Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherptediepte

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherptediepte

    Kan er iemand mij soms scherptediepte tabellen geven voor fotolenzen? Ik zou een hele reeks tabellen nodig hebben voor een schoolopdracht, met zeker de standaardmaten van lenzen bij. Liefst zeker voor lenzen tussen 28mm en 80mm. Laat maar komen!!!!



    <font size="1" color="darkgray">Edited by - ddice on 03 March 2002 18:07:57</font>

  • #2
    Iets dergelijks ?

    http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=1482&FORUM_ID=3&CAT_ID=2&Topic_ Title=Scherptediepte&Forum_Title=Algemeen

    Erik

    Comment


    • #3
      Dank u,gevonden wat ik nodig had, ik vind het soms te lastig om alle forums te gaan afzoeken naar mijn oplossing.

      Comment


      • #4
        Ook met die vernuftige Search-functie? Ik had bvb. enkele uren geleden de gegevens nodig van Eric zijn boek en dat van Michael Freeman... effe een search op "ISBN" en voilà... In jou geval dieptescherpte of scherptediepte, eventueel samen met tabel(len) en je zou er ook geraakt zijn...

        mvg,
        Jempi.
        Jempi
        CANON Ixus 800 IS
        BD0978BE

        Comment


        • #5
          Rechtsboven staat in het achtste vakje 'Search' dat kan je een hoop zoekwerk besparen.

          Groetjes,
          Willem


          Canon EOS 20D 2,5-50 1,8-50 17-40L 24-105L 70-200L ex1,4
          http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

          Comment


          • #6

            Rechtsboven staat in het achtste vakje 'Search' dat kan je een hoop zoekwerk besparen.

            Groetjes,
            Willem



            Idd, had ik eerder moeten opmerken!! Mijn fout!! Sorry!

            Comment


            • #7
              Fout? Niks fout... we leren hier van elkaar... dat is de bedoeling!

              mvg,
              Jempi.
              Jempi
              CANON Ixus 800 IS
              BD0978BE

              Comment


              • #8
                Dus als je een camera hebt waarmee je alles volledig manueel kan instellen, kun je dan van die mooie "troebele" achtergronden maken, of is dit nog camera afhankelijk ook?
                Dus met bvb. een Canon camera tegenover een Nikon camera, als deze allebei zijn ingesteld op eenzelfde F-waarde, krijg je dan eenzelfde scherpte-diepte?

                En dan nog een vraagje: in de tabel die Erik opgeeft in het andere topic, wat wil daar zeggen: Dof(a) en Dof(b)?

                Comment


                • #9
                  als ik het goed begrepen heb zit het met die scherptediepte als volgt : hoe groter je diafragmawaarde, hoe meer je scherptediepte krijgt... je zal dan uiteraard met de sluitertijd moeten 'spelen'...

                  Eric Mansvelders zal hier ongetwijfeld een correcter en begrijpelijker antwoord op geven...maar ik doe toch een pogingske om het in m'n eigen woordn uit te leggen

                  Stef

                  Comment


                  • #10
                    Hallo DDice,

                    Met DOF(a) en (b) doel ik op de (scherpte)grenzen, wellicht is het duidelijker als ik DOF Far en DOF near had genoemd, maar smal tabelletje is ook belangrijk .

                    Let echter ook op de bedenkingen die ik heb toegevoegd. Deze waarden zijn geen keiharde wetenschappelijke waarden, ook al komen ze uit een ingewikkelde mathematische formule. Aan die theoretische formule liggen namelijk enkele praktische overwegingen ten grondslag (als je wilt weten welke: bv problemen rondom de zogenaamde 'circles of confusion', daarom heten ze zo, haha).

                    Overigens zijn de verschillen in scherptediepte bij digitale/analoge camera's inderdaad camera-afhankelijk, maar dat ligt aan de grootte van de beeldsensor. Dat bepaalt ook vnl het verschil in scherptediepte tussen 35mm (en de grotere negatieven overigens) en de digitale camera's, met kleinere sensors. Ze zijn echter niet allemaal even groot, dus in die zin is DOF in elk geval camera-afhankelijk. De tabel die ik had opgesteld, geldt voor een 'algemene (dus merkloze) 3 MP-camera met 1/1.8-sensor'

                    Erik

                    Comment


                    • #11
                      Ik zocht de tabellen voor 35mm, heb ze ondertussen wel gevonden op de links die je bij het vorige topic vind. Die site met die berekeningsformule heeft goed werk geleverd

                      Comment

                      Working...
                      X