Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's nemen van nietsvermoedende mensen

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's nemen van nietsvermoedende mensen

    Beste forumleden,

    Regelmatig neem ik foto's van nietsvermoedende mensen. Mensen die niet poseren, staan sowieso spontaner op een foto en het is ook spannend om te doen.
    Omdat mensen er geen weet van hebben, zal ik de foto's overigens niet publiceren op Internet of waar dan ook, maar zijn ze alleen voor mijn eigen album.

    Hebben jullie hier ervaring mee en herkennen jullie wat ik omschrijf?

    Ben benieuwd,

    Groet,

    andrez.

  • #2
    Ik doe dat alleen als de mensen er echt onherkenbaar op staan ( van zeer ver, rug of zo), meestal zijn ze wel "akkoord" om gefotografeerd te worden. Dat "akkoord" stelt denk ik juridisch niks voor ( een knikje of zo in de zin van 'doe maar')...dus ik ben nogal terughoudend, behalve als het gaat om manifestaties, optochten en zo ( maar zelfs dan denk ik dat je eigenlijk echt toelating moet hebben: het beeld- of portretrecht speelt hier).
    Ik vraag me bvb af of Jaco (Cuba-reeks of Karnaval Venetië) daar telkens 'formeel' toestemming voor vraagt ( ik hoop voor hem van niet anders is ie meer met schrijfwerk dan met fotograferen bezig). Dus Jaco als je dit leest: reageer eens ?
    Peter

    http://www.pixagogo.com/?Peter Warson
    http://www.photoblog.be/peterwarson

    Comment


    • #3
      Ik woon in Amsterdam vlak bij het Okurahotel (japans) en heb nogal grappige hond die ik daar uitlaat. Ik ben er niet dol op om gefotografeerd te worden en mijn hond is fotomodel dus die is gewend er voor betaald te krijgen maar ja Japanners fotograferen heel graag dus ik denk dat we in heel wat japanse fotoalbums staan (en als ze het vragen vind ik het wel ok hoor )

      Comment


      • #4
        Je mag gewoon op straat fotograferen hoor. Geen probleem. Iets anders zijn winkels ed. Wel natuurlijk gezond verstand gebruiken. Zorg dat jij en je camera heel thuiskomen .

        Of je de foto's ook gewoon op internet mag publiceren weet ik niet maar denk het wel hoor. Laatst stond er in magazine Quote een foto van een vastgoedhandelaar en iemand waar hij liever niet mee gezien werdt. Mocht gewoon gepubliceerd worden.

        Groeten,
        Ronald
        http://fotografie.jouwweb.nl/

        Comment


        • #5
          Ai, die tip kwam ietwat te laat

          Comment


          • #6
            Ik herken heel goed wat je omschrijfd. Persoonlijk neem ik ook liever foto's (portretten) van mensen die niet poseren omdat het veel natuurlijker overkomt. Als mensen in de gaten krijgen dat je een foto wil nemen, nemen ze meestal een verkrampte houding aan en is de magie verdwenen. Toch ben ik ook altijd voorzichtig bij vreemde mensen en vraag of gebaar even of ze het goed vinden, meestal krijg ik goeie reactie's en zijn de mensen ook heel nieuwsgierig naar de resultaten. Ik heb zo al leuke contacten kunnen leggen en het levert regelmatig mooie plaatjes op.
            Een voorbeeldje, van deze mevrouw had ik even ervoor al een paar foto's genomen, van dit exemplaar had ze echter geen weet.
            En ja, hij mocht eventueel op het internet van haar


            Groetjes.........
            @mimi
            "There is no path
            You create it
            Once you set out to walk it"

            Canon 350D + canon 28-135 IS USM

            Comment


            • #7
              Regelmatig neem ik foto's van nietsvermoedende mensen. Mensen die niet poseren, staan sowieso spontaner op een foto
              Kijk daar ben ik het niet helemaal mee eens, integendeel. Als het de bedoeling is de persoon aldusdanig te fotograferen dan zal ik eerst die persoon aanspreken. ik heb in mijn eerste jaar kunstacademie als thema mensen genomen. ik kan je verzekeren dat dit voor mij totaal iets nieuws was, waarbij mensen aanpreken zeker niet mijn sterkste kant was. allez, zomaar naar iemand toe lopen en zeggen, mag ik eens een foto nemen..... en toch eens je die moed hebt is het moment gekomen om minstens ietjes met die persoon te babbelen. Mag heel kort zijn, soms langer. Dan neem je een paar foto's die je waarschijndelijk nooit zult gebruiken. Je spreekt nog wat en maak nog een paar opnames. Je zult verbaast staan hoeveel beter die laatste doorgaans zijn. Mensen moeten je doorgaans aankijken. Je moet eerst wat vertrouwen creeren. Hun ogen moeten iets vertellen. Je moet een karacter herkennen enz...
              Of dit op internet kan is een andere vraag maar als je dit inkadert vb je kan ook een foto via e-mail naar de persoon doorsturen als ze dat wensen, dan kun je heel veel bekomen.
              Als de persoon hier niet de basis van je foto uitmaakt gaat dit ganse verhaal niet op.
              Na een jaar oefening was ik geslaagd voor mijn eerste jaar

              groetjes
              Frans

              Comment


              • #8
                Mja dit is wel heel close-up. Dan zou ik het ook niet zo snel plaatsen als het een candid is. Meestal laat ik goed zien dat ik een foto maak.

                Originally posted by mimi
                Ik herken heel goed wat je omschrijfd. Persoonlijk neem ik ook liever foto's (portretten) van mensen die niet poseren omdat het veel natuurlijker overkomt. Als mensen in de gaten krijgen dat je een foto wil nemen, nemen ze meestal een verkrampte houding aan en is de magie verdwenen. Toch ben ik ook altijd voorzichtig bij vreemde mensen en vraag of gebaar even of ze het goed vinden, meestal krijg ik goeie reactie's en zijn de mensen ook heel nieuwsgierig naar de resultaten. Ik heb zo al leuke contacten kunnen leggen en het levert regelmatig mooie plaatjes op.
                Een voorbeeldje, van deze mevrouw had ik even ervoor al een paar foto's genomen, van dit exemplaar had ze echter geen weet.
                En ja, hij mocht eventueel op het internet van haar

                Groetjes.........
                Groeten,
                Ronald
                http://fotografie.jouwweb.nl/

                Comment


                • #9

                  Quote Andrez: Regelmatig neem ik foto's van nietsvermoedende mensen. Mensen die niet poseren, staan sowieso spontaner op een foto

                  Quote Frans: Kijk daar ben ik het niet helemaal mee eens, integendeel.
                  Frans, je zegt dus eigenlijk: Nietsvermoedende mensen staan niet spontaner op de foto! Is dat zo? Naar mijn inzien zeker niet. Mensen staan niet dagelijks op de foto of te poseren. Dus een foto nemen geeft een bepaalde druk of gevoel van onbehagen. Indien je mensen fotografeert welke niet weten dat ze gefotografeerd worden staan natuurlijker op de foto. Voor modellen geldt dit verhaal uiteraard niet.
                  "elk voordeel heb z'n nadeel" http://www.pbase.com/johan2084/japan_2003

                  Comment


                  • #10
                    Marjo, gewoon geld voor vragen, je hond is tenslotte een model!

                    Originally posted by marjo
                    Ik woon in Amsterdam vlak bij het Okurahotel (japans) en heb nogal grappige hond die ik daar uitlaat. Ik ben er niet dol op om gefotografeerd te worden en mijn hond is fotomodel dus die is gewend er voor betaald te krijgen maar ja Japanners fotograferen heel graag dus ik denk dat we in heel wat japanse fotoalbums staan (en als ze het vragen vind ik het wel ok hoor )
                    Groeten,
                    Ronald
                    http://fotografie.jouwweb.nl/

                    Comment


                    • #11
                      Joey,

                      Frans, je zegt dus eigenlijk: Nietsvermoedende mensen staan niet spontaner op de foto! Is dat zo? Naar mijn inzien zeker niet. Mensen staan niet dagelijks op de foto of te poseren. Dus een foto nemen geeft een bepaalde druk of gevoel van onbehagen. Indien je mensen fotografeert welke niet weten dat ze gefotografeerd worden staan natuurlijker op de foto. Voor modellen geldt dit verhaal uiteraard niet.
                      Kijk er zijn natuurlijk momenten waar je spontaan eerst een foto zult moeten nemen. Een heel toevallige reactie kun je niet eerst vragen, maar ik heb het meer over het stiekem nemen van foto's van mensen, foto's die je eigenlijk steelt. Een reactie van een voetbalfan bij het maken van een doelpunt van zijn club is iets dat je niet eerst moet gaan overleggen. Ik heb daar al heel veel discutie's overgehad. je beste resultaten bekom je door eerst het vertrouwen van de mensen te bekomen. Ik heb met deze methode van overleg unieke foto's gezien. Als we moeten foto's voorleggen vallen de stiekem genomen foto's meestal door de mand.....

                      Frans

                      Comment


                      • #12
                        Inderdaad gedragen mensen voor de camera, die weten dat ze gefotografeerd worden, zich zo alsof ze iets vies ruiken. Wil je ze natuurlijk hebben is het dus best ze onwetend te'betrappen'.
                        UIteraard doe ik dat meestal zo, en ze weten niet eens gefotografeerd te zijn. Dat merken ze pas in die gevallen dat z<font face="Arial"></font id="Arial">e hun foto in (ons/mijn) maandblad terugvinden. Ze zijn uiteraard erg blij en bestellen zelfs een print.
                        Ook al stelt die foto soms een stommiteit voor. Ik let er wel op niemand te kwetsen. Dit is allereerste beleefdheid jegens iedere medemens.

                        Comment


                        • #13
                          Ik heb zo vaak met de cam. op straat gelopen, en denkend van:
                          " Ja dit is het juiste moment.."
                          Maar ja den denk ik weer vreemde mensen...

                          Zou ik het zelf op prijs stellen, dat mijn foto openbaar getoond wordt op het www ??
                          Nee ongevraagd niet dus.

                          Dus ik heb het lef niet om het te doen, en als je een mooie foto maakt worden deze toch vol trots hier of elders getoond.

                          Dat een persoon onherkbaar is, zou ik persoonlijk niet erg vinden.
                          Maar ik zou zelf wel erg verbaasd kijken als ik mijn eigen portret op een www pagina zou vinden..
                          mvg
                          gabriella
                          Canon 300D en 350D
                          canon 24-85 mm. f/3.5-4.5 usm
                          canon 20-35 usm

                          Comment


                          • #14
                            het is net de kunst mensen aan te spreken
                            ze vertrouwen te geven
                            zodat ze natuurlikj blijven
                            fotografie is toch iets sociaals?
                            het is een beetje laf in het geniep wat foto's te maken, denk ik
                            zoals frans zei en schreef
                            zodat "leer" je
                            en daar bevind zich misschien het onderscheid met amateurs?
                            niet doen dus zou ik zeggen
                            stap op mensen af, leer ze kennen, maar er een leuke ervaring van

                            Comment

                            Working...
                            X