Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

een foto trekken

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • een foto trekken

    Wat ik me nu al een tijdje afvraag : waar komt de uitdrukking "ëen foto trekken" vandaan. Ik hoorde er voor het eerst van hier op het forum. Iets historisch misschien

  • #2
    Originally posted by marjo
    Wat ik me nu al een tijdje afvraag : waar komt de uitdrukking "ëen foto trekken" vandaan. Ik hoorde er voor het eerst van hier op het forum. Iets historisch misschien
    LOL!

    Marjo, kan jij uitleggen waar "Doei!" vandaan komt? Jullie taal heeft voor ons ook geheimen. En aan beide zijde is er voor sommige
    "geheimen" geen verklaring denk ik.

    Wil een andere Belg het proberen aub? Ik zou echt niet weten waar we ooit "een foto trekken" vandaan hebben gehaald.

    Ciao,

    J.
    http://www.theafricabug.com

    Comment


    • #3
      Uit de oude doos? Als ik me niet vergis was de 'shutter' bij oude toestellen een plaat die je uit het toestel moest trekken om de lichtgevoelige plaat daarachter te belichten.
      Misschien vandaar?

      Iemand anders nog ideeën?

      Greetz
      Nikon CP 5700
      Sony Cybershot P71

      Comment


      • #4
        klopt happy one, bij deze verklaard.

        ik denk dat doei van 'houw doe' komt, zoiets als 'hou je goed' en dat is doei geworden.

        'k kan er grandioos naastzitten natturlijk

        Comment


        • #5
          of een foto trekken komt van de gevoelige plaat die je eruit moest trekken, of van de film die je moest doortrekken weet ik niet .. maar ik kan wel een antwoord geven op een aanverwante, maar niet gestelde vraag: als je wilt weten waar de naam een "kiekje" vandaankomt (als verwijzing naar ene foto) dan is de uitleg al even simpel (maar nu wel historisch juist):

          er was ooit in de Nederlanden een fotograaf met de naam Kiek die nogal populair was bij studenten, die er regelmatig na een avondje stappen een groepsfoto lieten maken als aandenken aan hun kameraadschappelijke avond .. die fotograaf moet wel heel heel veel mensen gefotografeerd hebben (in zijn tijd waren er allicht minder fotografen dan vandaag) dat een foto nemen werd verbasterd tot een "kiekje" nemen ..

          Comment


          • #6
            Dat je een plaat moest wegtrekken om een foto te nemen, ik denk niet dat dat correct was. Volgens mij werd de lichtgevoelige plaat wel in de camera gestoken (en er later weer "uitgetrokken") maar om te belichten deden ze gewoon het kapje van de lens.
            Ik vermoed wel dat het heeft te maken met het uit de camera trekken van die lichtgevoelige plaat maar wie zal het zeggen? Ik trek wel eens gekke bekken op een foto maar je kan ook een foto trekken van een landschap. Een foto is als het ware een afgietsel van de werkelijkheid, een afgietsel van thee moet je ook laten "trekken" maar dan zijn we al wat afgedwaald hahaha ...
            Taal, is net als fotografie, iets heel wonderlijks. Er zijn tal van uitdrukkingen die afgeleid zijn uit andere woorden en historisch gegroeid of vergroeid zijn. Het woord "schrijven" bijvoorbeeld, waar komt dat van? Boeiend boeiend boeiend!!
            mvg,
            Giant Pat
            Do or Do Not - There is no try ...
            www.giantpat.be

            Comment


            • #7
              Ìk heb weer wat bijgeleerd, bedankt voor de antwoorden !!!
              En van dat kiekje wist ik ook niet, grappig is dat Tja en dat doei van hou doe zou komen (brabants) klinkt heel aannemelijk

              Comment


              • #8
                Tja, of we nu van Nederland of van België zijn: een verklaring van de oorsprong van een woord is dikwijls héél moeilijk, en kan dikwijls helemaal niet worden afgeleid uit het woord zelf. En dan is er nog de "ver-Engelsing" van onze taal...

                Eén Nederlandse taal (of "afgeleide van") scoort op dit vlak veel beter: het Afrikaans! Kijk maar:

                Schootrekenaar (=laptop)
                Amperbroekie (=string)
                Beeldradio (=TV)
                Mollentram (=metro)
                enz...enz...

                J.
                http://www.theafricabug.com

                Comment


                • #9
                  Je hebt helemaal gelijk Jochem !

                  Comment


                  • #10
                    @Giantpat,
                    Dat "schrijven" is niet zo moeilijk, het komt van het latijnse "scribere". Daar de Romeinen nog geen fototoestellen hadden (voor zover ik weet) zal het "foto's trekken" wel ergens naders vandaan komen.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Eugene
                      @Giantpat,
                      Dat "schrijven" is niet zo moeilijk, het komt van het latijnse "scribere". Daar de Romeinen nog geen fototoestellen hadden (voor zover ik weet) zal het "foto's trekken" wel ergens naders vandaan komen.

                      en dat latijnse scribere zou dan komen van ?? ik gok op een klanknabootsing van het schuren van de griffel over de lei of de pen over het perkament (waarmee schreven ze?)

                      Comment

                      Working...
                      X