Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lokaal fotografen voor Het Laatste Nieuws, ervaringen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lokaal fotografen voor Het Laatste Nieuws, ervaringen ?

    Het Laatste Nieuws zoekt blijkbaar redelijk wat lokaal fotografen. De advertentie staat dezer dagen in hun regionale pagina's.

    Ik heb geschreven en reeds antwoord gehad, verder contact zou volgen van de plaatselijke regioverantwoordelijke.

    Heeft er iemand ervaring met zulke opdrachten ?
    Ik veronderstel dat het gaat om kleine opdrachten (een 50-jarig jubileum, een traktor in de beek, ongevalletje, bakker die nieuwe taart uitvindt, ...)

    Is men redelijk qua opdrachten, vergoeding (km-vergoeding ?), ...?

    Dank voor de reacties.


    R.
    Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

  • #2
    Re: Lokaal fotografen voor Het Laatste Nieuws, ervaringen ?

    Ik ken er die dat doen voor HLN en ze doen dit met eigen camera (hadden allen een 5D , 24-105LIS, 16-35L, 70-200LIS, 580EX).

    Ze werken vooral volgens tips die ze krijgen over huwelijken, lubileum, ongevallen, speciale gelegenheden, voetbal, wierlerwedstrijd, ... alle lokale zaken natuurlijk. Deze tips komen vooral van politie, gemeentebesturen, brandweer.
    Maar ... je moet natuurlijk mensen kennen die u willen tippen als er iets is of het gaat gewoon naar een ander.
    Veel succes als je dit wil doen maar je weet ... goed nieuws bekom je vooral door op het juiste moment op de juiste plaats te zijn.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Lokaal fotografen voor Het Laatste Nieuws, ervaringen ?

      Ik zou graag ook zo wat werk doen voor de krant. Hopelijk wordt daar een beetje voor betaald per foto.

      Ik ken wat mensen bij de brandweer en dergelijke om mij te tippen.
      Ik doe dit nu al voor het hulpdienstenforum.be


      groeten.
      SHARPimages.be

      Comment


      • #4
        Re: Lokaal fotografen voor Het Laatste Nieuws, ervaringen ?

        Ken iemand die werkt bij het laatste nieuws en heb hem dit ook eens
        gevraagd hoe dit in z'n werk gaat.
        Je wordt enkel betaald per foto die geplubliceerd wordt.
        Is er geen plaats voor het bepaalde artikel of niet interresant genoeg
        dan wordt het niet gepubliceerd en wordt je ook niet betaald.
        Alle kosten qua vervoer en kilometer vergoeding dacht ik waren voor jezelf.

        mvgr Lorre

        Comment


        • #5
          Re: Lokaal fotografen voor Het Laatste Nieuws, ervaringen ?

          Gegroet iedereen,

          Dit heb ik in de jaren 70 ook gedaan gedurende 4 jaren.
          Als je het eerste blad kan veroveren, dan Ding ding kassa kassa, maar als je ergens in het blad komt klein in een hoekje is gene vette, nog eens niet het zout voor de pataten.
          In die jaren kregen we 200 BFr per geplubliseerde foto (toen vas het analoog dus film, producten, papier en verplaatsing inbegrepen)
          Hoe het nu is weet ik niet, maar voor wie het wil doen steld voldoende directe vragen (verzekering op aparatuur, enz) werd soms midden de nacht opgeroepen voor een ongeval

          Mvg
          Vriendelijke groet
          Duroc

          Comment


          • #6
            Re: Lokaal fotografen voor Het Laatste Nieuws, ervaringen ?

            k'zal mij gaan haasten... HLN heeft een paar maanden geleden een foto van mij gepubliceerd in de nationale editie (oplage +1.000.000, foto stormweer), netjes mijn copyright er onderaan afgesneden en natuurlijk geen bronvermelding. Aangetekende brief gestuurd met vraag om min. Sofam vergoeding (125 euro), geen reactie gehad...

            Comment


            • #7
              Re: Lokaal fotografen voor Het Laatste Nieuws, ervaringen ?

              Ik weet de prijzen van bij onze krant (Krant van West-Vlaanderen). Die zijn dacht ik zo rond de 8 euro per gepubliceerde foto. Ik heb meen ik gehoord dat het bij HLN nog wat lager ligt.
              Het is soms wel zo als je een vereniging fotografeert dat die dan interesse hebben in nabestellingen.
              Werkt HLN niet met www.janverbeke.be sindskort?

              groeten Kristof
              Website http://www.kristofpattyn.be

              a lotta canonstuff

              Comment


              • #8
                Re: Lokaal fotografen voor Het Laatste Nieuws, ervaringen ?

                8 euro!? ROTFLMAO! Twee sensor swabs kosten meer!

                Comment


                • #9
                  Re: Lokaal fotografen voor Het Laatste Nieuws, ervaringen ?

                  Uiteindelijk zijn er altijd die het doen voor een euroke... of zelfs voor niks voor die eenmalige foto in de krant....
                  -=- Light is the key...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lokaal fotografen voor Het Laatste Nieuws, ervaringen ?

                    Wat de mensen allemaal niet doen om in de krant te komen. En dan nog met een stomme foto van een onnozele gebeurtenis (een 50-jarig jubileum, een traktor in de beek, ongevalletje, bakker die nieuwe taart uitvindt, ...)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lokaal fotografen voor Het Laatste Nieuws, ervaringen ?

                      En op de serieuze zaken kom je toch niet binnen ... je krijgt toch geen perskaart.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lokaal fotografen voor Het Laatste Nieuws, ervaringen ?

                        Hey hey,

                        Ik werk voor een maandblad. Daar is het tarief 6,3 euro/gepubliceerde foto. Ongeacht formaat, plaats, cover.

                        idd geen vette, maar ik heb het voordeel dat de foto's meestal bij artikels over events horen. 10 kleine foto's per artikkel zijn geen uitzondering.

                        Ik lever meestal ook de tekst, en dat levert meer op.
                        Maar laat ons eerlijk zijn! Een paar publiceerbare foto's kost je hooguit 30 minuten en je kan op weg naar een ander event. Voor de tekst ben je er gedurende heel het event en 140 lijntjes heb je ook niet op 30 minuten voor elkaar hé.
                        I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lokaal fotografen voor Het Laatste Nieuws, ervaringen ?

                          En op de serieuze zaken kom je toch niet binnen ... je krijgt toch geen perskaart.
                          Wel, als je 10 foto's/jaar kan leveren bij 10 verschillende events, en je werkt in het wit (= 1 fiscaal attest/jaar) EN de hoofdredacteur geeft zijn fiat, dan kan je een oranje perskaart van de periodieke pers aanvragen....

                          kost je wel 90 euro/jaar dus met enkel euro's per foto moet je wel heel veel publiceren voor je je geld er uit hebt....
                          I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lokaal fotografen voor Het Laatste Nieuws, ervaringen ?

                            waar haal je die info (10 jaar etc) ????

                            voorwaarden:
                            minimaal 2 jaar hoofdberoep in journalistiek (te bewijzen met loonfisches of facturen)
                            2 collega's die handtekenen als getuige dat je collega bent
                            1 hoofdredacteur die handtekent
                            en de prijs betalen

                            wie minstens 3 maanden fulltime werkt kan een stagairepas aanvragen met voor de rest dezelfde voorwaarden (en dezelfde voordelen).

                            wie dit werk combineert met een hele reeks activiteiten wordt automatisch uitgesloten van die perskaart. Enige commerciële activiteit is bv. uitgesloten: dus een trouwreportage maken mag je bv. niet doen als persfotograaf. het beroep van leerkracht is wel cummuleerbaar

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lokaal fotografen voor Het Laatste Nieuws, ervaringen ?

                              Ik doe het in ieder geval nooit meer, het belang van limburg vroeg me onlangs foto's van de filmopnames van zwartboek (film van Paul Verhoeven onlangs nog in de filmzalen), ik vroeg er geen vergoeding voor, leverde 7 foto's op CD waarvan er 2 geplaatst werden met de vermelding : Foto's HBVL
                              Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

                              Comment

                              Working...
                              X