Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stof 'achter' lens bij 602Z

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stof 'achter' lens bij 602Z

    Heeft er iemand ervaring met het zelf openen van het gedeelte van de 602Z waar de lenzen zich bevinden. IK vermoed dat er een stofdeeltje tussen de lenzen is geraakt. Ben er vrij zeker van dat het geen hotpixels zijn of enig fabricagefout. Ik had het gisteren ontdekt toen ik een overvliegende vogel wou fotograferen (met een helderblauwe effen achtergrond). Toen merkte ik dat links beneden zowel in EVF als LCD er een donkere vlek ‘meevloog’. Eerst dacht ik dat er een vuiltje OP de lens zou zitten, maar na zowel UV-filter als lens grondig te reinigen bleef die ‘vlek’ nog steeds te zien. Als ik dan in de lens keek zag ik dan effectief ‘iets’ zitten.

    Iemand advies?

    Greetz

    ‘een gedeprimeerde’ Sam Jae

  • #2
    Sam, zelf "sleutelen" lijkt mij levensgevaarlijk. in Photoshop wegwerken is eenvoudiger, met een DSLR heb ik last van meer dan 1 stofje en de stofjes zijn meestal alleen zichtbaar in de "luchten" en lichte gebieden, dus simpel clonen en weg probleem, leer er mee leven aangezien ik uit je verhaal begrijp dat het maar een heel klein stofje is

    gr rob
    http:/home.planet.nl/~knegt221

    Comment


    • #3
      Niet meer in garantie Sam Jae

      Comment


      • #4
        in mijn s602 zit ook zowat een halve trui aan stof deeltjes
        maar zit nog te denken of ik hem wel of niet zal laten weg brengen
        www.racefotografie.nl
        D60 50-500, 28-80

        Comment


        • #5
          jep ,
          mag ik bij de club .
          ik heb ook prijs , maar vraag mij niet hoe dat stof er komt
          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

          Comment


          • #6
            Als ik dit allemaal zo lees, dan ben ik al heel blij dat ik die adaptertube er vrij snel opgezet heb!? Of gebruiken jullie die ook?

            Volgens mij heb je toch minder kans dat er stof via de lens naar binnen kruipt met zo'n adaptertube, of niet

            Comment


            • #7
              Ik gebruik ook al een tijdje die tube. Ik denk dat het te wijten is aan het vervloekte mechnisme van het steeds in en uit schuiven van de lens zodat er toch wat stof 'binnengezogen' kan worden. Dit had toch op z'n minst kunnen afgezet moeten worden met instelling 'adaptortube'

              Greetz

              'Cloning all the way' Sam Jae

              Comment


              • #8
                Hier moet je echt kijken, wat die gast doet is echt wel straf.
                Naar zijn zeggen kan je perfect de lensassembly uiteenhalen
                Als iemand dit aandurft, laat hier maar horen!

                http://www.digsys.com.au/S602Z/S602Z.html

                Manu.

                Comment


                • #9
                  Hello,

                  Sinds een drietal maanden gebruik ik de adaptertube met uv of circular palarizer, deze wordt raar of zelden van het toestel verwijderd, groot is dan ook mijn verbazing toen ik twee weken geleden in het zuiden van frankrijk tijdens het fotograferen van meeuwen aan het strand twee dondere vlekken op mijn EVF zag, bij nadere kontrole bleken het dus stofdeeltjes in of tussen de lensen te zijn. Hoe zijn die ertussen gekomen...??..
                  http://users.pandora.be/pat44
                  Patjeuh.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Sam Jae
                    Ik gebruik ook al een tijdje die tube. Ik denk dat het te wijten is aan het vervloekte mechnisme van het steeds in en uit schuiven van de lens zodat er toch wat stof 'binnengezogen' kan worden. Dit had toch op z'n minst kunnen afgezet moeten worden met instelling 'adaptortube'
                    Sam Jae, post dit vooral niet op het Fuji forum van DPreview.

                    Er is geen sprake van stof binnenzuigen. Natuurlijk is er luchtverplaatsing als gevolg van de bewegingen van het lenshuis. Daarbij kan inderdaad stof in de camera terechtkomen. Het is echter veel waarschijnlijker dat dat gebeurt via de naden van de camera body en de geheugen- en batterijcompartimenten. Die zijn nl. bepaald niet luchtdicht. Trouwens, heb je al eens gekeken hoeveel stof er in je viewfinder zit? Zou mij verbazen als die schoon was.

                    Rond de lens zit overigens een soort borsteltje, dat wellicht al heel wat stof kan tegenhouden. Uiteraard wordt met een adaptor tube de kans dat langs die weg stof binnendringt nog veel kleiner. Je hebt wel gelijk, vind ik, als je zegt dat het in- en uitbewegen van de lens uitgeschakeld zou moeten kunnen worden. (wat een prachtige reeks werkwoorden )

                    Misschien was het woord "binnengezogen" ongelukkig gekozen, maar het deed mij vermoeden dat je veronderstelt dat er een soort vacuum ontstaat. Dat is niet het geval.

                    Groeten,
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      pgordebeke heeft overschot van gelijk. Het meeste stof komt binnen langs batterijcompartiment, kaartsleuven en vooral de flits. Doe de test maar eens : zet in een donkere kamer je LCD-scherm op, klap de flits uit en huiver, je kan langs het filtsgedeelte het verlichte lcd-scherm gewoon zien..... gaten waar inderdaad bijna een trui in kan. Doch is het probleem vaak overroepen en hebben die stofdeeltjes geen effect op de foto's....
                      Canon 6D

                      Comment


                      • #12
                        grappige quote op die site:

                        DIS-ASSEMBLING THE S602Z ...... update 27 March 2003 (Fixed 3 errors)

                        WHY ? Because it wanted me to.

                        - PIX Taken with a Canon G2 (Even with 4 hrs of fiddling, I could NOT get it to take decent shot).


                        geeft maar aan hoe fanatiek sommigen zijn..

                        ToM.___ //Fuji s602.
                        www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                        It goes to 11 you know? 1 louder.

                        Comment


                        • #13
                          Hei jongens, mannen,vrouwen, beste digivrienden.
                          Ik sta op het punt zo een toestel te kopen omdat ik de puike foto's heb kunnen aanzien dankzij de medewerking van een forumlid. Moet ik nu echt beginnen te twijfelen? Hebben andere toestellen daar ook zo veel last van? Ik lees op dit forum daar regelmatig over. Of komt dit omdat er zo veel leden dergelijk toestel hebben?

                          Mvg
                          Patrick
                          Mvg
                          Patrick
                          Fuji S602Z

                          Comment


                          • #14
                            Wel digpat, ik heb m'n toestel nu al sinds juni vorig jaar en heb er nog geen last van, zit nochtans regelmatig op het strand en zo met m'n S602z

                            Hoop wel dat het zo blijft

                            Comment


                            • #15
                              digpat, me neither. ik heb mijn toestel duur betaald en bewaar hem buiten altijd in de tas, haal hem boven voor te schieten, maar als ie even niet gebruikt wordt gaat ie terug in de tas en thuis ligt ie ofwel aan de kabel ofwel weer in de tas. en ik heb de adapterring (die raad ik je wel echt aan) met een uv-lensje.

                              misschien dat ik overzorgzaam ben, maar het werkt alleszins voor mij.
                              ToM.___ //Fuji s602.
                              www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                              It goes to 11 you know? 1 louder.

                              Comment

                              Working...
                              X