Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik wil.......

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ik wil.......

    hallo daar.

    Ik heb vandaag een sigma 105mm aangeschaft. en tot nu erger ik me rot.IK zal waarschijnlijk wat verkeerd doen(begin net...)
    maar binnen stelt hij zich niet scherp,zelfs met voldoende licht en statief.. Ik wil druppels e.d fotograferen. Als dat nog niet lukt...... Laat staan dat het mij buiten gaat lukken....Als ik hier de foto's zie, zien ze er prachtig uit....behalve die van mij
    Dus alle tips trucs ed zijn meer dan welkom.
    alvast bedankt.
    Een dag niet gefotografeerd, is een dag niet geleerd..Canon 400D, sigma 105mm, sigma 50-500,de kitlens, en een rugzak die te zwaar is...

  • #2
    Re: Ik wil.......

    oefenen... oefenen en oefenen... meer is dat niet...

    Zet je toestel in de av stand en zet diafragma op 2.8 of 4 of zo... en maak dit getal dan groter..... dan zie je wel wat er gebeurt....
    -=- Light is the key...

    Comment


    • #3
      Re: Ik wil.......

      en ga er maar van uit dat het leeuwendeel van
      de macro's wordt gemaakt met manuele focus ...

      mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

      Comment


      • #4
        Re: Ik wil.......

        neem aan dat ik voornamelijk buiten zal moeten gaan oefenen,
        de a/v stand had ik al en diagfragma stond inderdaad op dat wat jij zei,........op alle andere standen wordt het errug wazig, ga morgen naar buiten, als de kids naar school zijn.....en inderdaad heel heel veel oefenen.

        bedankt voor je reactie.
        Een dag niet gefotografeerd, is een dag niet geleerd..Canon 400D, sigma 105mm, sigma 50-500,de kitlens, en een rugzak die te zwaar is...

        Comment


        • #5
          Re: Ik wil.......

          Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
          en ga er maar van uit dat het leeuwendeel van
          de macro's wordt gemaakt met manuele focus ...

          mm
          ik snap er niks van op die manuele focus, ik krijg niks scherp......





          o......god ik ben erger dan erg
          Een dag niet gefotografeerd, is een dag niet geleerd..Canon 400D, sigma 105mm, sigma 50-500,de kitlens, en een rugzak die te zwaar is...

          Comment


          • #6
            Re: Ik wil.......

            indd. ik stel ook enkel manueel scherp! wat spelen met je diafragma, genoeg fotos nemen van éénzelfde onderwerp en dan kijken op je computerke welke er het scherpste zijn. De rest gewoon terug wegdoen, die komen toch niet meer van pas!
            je kan misschien de flitstechniek van rupselkopke gebruiken, zie elders op het forum!

            oefenen...

            groetjes
            Canon eos350D - 50mm/1.8 - 60 mm macro - 17-40L

            Comment


            • #7
              Re: Ik wil.......

              sorry dit is showcase hoor.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Ik wil.......

                Post misschien een mislukte foto in discussie dan kunnen diegenen die willen je daar commentaar op geven en instructies, plaats ook de exif erbij eventueel.
                http://www.jeanpaulmontuori.com

                Comment


                • #9
                  Re: Ik wil.......

                  Hoi,

                  dit had ik in het begin ook. Maar zoals hier al enkele malen werd aangehaald; veel oefenen.

                  Zet je fototoestel op manueel scherpstellen en je makrolens ook. Bij een Sigma 105 doe je dat door de scherpstelring naar achter te schuiven.

                  Let er ook op dat de "full/limit" schakelaar op "full" staat, anders kan je nooit een 1/1 macro maken.

                  Kies je belichting en sluitertijd en ga met je toestel op de gewenste afstand van je onderwerp en draai dan aan je scherpstelring en je zal zien dat je onderwerp scherper wordt.
                  Afhankelijk van de grootte van je onderwerp kan je nu met je lens dichter of verder gaan en kan je al draaiend met je scherpstelring de juiste positie en scherpte bepalen.

                  Laat de moed niet zakken, veel proberen en eens komt die feeling van scherpstellen er wel.

                  mvg

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ik wil.......

                    Even verplaatst
                    Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
                    Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ik wil.......

                      Oorspronkelijk geplaatst door knofje3116 Bekijk bericht
                      ik snap er niks van op die manuele focus, ik krijg niks scherp......
                      Wat bedoel je? Door de zoeker gekeken of het resultaat?

                      Als het door de zoeker is, eens aan de scherpstelring draaien kan dan helpen.

                      Als het eindresultaat bedoeld wordt ... eens op F11 zetten i.p.v. op F2.8 kan helpen
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ik wil.......

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Wat bedoel je? Door de zoeker gekeken of het resultaat?

                        Als het door de zoeker is, eens aan de scherpstelring draaien kan dan helpen.

                        Als het eindresultaat bedoeld wordt ... eens op F11 zetten i.p.v. op F2.8 kan helpen
                        Er zijn nog andere mogelijkheden:
                        vb. brilgebruiker die je juiste dioptrie niet heeft ingesteld, als het toestel dat toelaat.

                        DPaul.
                        DPaul - A.FIAP
                        D810, nikkors and other stuff

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ik wil.......

                          Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                          Er zijn nog andere mogelijkheden
                          Ja, zo kan de lensdop eraf halen ook al helpen natuurlijk maar ik denk niet dat het zo erg zal zijn
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ik wil.......

                            Niet dat het helpt waarschijnlijk, maar ik heb vorig jaar de 150 mm Sigma macrolens gekocht en na veel oefenen begin ik nu pas echt feeling te krijgen met deze lens en komen mijn macro's weer aan het nivo zoals ik dat eerder had met de 35 mm lens. Laat de moed dus maar niet zakken

                            Let er ook op dat de "full/limit" schakelaar op "full" staat, anders kan je nooit een 1/1 macro maken.
                            Starengine, kan je me dit eens toelichten? Ik dacht nl dat dat uitsluitend te maken had met het vergroten cq verkleinen van het zoekbereik van de lens
                            Mijn foto´s zijn hier te bekijken: http://www.pbase.com/marga_dd
                            en hier http://www.als-kat-en-hond.nl
                            Ik fotografeer met Olympus E3 en E 510

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ik wil.......

                              aan Hawkie;

                              als je de schakelaar op"limit" zet krijg je een maximum opname van 1:2 en is je minimum scherpstelafstand 0.4m.
                              Als je "full" gebruikt, ga je naar 1:1 (maximale vergroting) en wordt je minimum scherpstelafstand 0.31m.

                              Je kan dus dichterbij je onderwerp en je onderwerp wordt groter.

                              mvg

                              Comment

                              Working...
                              X