Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's op clubwebsite

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's op clubwebsite

    Even een vraagje

    Ik zit in het bestuur van een kleine duikclub, op evenementen zoals bijvoorbeeld de jaarlijkse BBQ neem ik altijd foto's. Gewoon wat snapshots, meer niet. Die foto's komen op de website.

    Nu is er iemand die de club verlaten heeft en die eist dat alle foto's waar hij/zij op staat onmiddelijk van de site verdwijnen.

    Ik ga dit waarschijnlijk wel doen, omdat het me absoluut niet kan schelen of die persoon nog op onze website staat.

    Maar mijn vraag is: Kan iemand dit eisen, of heeft die persoon gene poot om op te staan, het zijn immers mijn foto's?
    Canon EOS 50D - EF 28-135mm IS USM - EF-S 18-55 - EF 50 f/1.8 II - EF 70-300mm IS USM - speedlite 430 EX
    Onderwaterset: Canon Powershot G15, Ikelite behuizing, INON S-2000 flits.

  • #2
    Re: Foto's op clubwebsite

    Ja hij kan dit eisen, tenzij hij een Modelrelease heeft getekend.
    Anders kan hij zich beroepen op zijn portretrecht.
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: Foto's op clubwebsite

      Dat moet toch een beetje genuanceerd worden. Volgens wikipedia:

      Als de afbeelding niet in opdracht van of ten behoeve van de afgebeelde persoon is gemaakt, is het portretrecht beperkt. De afgebeelde persoon kan zich dan alleen maar verzetten tegen vermenigvuldiging of openbaarmaking, voor zover die persoon een redelijk belang heeft om zich daartegen te verzetten. In de woorden van de Auteurswet 1912:

      Is een portret vervaardigd zonder daartoe strekkende opdracht, den maker door of vanwege den geportretteerde, of te diens behoeve, gegeven, dan is openbaarmaking daarvan door dengene, wien het auteursrecht daarop toekomt, niet geoorloofd, voor zoover een redelijk belang van den geportretteerde of, na zijn overlijden, van een zijner nabestaanden zich tegen de openbaarmaking verzet.

      Als de afgebeelde persoon de publicatie van het portret wil verbieden, zal de rechter een belangenafweging maken. (Artikel 21). De rechter zal daarbij zo nodig ook rekening houden met de vrijheid van meningsuiting en de persvrijheid.

      De volgende omstandigheden kunnen een redelijk belang vormen voor iemand om zich tegen publicatie te verzetten:
      • privacy-overwegingen. Een dader of slachtoffer van een misdrijf die niet in een krant of encyclopedie wil worden afgebeeld kan zich hierop beroepen. Een politicus, bekend zakenman, topsporter of ander algemeen bekend persoon, kan zich hier niet zo gemakkelijk op beroepen.
      • Commerciële belangen – een bekende sporter of popster kan zijn foto willen gebruiken om geld te verdienen door middel van merchandising.
      • De afgebeelde persoon wordt in de afbeelding voor schut gezet of belachelijk gemaakt. Bepalend is daarbij niet de bedoeling van de maker, maar of het zo opgevat kan worden; of iemand zich door de foto in zijn eer aangetast kan voelen.
      • De wijze van afbeelden is schadelijk voor het imago van de persoon.
      • De afbeelding wordt gebruikt om reclame of propaganda te maken voor iets waar de afgebeelde persoon niet achter staat.

      De wet bevat een uitzondering voor opsporingsberichten en dergelijke van justitie, ten behoeve van de openbare veiligheid of het opsporen van strafbare feiten. (artikel 22).
      Op sofam vind ik het volgende:

      Zonder de toestemming van de afgebeelde persoon mag u geen foto, tekening, schilderij,... maken, reproduceren, publiceren, meedelen aan het publiek,...

      Het recht op afbeelding is enkel van toepassing op personen, die geïndividualiseerd kunnen worden door bijvoorbeeld het gezicht en die herkend kunnen worden door anderen.

      Het recht op afbeelding geldt tot twintig jaar na de dood van de afgebeelde persoon.

      De toestemming kan zowel mondeling als schriftelijk gegeven worden. Een stilzwijgende toestemming kan volstaan indien uit de omstandigheden ondubbelzinnig kan worden afgeleid dat de afgebeelde persoon zijn toestemming heeft gegeven. Aangezien het recht op afbeelding restrictief wordt geïnterpreteerd raden we u aan, om bewijsproblemen te vermijden, om met de afgebeelde persoon een schriftelijke overeenkomst te sluiten, waarin u duidelijk omschrijft voor welke doeleinden de afbeelding gebruikt kan worden. Sofam heeft daartoe een modelovereenkomst opgesteld die gratis ter beschikking gesteld wordt van haar leden.
      Ik vermoed dat er verschillen zijn tussen de Nederlandse en de Belgische wetgeving wat dat betreft.

      Maar in principe, als duidelijk blijkt dat gefotografeerde op de foto's instemt met de foto en de foto's zijn genomen op een openbare plaats en ze berokkenen de betrokkene geen schade toe, dan kan deze persoon zich niet op portretrecht beroepen.
      Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

      Comment


      • #4
        Re: Foto's op clubwebsite

        Bedankt allebei voor de reactie.

        Is er een manier om in een specifiek geval hierover uitsluitsel te krijgen.
        Bijvoorbeeld contact opnemen met Sofam of zo??
        Canon EOS 50D - EF 28-135mm IS USM - EF-S 18-55 - EF 50 f/1.8 II - EF 70-300mm IS USM - speedlite 430 EX
        Onderwaterset: Canon Powershot G15, Ikelite behuizing, INON S-2000 flits.

        Comment


        • #5
          Re: Foto's op clubwebsite

          Oorspronkelijk geplaatst door TBoeve Bekijk bericht
          ... omdat het me absoluut niet kan schelen of die persoon nog op onze website staat.

          Maar mijn vraag is: Kan iemand dit eisen, of heeft die persoon gene poot om op te staan, het zijn immers mijn foto's?
          Als het je niet kan schelen, waarom dan al die moeite ?

          Gewoon eraf gooien, vergeten en vergeven, leven en laten leven.
          Hij tevreden, jij tevreden en iedereen heeft weer meer zin in het leven.

          Mvg,
          TravelToy.
          www.christian-bailleul.be | Blog

          Comment


          • #6
            Re: Foto's op clubwebsite

            Hoelang staan ze er al op ? Als ze er bv al maanden, jaren op staan en hij heeft nooit op welke wijze dan ook geprotesteerd.... geen rechter die hem gelijk gaat geven

            Maar als ie er niet meer is, weg met die handel

            Comment


            • #7
              Re: Foto's op clubwebsite

              Een advocaat of sofam kan dat beter toelichten uiteraard, maar zoals ik het begrijp is het uiteindelijk de rechtbank die de afwegingen maakt.

              Na een paar rechtzaken in 't verleden van dichtbij meegemaakt te hebben, moet ik vaststellen dat er wetten zelden ondubbelzinnig zijn en altijd 'interpretatie' toelaten.

              Probeer dan ook zoveel mogelijk rechtbanken te vermijden en alles met gezond verstand op te lossen. Praten helpt echt, ook al ben ik zelf ontvankelijker voor "vriendelijk vragen" dan voor "dwingend eisen".
              Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

              Comment


              • #8
                Re: Foto's op clubwebsite

                Oorspronkelijk geplaatst door picasso Bekijk bericht
                Hoelang staan ze er al op ? Als ze er bv al maanden, jaren op staan en hij heeft nooit op welke wijze dan ook geprotesteerd.... geen rechter die hem gelijk gaat geven

                Maar als ie er niet meer is, weg met die handel
                Ze staan er al ongeveer een jaar op, nooit heeft hij erover geprotesteerd.


                Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
                Als het je niet kan schelen, waarom dan al die moeite ?

                Gewoon eraf gooien, vergeten en vergeven, leven en laten leven.
                Hij tevreden, jij tevreden en iedereen heeft weer meer zin in het leven.

                Mvg,
                TravelToy.
                Hier hebt ge natuurlijk gelijk in, ik ga ze dan ook verwijderen. Ik zou er zeker nooit nen euro instoppen aan advokatenkosten.

                Maar als hij zelf dreigt met processen (over iets totaal anders dan deze foto's), dan heb ik zelf ook niet veel zin om mee te werken. Daarom heb ik toch even overwogen om ze te laten staan, gewoon om me niet te laten afdreigen. Het is dus een beetje trots dat meespeelt.
                Canon EOS 50D - EF 28-135mm IS USM - EF-S 18-55 - EF 50 f/1.8 II - EF 70-300mm IS USM - speedlite 430 EX
                Onderwaterset: Canon Powershot G15, Ikelite behuizing, INON S-2000 flits.

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's op clubwebsite

                  ...is inderdaad niet de moeite maar eigenlijk heeft hij/zij geen flipper om op te staan.
                  M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's op clubwebsite

                    als er nooit een probleem geweest is over de opname op de site, zou ik het gewoon zo laten hoor.
                    kan me er wel wat bij voorstellen, dat diegene erop staat gelijk met anderen in de opname, om hem er dan tussenuit te vogelen(PSen) zou mij te ver gaan.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's op clubwebsite

                      OK, bedankt voor jullie reacties
                      Canon EOS 50D - EF 28-135mm IS USM - EF-S 18-55 - EF 50 f/1.8 II - EF 70-300mm IS USM - speedlite 430 EX
                      Onderwaterset: Canon Powershot G15, Ikelite behuizing, INON S-2000 flits.

                      Comment

                      Working...
                      X