Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bescherming lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bescherming lens

    Ik zoek een "filter" enkel en alleen om mijn nieuwe lens te beschermen. Misschien is de naam filter slecht gekozen, want ik wil niks filteren. Dus ik dacht aan een NC "filter "van Nikon. Toen ik bij de firma aanklopte waar ik mijn Nikkor AF-S VR 70-300 had gekocht, werd mij dit NC filter afgeraden. Eerst zei de man dat hij dat niet kende, en toen zei hij dat het in ieder geval te duur zou zijn. Hij raadde mij een UV filter aan van Kelko ( € 18), maar gezien de juiste diameter niet voorradig was, dan maar een B&W filter , noch beter, zei de verkoper, maar € 41! Maar ik wens helemaal geen UV filter, gewoon een stuk glas dat mijn lens beschermt. De zonnekap zou al een eerste bescherming geven, maar volgens mij is dit niet voldoende. Is er ergens een on-line site die wel de Nikon NC filter verkoopt? Ik vind zo'n site namelijk niet.

  • #2
    Re: Bescherming lens

    Welkom in de dure wereld van de fotografie.

    De verkoper had gelijk door je een UV-filter aan te bieden als bescherming.

    De B&W is kwaliteit, het glas in behandeld met speciale coatings zodat de lens optimaal blijft presteren.
    Je bent natuurlijk vrij er een stuk vensterglas voor te steken.

    PS : het Nikon NC filter is waarschijnlijk nog duurder dan B&W
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

    Comment


    • #3
      Re: Bescherming lens

      En gewoon glas is natuurlijk al een UV filter, ooit bruin geworden achter glas?
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Bescherming lens

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        En gewoon glas is natuurlijk al een UV filter, ooit bruin geworden achter glas?
        Ik dacht dat hij juist het UV licht afblokte, dus je wordt niet bruin achter dit glas
        BD0497BE : Nikon body + glas
        www.RudyVerrijt.info

        Comment


        • #5
          Re: Bescherming lens

          het zijn dan wel geen nikon nc filters.

          maar ik heb redelijk wat gekocht op fotofilter.nl
          beschermglas kost zo een 5 a 6 euro.
          en het doet niet meer en niet min dan wat het moet doen, beschermen
          Live is what you make of it,
          http://www.flickr.com/photos/merces/
          merces

          Comment


          • #6
            Re: Bescherming lens

            Je koopt een dure lens van vele 100 euro's maar je wil geen deftig filter betalen. Iets snap ik niet
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

            Comment


            • #7
              Re: Bescherming lens

              Ik wil wel geld geven voor een beschermingsglas, maar ik ben dus op zoek naar de beste oplossing! Daarom mijn vraag op BD. Ben nog steeds op zoek naar een site waar ik on-line Nikon NC filter kan kopen.

              Comment


              • #8
                Re: Bescherming lens

                Gewoon glas stopt niet alle UV..... je wordt nooit bruin achter glas maar je kan wel verbranden.

                ( Enkel UV-A of B wordt gestopt maar welkeen weet ik juist niet)

                (dit even terzijde)
                [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                Comment


                • #9
                  Re: Bescherming lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                  Ik dacht dat hij juist het UV licht afblokte, dus je wordt niet bruin achter dit glas
                  Bruin misschien niet, maar verbranden doe je wel, ik merk het elke zomer aan mijn linkerarm van in de vrachtwagen te zitten (met gesloten raam en airco )

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bescherming lens

                    Een uv-filter is de meest 'neutrale' filter die je kunt vinden. Dus ideaal als je de filter alleen gebruikt om de lens te beschermen, en voor niets anders.
                    Maar elk bijkomend stuk glas (= een filter) op je lens, geeft extra beeldfouten, vervormingen, reflecties enz. Daarom koop je beter een kwaliteitsfilter, dan beperk je de schade. Het is idioot om veel geld uit te geven voor een goede lens, en dan de kwaliteit teniet te doen door er een slechte beschermfilter op te schroeven. Daarom is een filter van het merk BW vaak een goede keuze. BW is een kwaliteitsmerk, stukken beter dan veel goedkope filters die je in grootwarenhuizen vindt.
                    Of een BW-filter beter is dan een Nikon-filter zou ik niet weten, maar hij zal in elk geval niet duurder zijn.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bescherming lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door soete Bekijk bericht
                      Ik wil wel geld geven voor een beschermingsglas, maar ik ben dus op zoek naar de beste oplossing! Daarom mijn vraag op BD. Ben nog steeds op zoek naar een site waar ik on-line Nikon NC filter kan kopen.
                      Ik raad je niet aan om zomaar iets op je lens te schroeven als het niet echt nodig is optisch gezien dan. Maar als jij het nodig acht je lens met een filter te beschermen, dan moet jij dat doen. En als je dan vraagt waar je dat online kan bestellen dan is dit een van de mogelijkheden.
                      http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...d_product=7029
                      Vriendelijke groeten,Raf

                      www.rafvandenbogaert.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bescherming lens

                        Een zonnekap is tien keer belangrijker dan een UV filter en beschermt je lens eveneens uitstekend. Een UV filter brengt je foto niks bij, integendeel zelfs, een zonnekap wel. Trouwens : eens je naar lenzen gaat met een frontdiameter van meer dan tien cm. val je toch terug op insteekfilters en kan je in veel gevallen zelfs geen frontfilter meer plaatsen, en die lenzen zijn zeker niet goedkoop.
                        fotosite

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bescherming lens

                          Voor de Canon lens die ik heb (70-300 DO) wordt het zelfs afgeraden om een UV filter te gebruiken. Ik ben dus ook op zoek naar een degelijke filter die puur bescherming biedt en niets anders.
                          Canon EOS 5D mkII + EF 24-105mm f/4 L IS USM + EF 70-300 f/4-5.6 DO IS USM
                          Fujifilm X-E1 + XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS

                          Comment

                          Working...
                          X