Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eigen studio starten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eigen studio starten

    Hello luitjes,

    Ik ben op zoek naar raad van mensen die een eigen studio/fotozaak zijn gestart.

    Ik ben momenteel 24, en sinds een jaar probeer ik aan werk te geraken in de tijdschriften sector. Dat is slechts gedeeltelijk gelukt, en na een jaar heb ik besloten dat het niet de manier is voor mij om aan een 'vast' inkomen te geraken.

    Mijn droom sinds jaren is om uiteindelijk een eigen fotostudio te openen. De bedoeling was om een paar jaar te sparen. Helaas zal dat nu moeten gebeuren door middel van een halftijdse job in de verkoop, aangevuld met freelance opdrachten als stylist en huwelijks/portretfotograaf.

    Zijn er mensen die ook op jongere leeftijd (of misschien met een quasi onbestaand budget ) hun eigen zaak hebben opgestart die uiteindelijk succesvol is geworden? Of is zo'n zaak in het digitale tijdperk niet rendabel meer?

    Alle tips en raad zijn welkom!! (hoe vindt je een geschikte ruimte? Wat is het belang van een etalage? Hoe kom je aan klanten? Zijn er subsidies? Hoeveel zou je als startbudget -zonder lening- moeten bijeen sprokkelen?...)
    Myra fotografie

  • #2
    Re: Eigen studio starten

    Hallo, ik ben geen professional maar ben wel al geruime tijd bezig met studiofotografie, voor mij is het een hobby of beter een passie.

    Als je professioneel wil starten zou ik in de eerste plaats geen studio opzetten zonder dat je der werk voor hebt. Maar zou ik wel een zaak opstarten in bijberoep om te beginnen, en mijn huidige job houden.

    Krijg je opdracten die een studio nodig maken kan je ook een gehuurde studio gaan werken, dan bespaar je de opstart van een professionele studio.
    Waar ben je woonachtig , kijk is in de gouden gids naar studio's in je buurt en informeer je ter plaatse.

    In het Antwerpse kan je verder helpen , maar buiten het Antwerpse heb ik geen ervaring.

    MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Eigen studio starten

      Ik ben op mijn 27 als zelfstandig graficus gestart. Ik ben daar van thuis uit mee begonnen en ik kon terugplooien op enkele regelmatige opdrachten.

      Ik denk dat het nog mogelijk is om je brood te verdienen als fotograaf, maar je zal veel aandacht moeten besteden aan je netwerk. Probeer je naam een beetje te lanceren in een aantal middens waar men nogal eens fotografie nodig heeft en zet samenwerkingen op. Zorg dat anderen reclame kunnen maken voor je zaak (het is geloofwaardiger als iemand zegt dat je goed bent, dan dat je het zelf zegt). Tevreden klanten brengen nieuwe klanten mee.

      Op je website staan alleszins heel mooie foto's. Ik denk dat je die kwaliteit wel kan bieden (en dat is toch ook een beetje een voorwaarde).

      Probeer van alle markten thuis te zijn, maar ken je beperkingen. Er zijn een heleboel diensten / producten die je mee kan aanbieden zonder dat je die zelf hoeft uit te voeren / te maken. Het gebruik van je contacten kan een belangrijke bron van inkomsten worden.

      Ik zou ook aanraden om een (snel)cursus bedrijfsbeheer te volgen. Daarin worden een aantal van je vragen diepgaand onderzocht. Daar zijn niet echt pasklare antwoorden op te vinden: voor de ene zal een etalage belangrijker zijn dan voor de ander, bijvoorbeeld.

      Heel belangrijk is ook: investeringen moeten zichzelf kunnen terugverdienen, direct of indirect, maar wel liefst zo snel mogelijk.

      Ik ben destijds bij het participatiefonds gaan aankloppen voor een goedkope lening, maar het gedoe er rond en de administratie die dat teweeg brengt werd me op een ogenblik te veel. Dan ben ik uiteindelijk naar de bank om de hoek gestapt, waar men mij zonder veel zever een lening gaf. Op een goeie week stonden de centen op mijn rekening, zonder speciale borgstellingen of wat dan ook. 't Was ook niet zo'n erg groot bedrag natuurlijk.
      Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

      Comment


      • #4
        Re: Eigen studio starten

        ... en als je bovendien wil weten wat je moet hebben om succes te oogsten:

        http://www.youtube.com/watch?v=vldjedAashA
        Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

        Comment

        Working...
        X