Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnekap

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zonnekap

    Misschien een domme vraag. Ik lees vaak over het gebruik van een zonnekap en ik heb ook daarover gegoogled maar wat ik me afvraag is, waar dient zo'n kap nu eigenlijk voor?

    Is dat om de zonnestralen tegen te houden of heeft het een specifiekere reden?
    Ik heb wel begrepen dat elke lens een bijhorende zonnekap hoeft.

    Als die dingen echt nuttig zijn, bestaan er dan verschillende soorten in (ik bedoel hier de materie waarin ze zijn uitgevoerd) ?

    grt. gauloise

  • #2
    Re: Zonnekap

    Oorspronkelijk geplaatst door Gauloise Bekijk bericht
    Is dat om de zonnestralen tegen te houden of heeft het een specifiekere reden?
    Ik heb wel begrepen dat elke lens een bijhorende zonnekap hoeft.
    Een zonnekap is vooral bedoeld om (schuin) invallend licht en strooilicht tegen te houden. Zou je dat niet doen, dan krijg je snel last van flare en/of een lichte "mist" over je beelden. Aangezien een zonnekap voor de frontlens van het objectief uitsteekt is'ie daarnaast ook handig om beschadigen van je objectief door stoten te voorkomen.

    Als die dingen echt nuttig zijn, bestaan er dan verschillende soorten in (ik bedoel hier de materie waarin ze zijn uitgevoerd) ?
    Een zonnekap moet natuurlijk niet zo groot zijn dat je hem terug gaat zien op de foto, maar wel groot genoeg om zo veel mogelijk schuin invallend licht van het objectief weg te houden. De meest eenvoudig zijn niet meer dan een cilinder of cone, maar er zijn er ook in een soort tulp-vorm en allerlei variaties daarop. Last but not least zijn er ook rubberen zonnekappen die je plat kunt drukken. Die zijn handig bij het opbergen, maar hun effectiviteit is wat minder groot als het gaat om beschadigingen te voorkomen.

    Comment


    • #3
      Re: Zonnekap

      Bedankt Joost voor de deskundige uitleg.

      Beetje vreemd vind ik wel dat je zegt dat die 'rubberen' zonnekappen minder effectief zouden zijn i.v.m. beschadigingen.

      Leek mij dat rubber nu net beter zou zijn t.o.v. hard materiaal.

      Maar ik kan me vergissen natuurlijk.

      grt., gauloise

      Comment


      • #4
        Re: Zonnekap

        Oorspronkelijk geplaatst door Gauloise Bekijk bericht

        Beetje vreemd vind ik wel dat je zegt dat die 'rubberen' zonnekappen minder effectief zouden zijn i.v.m. beschadigingen.
        Leek mij dat rubber nu net beter zou zijn t.o.v. hard materiaal.
        Als je de camera ergens tegen stoot of iets dergelijk is zo'n harde zonnekap toch beter hoor. Het is ter bescherming van het voorste lens element.

        Comment


        • #5
          Re: Zonnekap

          en een Zonnenkap, staat heel stoer/proachtig.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Zonnekap

            Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T Bekijk bericht
            Als je de camera ergens tegen stoot of iets dergelijk is zo'n harde zonnekap toch beter hoor. Het is ter bescherming van het voorste lens element.
            P'cies. Uit eigen ervaring: ik had ooit een objectief aan de camera hangen met een harde zonnekap toen ik een slootje over wilde steken. De camera bonsde toen tegen de oever van het slootje, lens first. De zonnekap heeft toen de klap opgevangen; er zat best wel wat zand in. Een rubberen zonnekap was waarschijnlijk ingeveerd met wellicht schade aan het frontelement tot gevolg.

            Anyway, de eerste bedoeling van een zonnekap blijft schuin invallend licht weren van het objectief.

            Comment


            • #7
              Re: Zonnekap

              oke ik ben het met de voordelen eens van een zonnekap.
              maar een nadeel vind ik het als je een polarisatiefilter gebruikt.
              kap eraf filter instellen en dan kap er weer op?
              of hoe doen jullie dat?
              groetjes ellie

              Comment


              • #8
                Re: Zonnekap

                Met de wijsvinger. De smalle rand van het filter is gekarteld, hetgeen genoeg grip geeft om 'm met de vingertop te draaien.

                Comment


                • #9
                  Re: Zonnekap

                  Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                  Met de wijsvinger. De smalle rand van het filter is gekarteld, hetgeen genoeg grip geeft om 'm met de vingertop te draaien.
                  Maar dan mag de zonnekap niet te groot zijn he, want voor de bloempot van sommige objectieven moet je dan toch lange vingers hebben .
                  David Leemans
                  Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zonnekap

                    Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                    Met de wijsvinger. De smalle rand van het filter is gekarteld, hetgeen genoeg grip geeft om 'm met de vingertop te draaien.
                    oke daar loopt het dus bij mij fout mijn vingers zijn dus toch te groot.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zonnekap

                      Oorspronkelijk geplaatst door rode Bekijk bericht
                      oke daar loopt het dus bij mij fout mijn vingers zijn dus toch te groot.
                      Da's handig natuurlijk als je chauffeuse bent!

                      Hoe dan ook, lijkt me een ding om te hebben, zo'n zonnekap, in de eerste plaats voor de flare te weren en op de tweede plaats dus als extra-bescherming want het gebeurt mij nogal eens, handig als ik ben, dat mijn lens hier en daar tegenaan zwaait.

                      En dat het 'proachtig' staat, is natuurlijk ook meegenomen hé Bouk!


                      grt., gauloise

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zonnekap

                        sommige kappen bij canon zijn verbreed aan de basis zodat je de polafilter kan draaien (bv de 86 die bij de 70-200 IS zit)
                        www.Klikkerdeklik.be
                        Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zonnekap

                          Oorspronkelijk geplaatst door Paradroid Bekijk bericht
                          sommige kappen bij canon zijn verbreed aan de basis zodat je de polafilter kan draaien (bv de 86 die bij de 70-200 IS zit)
                          Of gebruik eens een COMPENDIUM! dat is een professionele zonnekap.
                          Die van Hasselblad is weg te klappen zodat je bij het filter kunt.
                          Ik gebruik hem (na enige aanpassing) op mijn Nikon. en dat staat echt prachtig....
                          zie deze koppeling.
                          Last edited by Ballistic; 24 april 2007, 16:24. Reden: Koppeling gecorrigeerd
                          Nikon D300, Nikon 12-24mm - 18-200VR - Nikon f 2,8/80-200mm - Sigma 70mm macro - Sigma 50-500mm - tamron 1,4 pro converter en verder veel MF Nikon glas, 4 Gitzo's, Tassen en een complete Haselblad en Leica set die met pensioen zijn

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zonnekap

                            Duidelijk wel een oud topic, maar om er toch even op terug te komen :-)

                            Een harde zonnekap zou beter zijn, maar waar vind je er degelijke en toch tegen redelijke prijs? Want als ik rondkijk vind ik vooral rubberen.

                            En welke is best voor Nikon D90?
                            Using the camera to defeat the habit of not seeing

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zonnekap

                              Oorspronkelijk geplaatst door nice_nicce Bekijk bericht
                              En welke is best voor Nikon D90?
                              Een zonnekap hoort bij de lens, en niet bij het toestel. De diameter van de lens is belangrijk om het formaat van de zonnekap te kennen. Bij de meeste lenzen is een zonnekap meegeleverd, en zo niet, door de fabrikant voorzien.
                              Er zijn echter ook rubberen zonnekappen in verschillende maten, die je je voor zo'n €10 kan aanschaffen. Ze doen wel het werk waar ze voor dienen, de lens afschermen van de zon, zijn handig, want je kan ze gewoon inplooien, maar ze beschermen niet zo goed als een plastieken kap.

                              Comment

                              Working...
                              X