Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zwart/wit foto's

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zwart/wit foto's

    Heeft iemand ervaring met het maken van zwart/wit foto's? Ik zou er graag meer over weten.

    Gr.,
    Kika

    MINOLTA DiMAGE 5

  • #2
    Hallo Kika,

    Wat zou je willen weten? Je vraag is erg 'open' gesteld.

    Groetjes,
    Willem


    Canon EOS 20D 2,5-50 1,8-50 17-40L 24-105L 70-200L ex1,4
    http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

    Comment


    • #3
      Ik had nog een extra vraagje : kan er iemand mij vertellen waar ik voldoende informatie vind om te leren hoe zwart-wit negatieven te ontwikkelen? Boeken, sites, noem maar op ... Ik weet dat dit niks te maken heeft met digitale fotografie maar ik vroeg het mij toch af uit interesse.

      Comment


      • #4
        Op de sites van Kodak, Agfa en Ilford zul je zeker vinden wat je zoekt.

        Groetjes,
        Willem


        Canon EOS 20D 2,5-50 1,8-50 17-40L 24-105L 70-200L ex1,4
        http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

        Comment


        • #5

          Op de sites van Kodak, Agfa en Ilford zul je zeker vinden wat je zoekt.
          Groetjes,
          Willem
          Okay dat wordt dan weer eens een paar uurtjes surfen

          Comment


          • #6
            Succes!

            Groetjes,
            Willem


            Canon EOS 20D 2,5-50 1,8-50 17-40L 24-105L 70-200L ex1,4
            http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

            Comment


            • #7
              Hallo Willem,

              Bedankt voor je reactie, maar ik ben al een eindje op weg. Als ik nog vragen heb, mag ik er dan op terug komen?

              Gr.,
              Kika


              Hallo Kika,

              Wat zou je willen weten? Je vraag is erg 'open' gesteld.

              Groetjes,
              Willem



              Gr.,
              Kika

              MINOLTA DiMAGE 5

              Comment


              • #8
                Natuurlijk! Zelf omtwikkelen en afdrukken , chemisch, deed ik een tijdje geleden maar ik heb het zeer fanatiek gedaan. En, het is net als fietsen, je verleert het niet zo gauw.

                Veel DOKA-plezier!

                Groetjes,
                Willem


                Canon EOS 20D 2,5-50 1,8-50 17-40L 24-105L 70-200L ex1,4
                http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

                Comment


                • #9
                  Willem, jij weet toevallig geen eenvoudige site waar dat stap voor stap staat uitgelegd in het nederlands. Ben er echt leek in maar ik zou graag mijn zwartwit negatieven willen ontwikkelen om die dan in te kunnen scannen.

                  Comment


                  • #10
                    Helaas, dat weet ik niet. Maar wat wil je een filmpje 'normaal' belichten en vervolgens 'normaal' ontwikkelen, stoppen, fixeren en spoelen?

                    Heb je een mogelijkheid om de filmcassette te openen, of spoel je niet helemaal terug zodat de aanloopstrook nog uit de cassette steekt? Kan je de film in het donker in een ontwikkeltank plaatsen, heb je dat al eens met een oude film geoefend? Wat voor een ontwikkeltank heb je? Heb je een temperatuurmeter die in de tank kan worden geplaatst? Verder heb je een mengbeker, ~1000cc, met 'CC-verdeling' nodig, droogklemmen en jerrycan om je afgewerkte chemicalien in op te vangen. Vergeet ook niet een kookwekker of stopwatch bij de hand te hebben die je moeten helpen om de ontwikkel, stop en fixeertijden af te meten. Een wettingagent is handig om je laatste spoelwater te behandelen zodat je geen droogvlekken op je negatieven krijgt. Als je deze hardware allemaal hebt OK, dan nu een film en chemicalien kopen.

                    Ik denk dat een 100 ISO-film nog steeds de meeste tolerantie heeft voor belichting en ontwikkeling dus begin daarmee. Koop bij voorkeur een film en ontwikkelaar samen van één merk. Dan zul je de film, de belichtings- en ontwikkelgegevens op het papiertje aantreffen dat bij de ontwikkelaar zit. Merk voorbeeld: Ilford, en Kodak. Deze merken zijn redelijk eenvoudig verkrijgbaar. Neem de eenvoudigste procedure dus een onverdunde ontwikkelaar en een 'strait' belichte film. De resultaten zijn dan waarschijnlijk niet echt optimaal maar zeker goed bruikbaar. Trucjes als onderbelichten, een hogere ISO-waarde toekennen, en met een verdunde ontwikkelaar geforceerd ontwikkelen, langere ontwikkeltijd dus, zijn leuke experimenten om de korrelontwikkeling gunstig te beinvloeden maar zaken die je pas gaat doen als je het een beetje in de vingers hebt gekregen. Laat je dus niet bij de eerste poging je hoofd op hol praten door goedwillende makkers. Eerst de basis leggen.

                    De film in de daglichttank krijgen is een secuur werkje. Zorg dat je de film zo min mogelijk aanraakt. En als dat toch moet dan uitsluitend aan de zijkanten. Zweethandjes op je negatief zijn erg slecht voor de ontwikkeling. Zorg dat de ontwikkelaar tenminste een halve dag voor de feitelijke actie is aangemaakt. Niet alle chemicalien lossen gemakkelijk op. Maar dit soort info moet in de bijsluiter staan. Zorg dat de tank en de ontwikkelaar dezelfde temperatuur hebben een bad(je) water van 20graden Celsius is een goed hulp middel daarbij. Zodra de ontwikkelaar in de tank zit start je de stopwatch en tik met de tank zachtjes maar resoluut op het tafelblad of zo. Dat is om de luchtbelletjes van het filmoppervlak te tikken. Dat voorkomt onontwikkelde plekjes op de film. Lees in de bijsluiter hoe vaak je moet of mag agiteren. Dit is de ontwikkelaar laten bewegen tov. de film om uitputting van de ontwikkelaar op 'dode punten' te voorkomen. Dat is zeker aan grenzen gebonden omdat je strepen kunt veroorzaken met veelvuldig en/of hardhandig in één richting te agiteren.

                    Zorg dat je je stopbad op de juiste verdunning hebt gebracht voordat je gaat ontwikkelen en breng ook die ongeveer op dezelfde temperatuur als je ontwikkelaar,~20C. Als je ontwikkeltijd er op zit giet je in één beweging de ontwikkelaar weg, in de afvaltank, en doe je het stopbad in de tank. Meet ook hier de tijd. Als de stoptijd, die is vrij kort zie het flesje, voorbij is, is het verstandig een tussen spoeling met water te doen. Dat mag direct uit de kraan. Veel stopbad in je fixeer krijgen is geen goede zaak. Natuurlijk heb je het fixeerbad al klaar staan in de juiste oplossing. Koop geen snel fixeer want je negatieven moeten LANG GOED BLIJVEN. Hou je aan de tijd want ook hier schaadt overdaad. Dan volgt het spoelen. Dat doe je niet snel te lang want je moet van je chemicalien af. Spoel dus maar rustig een half uurtje maar nooit korter dan wat de fixeerfabrikant aanraadt.

                    In het laatste spoelwater, dat laat je niet meer stromen, doe je een druppeltje wettingagent, GEEN afwasmiddel want daar zit vaak een olie bij, en laat de zaak een minuutje of wat staan, kijk weer wat de fabrikant er van zegt!. De agent breekt de oppervlaktespanning van het water en zal je film snel laten drogen.

                    Neem de film voorzichtig uit de tankspoel. Koop geen afstrijktang om je film af te drogen, die krengen geven voor je het weet strepen en krassen in je film. Neem wat watten en bevochtig die in het met de agent bewertkte water en knijp ze uit voor je voorzichtig, de filmemulsie is nat erg kwetbaar, de film tussen je vingers met de watten afstrijkt. Nu op een stofarme plaats drogen, goed drogen, en klaar is Kees.

                    Maak al je spullen GOED SCHOON.

                    Nou, ik hoor het wel van je, succes!
                    Groetjes,
                    Willem




                    Edited by - Willem on 04 March 2002 23:34:37
                    Canon EOS 20D 2,5-50 1,8-50 17-40L 24-105L 70-200L ex1,4
                    http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

                    Comment


                    • #11
                      Van het weekend of morgen ga ik gerief kopen om het volgende week eens te proberen. Wil echt wel leren. Bedankt voor de raad.

                      Comment

                      Working...
                      X