Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wanneer RAW naar DNG converteren?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wanneer RAW naar DNG converteren?

    Misschien een domme vraag voor wie er alle dagen mee werkt, maar iedereen moet leren, dus:

    Converteer je het Raw formaat onmiddellijk naar DNG of of pas na de bewerkingen? (ik heb al beide gelezen)
    Als je pas na de bewerkingen converteert, sluit je dan het oorspronkelijke Raw formaat in en hoe extraheer je het dan weer mocht het ooit nodig zijn?

  • #2
    Re: Wanneer RAW naar DNG converteren?

    In RAW is bijna alles aanpasbaar after the facts dus voor of na aanpassingen is weinig van een issue. Als je precies weet waar je naartoe wilt met uw foto's, kun je dit na bewerking doen, maar één van de voordelen van raw is dat je volldige verschillende interpretaties van één raw kunt maken.

    Het insluiten van de raw is voor pixelpeepers die vrezen dat bij de conversie naar DNG er info zou verloren gaan. Ik zou er niet teveel van wakker liggen.

    De voornaamste reden voor omzetting nr DNG is dan weer de zekerheid dat uw files later ook nog gaan kunnen gelezen worden. Daar zou ik ook niet te haastig mee zijn want het is wat overroepen. Het is vooral omdat Adobe naar één formaat wil gaan zodat ze hun camera raw niet constant moeten updaten (daar is uiteraard iets voor te zeggen).

    Ik gebruik DNG ook om meerdere software conversies te koppelen zonder de raw mogelijkheden te verliezen. Vb als ik aanpassingen laat doen in DXO (dit zijn vooral correcties van lensfouten dus er is minder reden om de oorspronkelijke raw te verkiezen boven deze gecorrigeerde DNG).
    Daarna kan ik deze gecorrigeerde DNG gebruiken in camera RAW die dan weer andere voordelen heeft (vb de belichtingscorrectie van de oorspronkelijke rawshooter die nu ook in camera raw zit). Moest ik in de eerste stap saven naar een TIF dan verlies ik de raw voordelen.

    Comment


    • #3
      Re: Wanneer RAW naar DNG converteren?

      Ik zou alleen naar DNG converteren als Adobe geen mogelijkheid bied in de ARC voor jouw camera. Ik bewaar wel altijd een DNG converter, die werkt voor mijn files. Als op een gegeven moment CS15 mijn NEF files van nu niet meer herkent kan ik natuurlijk altijd nog converteren.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Wanneer RAW naar DNG converteren?

        Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel.
        Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
        --------

        Comment


        • #5
          Re: Wanneer RAW naar DNG converteren?

          De DNG's die DxO maakt zijn veel groter dan de gemiddelde DNG's die echte RAW beelden bevatten, omdat dat lineaire DNG bestanden zijn: de inhoud is niet verschillend van wat je zou krijgen moest je naar 16-bit TIFF omzetten.

          DxO kan trouwens geen DNG bestanden verwerken, naar eigen zeggen omdat niet alle informatie (toestel, lens, brandpuntafstand, ...) niet naar behoren in de DNG zouden zitten, wat ik betwijfel.

          Voorlopig zie ik dus het nut van DNG niet in.

          Dave
          pixelpusher

          Comment

          Working...
          X