Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van digitaal- naar analoog fotograveren

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Van digitaal- naar analoog fotograveren

    Beste mede forumleden,

    Heb een Ricoh KR-5 camera gekregen, terwijl ik vnl. ervaring heb met digitaal fotograveren.

    Wie kent deze ongebruikelijke switch van digitaal naar analoog en is de kennis en ervaring die je dan opdoet, bruikbaar of gaat het eén het ander juist in de weg zitten (etc.)?
    Want natuurlijk blijf ik (in de eerste plaats) digitaal fotograveren.

    Ben benieuwd.

    Groet,

    andrez.

  • #2
    Hoi Andrez.
    Is inderdaad de ander kant op ( geldt alleen voor de oudere denk ik )
    Voorheen in het niet digitale tijdperk was er alleen maar analoog.
    Persoonlijk vind ik digitale fotografie makkelijker, zeker met de camera's die er nu heden ten dage zijn, denk hierbij aan autofocus, lichtmeting, spotmeting, witbalans, resolutie's, iso waarde, jee te veel om op te noemen denk dat je er zelf ook wel een aantal weet te noemen die NIET op een analoge camera zitten.
    Voordeel vind ik zelf met analoge fotografie is dat je meer inzicht krijgt in licht, diafragma, sluitertijd en iso waarde.
    Stel je voor, je gaat met de analoge camera op pad, ziet een mooie compositie, grauw weer, en maar 1 rolletje in de camera van 100 iso 36 opname's.

    Tja wat nu ? 36 foto's schieten ? nadenken over het licht ? hoe zit het ook alweer met de scherpte diepte, geen statief bij je ?
    Licht meter zat ook in mijn eerste analoge camera ( wijzertje ), beetje aanrommelen met het diafragma, en sluitertijd, pffff 1.5 sec belichten en dat zonder statief.
    Maar weer diafragma anders zetten, sluitertijd naar beneden proberen te halen !!!

    En dan hebben we het nog niet over zwart wit fotografie !!!! denk hierbij eens aan de filters, rood blauw enz.
    Nee wat dat betreft is digitaal wel makkelijker.

    Natuurlijk er zijn ook hele geavanceerde analoge camera's maar in mijn geval was mijn eerste een Canon FD daarna een Olympus OM10, en de laatste analoge camera ( die ik nog steeds gebruik hoor ) een Canon A1, deze heeft geen AF maar heeft wel de mogelijkheid om in AUTO te werken ( lichtmeting,diafragma en sluitertijd )

    Maar goed even concreet antwoord op je vraag. Ik denk dat het tegenvalt om van digitaal naar analoog te gaan ( scheelt wel met de reeds opgedane ervaring met digitaal natuurlijk ).

    Ik ben zelf ook zeer benieuwd hoe andere hier over denken......
    a picture is just a moment of life, enjoy each of them

    Comment


    • #3
      Ik voel me al haast een beetje schuldig bij dit kado, zo van 'een gegeven paard niet in de bek kijken', want eigenlijk geloof ik al ietwat (te?) verwend te zijn door het gebruik van m'n digitale camera, om nog het geduld (etc.) op te brengen voor een analoge

      Comment


      • #4
        Ik heb zelf een canon s40 en een spiegelreflex analoge camera. Ik gebruik de spiegelreflex toch nog steeds voor uitgebreidde fotoshoots. Het geeft mij zekerheid in dat wat ik doe ook goed is.

        Ik merk bijvoorbeeld dat wanneer ik met mijn s40 een diafragma van 2.8 instel en dan scherpstel op een onderwerp ik het toch niet voor elkaar krijg de gewenste scherpte diepte te produceren. Dit lukt wel met mijn analoge camera. (Het ligt er natuurlijk ook aan dat ik geen spiegelreflex digicam kan betalen).

        Het is misschien wel zo dat nu (opnieuw) moet beginnen met het aanleren van bepaalde handelingen en regeltjes maar voor mij zal de analoge camera nog steeds niet overbodig zijn.

        En dan voor mij het belangrijkste. Het geeft mij veel meer voldoening als ik naar de fotograaf loop om mijn foto's op te halen en ik zie weer dat ik alles voor elkaar heb gekregen zoals ik het wilde dan dat ik elke keer weer kijk of de foto gelukt is of niet en of ik hem wilt houden of niet.

        Comment

        Working...
        X