Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Monitor

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Monitor

    ik heb me gisteren een nieuwe monitor en een nieuwe VGA kaart aangeschaft maar ik ben niet 100% tevreden van het beeld. ik heb zo de indruk dat wet wat trilt ("danst").

    het is een 19inch, staat nu op 1024*768 aan 72 Hertz. ik vermoed dat het met de refreshrate te maken heeft. staat deze te hoog of te laag voor deze resolutie?

    de vga is een GForce 4 - 64mb DDR

    mvg

    Hoehel
    mvg,
    Dieter

  • #2
    Dat moet hoger kunnen. Een 19inch kan je best gebruiken op een resolutie van 1280x1024. De refresh rate moet minstens 85Hz zijn, hieronder begin je 'flikkeringen' te zien in het beeld, het trillend beeld zoals je zegt. Indien je hoger kan met de refresh rate zeker doen, immers hoe hoger de refresh rate, hoe rustiger het beeld is!

    :: http://www.dpix.be ::

    Comment


    • #3
      men moet minstens 75Hz (trillingsvrij) hebben maar meer is altijd beter; hoger dan 100Hz zien de ogen het verschil niet meer denk ik
      mijn 19" (Iiyama) staat op 1600*1200 aan 85Hz in True Color
      en dat is met een Geforce 1
      dus jouw videokaart kan dat zeker aan
      of jouw monitor dat aankan dat weet ik niet
      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

      Comment


      • #4
        gforce 4 mx of ti?? groot verschil, ik weet nu niet welke refreshrate zo'n mx aankan, maar allessinds minder of de ti
        visit my website : http://www.freewallpapersite.com

        Comment


        • #5
          Originally posted by fredericrom
          gforce 4 mx of ti?? groot verschil, ik weet nu niet welke refreshrate zo'n mx aankan, maar allessinds minder of de ti
          Dat maakt niet zoveel uit hoor. Zelfs mijn GeForce 2 Ti kan een refresh rate van 85Hz aan op een resolutie van 1920x1200 (die je meestal nog niet eens kan halen op een 19" scherm).

          Hoehel gewoon eventjes rechtsklikken op je bureaublad, kiezen voor Eigenschappen en dan Instellingen. Resolutie stel je naar eigen wens in (1280x1024 is meestal aangewezen resolutie voor 19") en dan op Geavanceerd klikken. Vervolgens op tabblad Beeldscherm en dan de verversingsfrequentie instellen op minstens 85 Hz (bij 75Hz heb je ook nog die flikkering).

          Belangrijk is wel dat je de goede drivers geïnstalleerd hebt. Voor GeForce kaartjes is dit vrij gemakkelijk, gewoon naar http://www.nvidia.com gaan en daar bij downloads de Detonator drivers downloaden en installeren. Als je niet de goede drivers hebt, zal je nooit een goede refresh rate en resolutie halen.

          :: http://www.dpix.be ::

          Comment


          • #6
            idd, zet je monitor op 85 Hertz (Of meer als je VGA en monitor dit aankan.)
            Laad ook de juiste driver van je VGA kaart. Daarna kan je de driver van je monitor laden. Soms zit er een CD bij de monitor, maar als dat niet zo is kan je deze driver downloaden op de site van 't merk.
            Pas daarna je refreshrate aan naar 85 hertz.
            Kijk ook of je VGA kabel goed vastzit. Draai de beide schroeven aan op deze kabel.
            Dan mag je beeld niet meer trillen.
            Als je dan nog trillingen ziet op het beeld, kan dit bv zijn dat je monitor te kort bij een stoorder zit, bv een magneet, telefoon, zender, luidspreker enz... enfin, magnetische velden kunnen je beeld vertroebelen.
            Bij duurdere merken Monitors is hier aan de binnenkant van je monitor een afscherming tegen.

            Comment


            • #7
              nu is het opgelost hoor

              refresh staat nu op 85 hertz en res op 1152*864

              een heel verschil met 800*600 op m'n oude 15inch

              merci voor alle hulp
              mvg,
              Dieter

              Comment


              • #8
                no thanks, you are welcome...

                Comment


                • #9
                  Se echte perfectionist draait natuurlijk zijn monitor naar het oosten...
                  Simkin.

                  portfolio: http://www.megapixel.tk

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Simkin
                    Se echte perfectionist draait natuurlijk zijn monitor naar het oosten...
                    ik zie eerlijk gezegd niet in wat de constructieve bijdrage is van deze post. of zou er me iemand de grap ervan willen uitleggen?
                    mvg,
                    Dieter

                    Comment


                    • #11
                      Neen, geen grap.
                      Een CRT monitor, dus geen TFT, geeft een beter trillingsvrij beeld als hij naar 't Oosten gericht is.
                      Dus met zijn kont naar het Westen...
                      Dit vanwege de polarisatie en de afbuiging van de cathodestralen..
                      Maar dat is natuurlijk erg overdreven, maar 't is wel zo.
                      Simkin heeft gelijk.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Frederik
                        Dat moet hoger kunnen. Een 19inch kan je best gebruiken op een resolutie van 1280x1024. De refresh rate moet minstens 85Hz zijn, hieronder begin je 'flikkeringen' te zien in het beeld, het trillend beeld zoals je zegt. Indien je hoger kan met de refresh rate zeker doen, immers hoe hoger de refresh rate, hoe rustiger het beeld is!
                        1280x1024 is niet echt ideaal aangezien dan de beeldverhouding niet meer klopt, 1280x960 is beter.

                        Het hoger zetten van de refrash rate heeft ook het nadeel dat het beeld minder scherp wordt, mijn videokaart en monitor kunnen 120hz halen, maar zodra deze boven de 85 komt vind ik het beeld niet meer scherp genoeg.
                        <sub>Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.</sub>

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by mic
                          Neen, geen grap.
                          Een CRT monitor, dus geen TFT, geeft een beter trillingsvrij beeld als hij naar 't Oosten gericht is.
                          Dus met zijn kont naar het Westen...
                          Dit vanwege de polarisatie en de afbuiging van de cathodestralen..
                          Maar dat is natuurlijk erg overdreven, maar 't is wel zo.
                          Simkin heeft gelijk.
                          bij deze neem ik m'n woorden terug
                          mvg,
                          Dieter

                          Comment


                          • #14
                            1280x1024 is niet echt ideaal aangezien dan de beeldverhouding niet meer klopt, 1280x960 is beter.
                            Dat is waar (zie topic van CDirk). Mijn 17" CRT staat momenteel ook op 1280x960, vind dat dit op een 17" aangenamer werken is aangezien hij toch 2" kleiner is. Daarom hoop ik ook dat mijne 19" maar eens rap komt, hij is besteld maar ja ... leveringsproblemen *zucht*

                            Het hoger zetten van de refrash rate heeft ook het nadeel dat het beeld minder scherp wordt, mijn videokaart en monitor kunnen 120hz halen, maar zodra deze boven de 85 komt vind ik het beeld niet meer scherp genoeg.
                            Dat wist ik niet. Tja op mijn monitor nog niet getest, gaat maar tot 85Hz op 1280x960. Ne mens leert iedere dag weer bij hè

                            :: http://www.dpix.be ::

                            Comment


                            • #15
                              Maar dat is natuurlijk erg overdreven, maar 't is wel zo.
                              Enkel voor de echte perfectionist dus
                              Simkin.

                              portfolio: http://www.megapixel.tk

                              Comment

                              Working...
                              X