Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Natuur/vogelfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Natuur/vogelfotografie

    Ik ben van plan de komende maanden wat aan wildlifefotografie te doen, meer bepaald vogels. Dit zal zich om praktische redenen vooral afspelen in de Demerbroeken, en vooral rond de vogelkijkhut in Testelt.

    Wie geeft wat tips ivm :

    1. Tijstip ('s ochtends vroeg, 's avonds....)
    2. standplaats tov zon, windrichting...
    3.schuilmogelijkheden
    4. SPECIFIEKE TIPS tov de locatie vogelkijkhut Testelt, Demerbroeken...

    Dank bij voorbaat

    grtz,
    Marc

  • #2
    Re: Natuur/vogelfotografie

    als ik je profiel bekijk zou ik zeggen dat je mm'ers te kort komt. 300mm is echt niet veel voor 'wild-life'
    --
    Play Drakensang - a free online mmorpg

    Comment


    • #3
      Re: Natuur/vogelfotografie

      dan ben ik wel benieuwd naar de
      volgende item op je homepage

      300mm + 1.4 of 2.0 converter moet toch lukken?

      'k ben ook wel geïnteresseerd in de eerste twee zaken:
      1. beste tijdstip van de dag
      (afhankelijk van jaargetijde en soort neem ik aan?)
      2. invloed van zon (en vooral wind) op het vertoon
      van de beestjes.

      mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

      Comment


      • #4
        Re: Natuur/vogelfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door Perrush Bekijk bericht
        als ik je profiel bekijk zou ik zeggen dat je mm'ers te kort komt. 300mm is echt niet veel voor 'wild-life'
        Heb op dit ogenblik zelfs geen 300 meer

        Het is 200 met 2x extender

        en een wild life met 170 mm zonder extender is ook mogelijk hoor sorry kon het niet laten

        Het is allereerst mijn bedoeling om met de riemen die ik heb te roeien en dan misschien te evolueren, en niet andersom.

        Bedankt voor je hulp

        Comment


        • #5
          Re: Natuur/vogelfotografie

          Ik ben ooit overdag, tijdens een wandeling, in de vogelkijkhut te Testelt geweest. Ik had een 80-400mm bij maar die schoot ruimschoots te kort. Je kijkt uit over het water en de tegenoverliggende oever ligt nogal ver. Reigers bvb zitten meestal niet in het midden van de plas maar wel aan de kant.
          Misschien heb je meer kans om tijdens de vroege uurtjes andere watervogels te kunnen verschalken op het water. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

          Oorspronkelijk geplaatst door picasso Bekijk bericht
          Ik ben van plan de komende maanden wat aan wildlifefotografie te doen, meer bepaald vogels. Dit zal zich om praktische redenen vooral afspelen in de Demerbroeken, en vooral rond de vogelkijkhut in Testelt.

          Wie geeft wat tips ivm :

          1. Tijstip ('s ochtends vroeg, 's avonds....)
          2. standplaats tov zon, windrichting...
          3.schuilmogelijkheden
          4. SPECIFIEKE TIPS tov de locatie vogelkijkhut Testelt, Demerbroeken...

          Dank bij voorbaat

          grtz,
          Marc
          Hans

          http://www.schoendoos.be

          Comment


          • #6
            Re: Natuur/vogelfotografie

            Voor uit een schuilhut van natuurpunt ofzo te werken heb je meestal vééééél mm's nodig (Probeer de Gigma ) en ik vind persoonlijk het standpunt uit die schuilhutten niet het beste...

            Voor de rest hangt het uur van de dag af van soort tot soort denk ik. Maar ik denk dat je het meeste kans gaat hebben al je smorgens gaat of in de late middag...
            Ik ben uiteraard niet zeker hé

            Het weer speelt ook een rol. Bij regen en veel wind gaan de meeste vogels ook niet zo snel zin hebben om te vliegen.

            De Demerbroeken ken ik niet dus daar kan ik je geen tips over geven...

            fwiw

            Sam
            [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

            Comment


            • #7
              Re: Natuur/vogelfotografie

              voor het beste licht, in iedergeval s,morgens fotograferen, wat eigenlijk ook wel geld voor landschapjes, ander krijg je zo snel dat harde zon/licht.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Natuur/vogelfotografie

                Tijdstip is idd een beetje seizoensgebonden en vooral ook soort gebonden.
                Maar je kan toch een paar algemene lijnen onderscheiden, die dan natuurlijk net om hun algemeenheid dikwijls worden tegensproken door de klassieke uitzondering.
                Je moet ervan uitgaan dat een beest buitenkomt om eten te zoeken, anders bleef ie waarschijnlijk binnen. Dieren die hun eten zoeken in de grond houden voornamelijk van malse grond, en grond is mals na een regenbui of 's ochtends als het dauwt. Watervogels bv. zijn hier dan uiteraard weer minder onderhevig aan, integendeel : vermits vissen doorgaans actiever worden als de temperatuur stijgt, ga je reigers en futen meer overdag zien. Je moet er ook vanuit gaan dat de meeste beestjes de felle zon schuwen. Samenvattend kun je dan stellen dat in de zomer de vroege ochtend en de latere avond bij uitstek de momenten zijn voor hazen, fazanten, konijnen en dergelijke. In de winter gaat dit dan weer veel minder op door de korte duur van de dag en het ontbreken van die felle zon. Toch ga je ook in de winter gemakkelijker een konijn buiten zien in de late namiddag. Roofvogels volgen dan weer het ritme van hun prooi. Insecteneters idem, en vermits insecten meer van het zonnetje houden, ga je die ook sneller overdag zien. Groter haarwild krijg je in de regel ook slechts te zien bij het vallen van de avond en 's morgens vroeg. Reeën gaan overdag zelden aan het grazen in de zomer.
                Interessant is ook om te weten te komen waar hun slaapplaatsen zijn. 't Is bv. een hele belevenis om 's avonds de eenden te zien "vallen".
                Samengevat : er valt altijd wel iets te zien, maar algemeen gesproken is kort na de middag de minst "actieve" periode, behalve midden in de winter.
                Hetgeen ik hier vertel is natuurlijk geen evangelie, gewoon eigen ervaring.
                Edit : een belangrijke periode vergeten : de paartijd. Dan hebben ze naast eten zoeken nog een andere bezigheid Als je ooit een kring van hazen gezien hebt onder avond op de weide en dan twee rammelaars die voor een vrouwtje vechten, allebei hoog overeind op hun achterste lopers, dat vergeet je nooit meer.
                fotosite

                Comment


                • #9
                  Re: Natuur/vogelfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat Bekijk bericht
                  Voor uit een schuilhut van natuurpunt ofzo te werken heb je meestal vééééél mm's nodig (Probeer de Gigma ) en ik vind persoonlijk het standpunt uit die schuilhutten niet het beste...

                  Voor de rest hangt het uur van de dag af van soort tot soort denk ik. Maar ik denk dat je het meeste kans gaat hebben al je smorgens gaat of in de late middag...
                  Ik ben uiteraard niet zeker hé

                  Het weer speelt ook een rol. Bij regen en veel wind gaan de meeste vogels ook niet zo snel zin hebben om te vliegen.

                  De Demerbroeken ken ik niet dus daar kan ik je geen tips over geven...

                  fwiw

                  Sam
                  Ik volg !
                  De vaste schuilhutten staan dikwijls veel te hoog, veel te ver van het onderwerp en het kan er behoorlijk druk zijn. Die schuilhutten zijn ideale uitkijkposten met verrekijker, maar om daar uit te fotograferen heb je meestal veel mm's nodig.
                  Een eigen schuiltentje is natuurlijk altijd beter...

                  Tijdstip :
                  Mijn beste ervaringen (met waadvogels) is de periode eventjes voor en een tijdje na zonsopgang. De vogels zijn dan net 'wakker'? en beginnen aan hun eerste, uitgebreide maaltijd. Daarna, wanneer het buikje rond is, begint de grondige poetsbeurt (plonsbad en veren schikken) en daarna gaan ze op één poot wat rusten...
                  Een bijkomend voordeel is dat het licht 's morgens (en 's avonds) veel interessanter is. Het is minder fel en door de lage stand krijg je veel structuur in je beelden...
                  Nog een voordeel is dat je in alle vroegte het minste last hebt van 'nieuwsgierige passanten' : "En mienheere, bieten ze goed?"

                  Greetz, Kariboe
                  * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                  Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Natuur/vogelfotografie

                    Ik ben reeds enkele malen door de Demerbroeken gewandeld (langs de GR tussen Averbode en Zichem), zij het zonder fototoestel. Meestal loopt er een runderras los (Galloway?), misschien dat je daar op kan oefenen Ze zijn heel tam en enkel gevaarlijk als je ze laat schrikken. De meeste vogels kom ik tegen langs de oevers van de beek, vooral als de grassen hoog staan, maar dat kan nog even duren nu. Het hoge gras is een mes dat langs twee kanten snijdt: het kan moeilijk zijn om vogels te spotten, maar het maakt het ook mogelijk om je te verstoppen en watervogels te bespieden. Ik ken echter niks van al die vogelsoorten, dus ik kan niet zeggen of er 2 of 20 verschillende soorten te vinden zijn. Wel nogal wat eenden. Ik kom voorbij en kijk ernaar... In het najaar zit het er vol met fazanten.

                    Al bij al vind ik de Demerbroeken een mooi stukje natuur. Ik denk dat je lokaal een rondwandeling kan maken. Als je van Averbode komt splitst de GR vlak voor de Demerbroeken, maar beide wegen komen uit aan de brug over de Demer in Zichem.

                    Ik heb al enkele keren een vogelhutje ( ) gezien aan de andere kant van de beek (gezien vanop het wandelpad). Is het dat hutje dat je in gedachten hebt? Het lijkt me niet slecht geplaatst om watervogels te observeren.

                    Veel plezier
                    :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

                    Comment


                    • #11
                      Re: Natuur/vogelfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door machi Bekijk bericht
                      Ik ben reeds enkele malen door de Demerbroeken gewandeld (langs de GR tussen Averbode en Zichem), zij het zonder fototoestel. Meestal loopt er een runderras los (Galloway?), misschien dat je daar op kan oefenen Ze zijn heel tam en enkel gevaarlijk als je ze laat schrikken. De meeste vogels kom ik tegen langs de oevers van de beek, vooral als de grassen hoog staan, maar dat kan nog even duren nu. Het hoge gras is een mes dat langs twee kanten snijdt: het kan moeilijk zijn om vogels te spotten, maar het maakt het ook mogelijk om je te verstoppen en watervogels te bespieden. Ik ken echter niks van al die vogelsoorten, dus ik kan niet zeggen of er 2 of 20 verschillende soorten te vinden zijn. Wel nogal wat eenden. Ik kom voorbij en kijk ernaar... In het najaar zit het er vol met fazanten.

                      Al bij al vind ik de Demerbroeken een mooi stukje natuur. Ik denk dat je lokaal een rondwandeling kan maken. Als je van Averbode komt splitst de GR vlak voor de Demerbroeken, maar beide wegen komen uit aan de brug over de Demer in Zichem.

                      Ik heb al enkele keren een vogelhutje ( ) gezien aan de andere kant van de beek (gezien vanop het wandelpad). Is het dat hutje dat je in gedachten hebt? Het lijkt me niet slecht geplaatst om watervogels te observeren.

                      Veel plezier
                      De Galloways zijn me wel bekend, maar ze verhuizen vaak

                      Die hut op palen langs de zwarte beek ? Dat is Zichem, de vogelkijkhut is een vrij grote hut in Testelt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Natuur/vogelfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door picasso Bekijk bericht
                        De Galloways zijn me wel bekend, maar ze verhuizen vaak

                        Die hut op palen langs de zwarte beek ? Dat is Zichem, de vogelkijkhut is een vrij grote hut in Testelt.

                        Die hut van Natuurpunt in Zichem weet ik staan, maar daar kan je zelfs met een 800mm niks gaan doen. Trouwens mijn zonnekap gaat niet door de kijkgaten en ze staat heel hoog op haar poten.

                        Waar staat die hut in Testelt ?

                        Mag je er eigenlijk zelf een gecamoufleerd tentje opzetten ?
                        BD0497BE : Nikon body + glas
                        www.RudyVerrijt.info

                        Comment


                        • #13
                          Re: Natuur/vogelfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                          Mag je er eigenlijk zelf een gecamoufleerd tentje opzetten ?
                          Goed camoufleren hé. Als je een tentje gebruikt, het is gelijk waar, zorg dat de vogels het niet zien en zeker de mensen niet! De eerste soort went er misschien aan, de tweede nooit!

                          Twee van verleden week vanuit die schuihut in de Demerbroeken





                          Groetjes

                          marc
                          Last edited by Neos; 15 maart 2007, 01:01.
                          http://www.pbase.com/neos_marc

                          www.caridina.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Natuur/vogelfotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Neos Bekijk bericht
                            Goed camoufleren hé. Als je een tentje gebruikt, het is gelijk waar, zorg dat de vogels het niet zien en zeker de mensen niet! De eerste soort went er misschien aan, de tweede nooit!

                            Twee van verleden week vanuit die schuihut in de Demerbroeken





                            Groetjes

                            marc

                            Bedoel je dat die tweede soort je komt lastigvallen ?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Natuur/vogelfotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door picasso Bekijk bericht
                              Bedoel je dat die tweede soort je komt lastigvallen ?
                              Inderdaad, met die tweede soort bedoel ik dus de mensen. Als die je tentje zien staan, zijn er altijd die moeten weten wat je aan 't doen bent. Of anderen hebben er kritiek op. Er zijn er altijd wel die niet genoeg werk met zichzelf hebben en vinden dat het hun taak is zich met anderen te bemoeien.

                              Groetjes

                              marc
                              http://www.pbase.com/neos_marc

                              www.caridina.be

                              Comment

                              Working...
                              X