's

      Digitale beelden kunnen volgens mij niet verminderen van kwaliteit. Als je je foto's op DVD's of CD's opslaat, dan kan het wel zijn dat je DVD's of CD's na enkele jaren (afhankelijk van de kwaliteit en bewaarmethode) niet of slecht leesbaar zijn. Daarom dat ik mijn foto's opsla op mijn interne HD, op een externe HD en op CD-roms.
      Canon Eos 80D / Canon EF-S 10-22 / Canon EF-S 17-55 f2.8 IS / Canon EF 50 f1.4 / Canon EF 70-300 IS / Lowepro Nova 5 AW / Lowepro Slingshot 3 AW
      http://www.orlik.be

      Comment


      • #4
        Re: opslag van foto's

        Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel.
        Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
        --------

        Comment


        • #5
          Re: opslag van foto's

          Ik sla alles op op externe harde schijven, en dat zelfs paralel op twee schijven, vroeger werkte ik met een SCSI box met acht harde schijven in read gezet, maar dat waren maar 78 Gb. schijven, die bovendien veel kabaal maakten en veel energie nodig hadden, op gebied van snelheid en betrouwbaarheid was dat wel het beste wat er bestaat, wordt trouwens in industriele servers gebruikt (schrijfsnelheid 320Mb per seconde)
          Onlangs ben ik overgeschakeld naar een nieuwe pc, dat is een echte tweeprocessor met 2X 2,4Ghz 4Gb ramgeheugen en slechts een schijf van 80Gb, maar dan wel een Raptor 10.000 Rpm. met daarnaast 4 externe USB schijven van elk 500 Gb. alles wordt daar steeds gespiegeld naar twee van deze schijven weggeschreven, als er dan eens eentje de geest moest geven heb ik alles nog op de andere schijf staan.
          Alles wordt bij mij opgeslagen op datum te beginnen met het jaartal, de maand en de dag, mer daarachter te titel waarover het gaat, dit alles en in Raw en in JPG.
          Op de interne schijf van mijn computer wordt nooit iets opgeslagen, tenzij tijdelijk, deze wordt uitsluitend gebruikt voor de geinstaleerde programma's wat ook een merkbaar snelheidsverschil maakt bij het opstarten van deze programma's Bv. Photoshop Cs2 start hier op eerste koude start in 3 sec.
          Dit is volgens mij de meest betrouwbare manier van werken, bij een crach van eender wat ben je nooit iets kwijt, en je computer draaid bovendien veel stabieler.

          Comment


          • #6
            Re: opslag van foto's

            Ik gebruik sinds kort ook een externe harde schijf: een Western Digital Mybook essential edition

            Ik ben er heel tevreden over. Je kijgt genoeg ruimte voor je geld, het werkt snel genoeg en het ziet er nog niet slecht uit ook
            ~TDN
            fotoblog: www.tdn9.be

            Comment


            • #7
              Re: opslag van foto's

              Een van de grootste doders van harde schijven zijn stroompieken op het stroomnet. Nu dat de stroommarkt vrij is komt dat vaker en vaker voor ...

              Ik ben ooit eens iemand tegengekomen die me zei "Ik dacht dat ik safe was. Alles zat op twee harde schijven in een zelfde machine. Een stroompiek heeft mijn PC en de twee harde schijven vernield".

              Daarom is het altijd een goed idee om alles op een USB disk te zetten. Die USB disk berg je dan op tussen je boeken. Geen kabels aan laten hangen. Nu en dan de disk weer aansluiten en al de nieuwe dingen er weer op zetten. en dan weer in boekenrek.

              Nog veiliger is zo'n schijf op een externe locatie bewaren ...
              Canon 50D & 350D, 10-22, 17-85 USM IS, 50 USM, Sigma 70-300

              Comment


              • #8
                Re: opslag van foto's

                ik gebruik een server thuis die achter in een schuur staat
                dan een netwerk schijf die vooraan staat (zo ver mogelijk verwijderd van de server) en waar alles naar gemirrord wordt.
                als 3de heb ik een externe schijf waar ook alles opgezet wordt.

                Ik dnek er ook nog aan om een 2de externe schijf aan te schaffen om op een externe locatie te bewaren.
                Momenteel kom ik toe met 500gb op elk van deze oplossingen.

                het meeste staat in raw.
                President Merkin Muffley: Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room.

                Comment


                • #9
                  Re: opslag van foto's

                  bij mij staan de foto's op twee pc's. Beide zijn dan ook beveiligd tegen stroomafwijkingen.
                  Toch moet ik nog overgaan tot de aanschaf van een externe HD die niet continue zit aangesloten om echt geen risico's te nemen.

                  Mijn huis/tuin/keuken foto's bewaar ik gewoon in jpg de andere in RAW.
                  canon
                  www.Pictostijn.net
                  https://www.facebook.com/Pictostijn

                  Comment

                  Working...
                  X