Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste fotoshoot met modellen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste fotoshoot met modellen

    Beste forumgenoten,

    Binnenkort ga ik een eerste (hele kleine) stapje zetten in het fotograferen van modellen. Een vriendin heeft gevraagd of ik een keer mooie foto's van haar wil maken Nu is dit voor ons allebei nieuw terrein, maar toch vind ik dat ik bepaalde verwachtingen waar moet maken. Nu heb ik best veel vragen aan de ervaringsdeskundigen hier...

    Ik heb drie lenzen tot mijn beschikking op de Nikon D50:
    - Nikkor 18-135mm f/3.5-5.6 DX
    Erg handig bereik, redelijk scherp, maar wel veel vervormingen en klein maximaal diafragma
    - Nikkor 50mm f/1.8
    De voordelen kent iedereen, maar is deze niet te kort voor zo'n fotoshoot?
    - Tokina 100mm f/2.8 macro
    Scherper en lichtsterker dan de 18-135, maar niet te lang?

    Belichting is erg belangrijk. Helaas heb ik geen externe flitser en geen reflectoren whatsoever. Hoe kan ik er toch het beste van maken? Wat voor weer, zon/schaduw, welk dagdeel?

    Alle tips zijn welkom, ook bijvoorbeeld over camera instellingen, kleding van het model...
    One day, I would like to make nice pictures :-)
    www.lucaskoijen.nl

  • #2
    Re: Eerste fotoshoot met modellen

    Gebruik uw 18- 135.

    Een flitser moet je niet hebben, het is zelfs beter zonder !!
    Als je geen reflectiescherm hebt, dan maak je er een...
    Gebruik een isomo, karton enz.. Kleef er zilverpapier op.
    Gebruik dat sing uit uw wagen ( om de zon buiten te houden die je achter de ruit zet ).

    Beste tijdstip ?
    In de namiddag als de zon goed aan het zakken is, dan nog de schaduwen oplichten met uw reflectiescherm
    Smorgens vroeg is ook ideaal, maar dan krijg je de modellen niet uit hun bed
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

    Comment


    • #3
      Re: Eerste fotoshoot met modellen

      Smorgens vroeg is ook ideaal, maar dan krijg je de modellen niet uit hun bed
      Klop eens aan met je camera, wedden dat ze vlug uit bed zijn ?

      Nee, serieus.
      Met de lenzen die je hebt -50mm F/1.8 + 100mm macro- kun je alvast aan de slag (laat die 18-135 maar thuis). Je eerste shoot moet je altijd zien als een experiment, nadien zal gauw blijken welke richting je uit wil. Er bestaan géén regels, alleen het resultaat telt ! Gebruik je fantasie, ga af op je gevoel, denk eens ànders dan het cliché...

      Uiteraard niet gaan schieten pal op de middag, liefst in de vooravond als de zon haar mooiste kleuren toont. Zwartwit: kies een bewolkte dag.
      Last edited by Petertje; 3 april 2007, 20:01.
      It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

      Comment


      • #4
        Re: Eerste fotoshoot met modellen

        naast alle technische specs is de setting van de modellen natuurlijk ook heel belangrijk. Je hebt niks aan een technisch "perfecte"foto als de setting op niks trekt. Andersom is 't minder storend vind ik. Ik zeg altijd; blader eens magazines door en scheur bv voorbeelden uit die je bevalt én haalbaar zijn. Of maak er schetsen en aantekeningen van.
        Bestudeer ze van te voren en bij twijfel neem ze mee op locatie. Niks zo vervelend om tijdens de shoot nog settings moeten bedenken (op de spontane na dan). Eneh geen schaamte voor het "afkijken" hoor...
        De 50&100mm zullen zeker volstaan. Gr, Paul
        M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

        Comment


        • #5
          Re: Eerste fotoshoot met modellen

          vind de opmerking van fotootje meer dan terecht
          heb zelf al wat geexperimenteerd op dat gebied, moet dus nog veel leren, heb zelf een 50mm en een 18-70, en ik vind die 50mm toch het beste hoor

          Comment


          • #6
            Re: Eerste fotoshoot met modellen

            Oorspronkelijk geplaatst door grijzewolf Bekijk bericht
            vind de opmerking van fotootje meer dan terecht
            heb zelf al wat geexperimenteerd op dat gebied, moet dus nog veel leren, heb zelf een 50mm en een 18-70, en ik vind die 50mm toch het beste hoor

            Ook is vindt de tip van Fotootje zeer goed.
            De lenzen lijken me ook goed, enkel zou ik misschien nog proberen ergens een 85 vast te krijgen?

            Groetjes

            Joris

            Comment

            Working...
            X