Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Metz 54MZ3

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Metz 54MZ3

    Hallo allemaal,

    Enige tijd geleden was er een discussie over het gebruik van flitsers en het al dan niet kunnen gebruiken van matrix TTL meting.

    Na uitvoerig experimenteren met een Metx 54MZ3 in combinatie met een S2, kwam het volgende vast te staan.

    -De setting voor E, APS of geen speciale zoom mode blijkt niets uit te maken
    - Bij het instellen van TTL op de flitser, moet ook nog even aan het selectie-wieltje worden gedraaid totdat het matrix-meting-symbooltje verschijnt
    - Op de kamera centre weight matrix meting instellen
    - Zowel bij direct als gebounced flitsen werkt het systeem voortreffelijk, zowel met als zonder gebruik van een extra diffuser-kapje. Wel moet men de f van de lens binnen de perken van de Metz houden, waarbij men min of meer rekening met de croppingsfactor van 1,5 dient te houden, dus niet boven ongeveer 85mm gaan
    - Bij bouncen dient men er rekening mee te houden, dat er veel licht 'verloren' gaat, de 54MZ3 is vrij krachtig, maar bij bouncen gaat ook veel licht 'verloren', hetgeen tot onderbelichting kan leiden, zeker bij langere f's dan 85mm

    De effectieviteit en konstantheid werd beoordeeld aan de hand van de waarden, die PS aangeeft voor het histogram.

    Mijn conclusie is: de Metz 54MZ3 doet met het voor Nikon bestemde voetje, keurig zijn werk en laat TTL meting door de S2 volledig tot z'n recht komen.

    jacques.

    Hren moderatoren, indien u van mening bent, dat dit verhaal beter in een andere rubriek geplaatst had kunnen worden, wilt u dan zo vriendelijk zijn om voor verhuizing zorg te dragen.



  • #2
    <font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS">Beste Jacques, Op de Coolpix 5700 doet de Metz 54 MZ3 het blijkbaar minder goed. Op stand TTL werkt hij, maar is wel heel krachtig. Volgens mij is het enige dan, en dat lukt ook, de Speedlight Power in het menu "Instellingen" op de camera zelf te regelen ofwel in bepaalde omstandigheden te bouncen. Spijtig dat Nikon met zijn digitale apparaten niet meer van die functies aanwezig op de Metz 54 laat gebruiken. Er verschijnt bij mij ook geen matrix-symbooltje na het draaien aan het wieltje als de TTL knippert op de display van de flitser. Wat daarvan de oorzaak is weet ik ook niet. Dacht dat het iets te maken had met de instellingen op de Nikon 3402 M adapter, maar volgens de gebruiksaanwijzing hebben de standen van de schakelaars op deze adapter met de Mecablitz MZ3 geen betekenis. Zal nog wat experimenteren maar heb het gevoel dat hier niet veel meer zal uitkomen. Groeten, Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #3
      Hoi Pol,

      Wel ik weet niets van de 5700. Kan je de kamera op matrix-meting zetten ? Ja, dan doen, want anders werkt TTL niet met matrix-meting.

      In de review van de 5700

      http://www.dpreview.com/reviews/nikoncp5700/page2.asp

      staat, dat sommige Nikonflitsers een apart synchro-kabeltje nodig hebben.

      In de test van de Nikon D100, N.B. zelfde kameradeel als de S2, lijkt volgens DPReview het TTL-flitsen ook niet zo'n succes te zijn.

      Succes met verder onderzoek toegewenst.

      Overigens vind ik de Metz 54MZ3 ook uitstekend werken in A-mode, misschien moet je dat eens proberen. Gebruik je overigens zo'n klein plastic difuser kapje ? Maakt bij direct flitsen de opnamen ook al wat aangennamer.

      Overigens haat ik flitsers, maar soms kan je niet anders.

      jacques.

      Comment


      • #4
        <font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS">Hi Jacques, Camera staat inderdaad in Matrix-meting. Gebruik ook geen difuser-kapje. Waar zijn die ergens te verkrijgen? Zal nog eens goed nakijken, maar denk dat de flits ook niet goed werkt in A-mode. Wel zeer krachtige flits, maar wel enige ontgoocheling omwille van de beperkte mogelijkheden op de Collpix 5700. Heb nog een Canon Speedlight 420 EZ voor mijn analoge Canon EOS 600. Deze werkt wel voortreffelijker op deze camera. Dank voor de reactie. Groeten, Pol.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #5
          jacques,
          In de test van de Nikon D100, N.B. zelfde kameradeel als de S2, lijkt volgens DPReview het TTL-flitsen ook niet zo'n succes te zijn.
          Ik gebruik de D100 met de SB80-DX flits en kan je wel bevestigen dat deze flits in alle modes perfect werkt, ook in DTTL mode. Alle functie's zijn hierbij ondersteunt ook de AF-assist illumination (tot 12 m), auto power zoom, 3D multi sensor balanced fill flash, zowel master als slave functie , automatische overname van de camera gegevens zoals ISO, F waarde, lens type, zoomstand, ingestelde correctie's afzonderlijk voor camera en voor flits, hoekinstelling van de flits, diffusor op de flits enz.

          Pol,

          Voor de 5700 is dit spijtig genoeg niet het geval. De manual geeft duidelijk aan dat:

          If you are using a Speedlight with Auto Power Zoom, set the zoom head
          angle manually. The COOLPIX5700 does not support power zoom.

          Set the external Speedlight flash mode to TTL.
          At this setting, the amount of light produced by the external Speedlight
          is measured by the camera’s photocell, and the flash shooting range
          adjusted automatically to ensure optimal exposure.
          D-TTL flash control (available with the SB-80DX, SB-50DX and SB-28DX) is not supported.

          If the option is set to Auto, only the external Speedlight will fire.

          If this option is set to Int & Ext Active then the external Speedlight and the builtin
          Speedlight will fire at the same time.

          The COOLPIX5700 does not support AF-assist illumination, or red-eye
          reduction using the red-eye reduction lamp on the external Speedlight.

          Zo ziet men dat er veel instellingen camera afhangkelijk zijn maar ook dat velen niet precies de mogelijkheid van hun flits op hun toestel weten.
          Soms is de manual niet heel duidelijk en moet die meermaals herlezen worden, soms lezen de mensen hem niet eens.

          Ik denk dat bij aankoop van een nieuwe flits het toch heel belangrijk is om de soms beperkende factoren goed in rekening te brengen en zich niet alleen te laten (mis)leiden door de soms kleine prijsverschillen.

          Groetjes
          Frans




          Comment


          • #6
            <font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS">Dank u frans voor de duidelijke toelichting. Pol.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #7
              <font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS">Best Frans, Om nog eens terug te komen op de beperkingen tov een flitstoestel eigen aan een camera. Volgens mijn weten zijn de beperkingen met een Metz flash niet groter dan deze met een Nikon flash voor wat betreft de Coolpix 5700.Het is gewoon het toestel dat een externe flits slecht ondersteund. Wellicht een louter sofware-matig probleem dat door de producenten van de camera's met wat goeie wil op te lossen is. Spijtig dat men zich voor zo'n groot merk op dergelijke manier laat kennen.Pol.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Ja Pol,
                Dat klopt. Ik was ook verrast toen ik enkele problemen had gelezen. Daarvoor heb ik dan speciaal ook de 5700 manual gedownload om extra te kijken naar de gegevens.

                Maar goed, je kunt toch mooie opnames maken hoor, wel moet je iets meer moeite doen. de flitsen kunnen meestal toch eigenhandig op auto gezet worden. Als je het diafragma van beiden gelijk houd zal het normaal perfect moeten gaan.

                Ik gebruik meer mijn SB80-dx handmatig dan DTTL. Enkel voor opnames waar geen tijd beschikbaar is ben je natuurlijk veel beter met de DTTL mode.

                ja Pol ik vind het ook heel spijtig.....

                Groetjes
                Frans

                Comment

                Working...
                X