Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom zijn zoveel foto's onscherp?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waarom zijn zoveel foto's onscherp?

    Als ik naar foto's kijk op internet, op dit forum, dan heb ik de indruk dat de meeste foto's gewoon niet haarscherp zijn (even afgezien van foto's waar bewust gekozen werd voor wat meer blur). Het maakt niet uit of deze met een compact of dslr getrokken zijn. De foto's zijn qua compositie en kleur dikwijls zeer mooi, maar ik mis gewoon de scherpte, de details.

    Is het nu de bedoeling om foto's systematisch te sharpen in photoshop, moet het probleem anders aangepakt worden of is het gewoon zeer moeilijk om haarscherpte foto's te trekken?
    fotowebsite: flickr.fabianart.be

  • #2
    Re: Waarom zijn zoveel foto's onscherp?

    Wist je dat ze vroeger er speciaal een filter voor draaide om de foto's zachter te krijgen. Nu in het digitale tijdperk moet het haar scherp zijn.

    Ik maak ook die fout af en toe, en dan scherp ik bij. Maar als je afprint blijft de originele meestal toch mooier en aangenamer om naar te kijken.
    Tot sluitertijd, Dirk

    Comment


    • #3
      Re: Waarom zijn zoveel foto's onscherp?

      Om de meeste foto's hier op BD als niet scherp te bestempelen ??
      Heb je dat idee ook op een ander scherm ?
      Ik zou eens bij de buur gaan en eens vragen of je op zijn pc eens naar Belgium digital mag kijken om te vergelijken.
      Als ik in de avondschool ( op die pc's ) naar bd kijk heb ik ook die indruk ...
      Het kan dus aan uw scherm liggen
      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

      Comment


      • #4
        Re: Waarom zijn zoveel foto's onscherp?

        Dito gedacht, scherm. 'k Heb het zelfde voor hier thuis, maar niet met de scherpte. Mijn probleem is dat m'n tv/lcd "ruis genereerd". Raar maar waar.
        Als ik dezelfde fotos thuis en op 't werk bekijk dan zijn ze op 't werk ruisvrij terwijl ze thuis ruis hebben.
        Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
        MySite - All your base are belong to us - What you say

        Comment


        • #5
          Re: Waarom zijn zoveel foto's onscherp?

          Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
          Als ik dezelfde fotos thuis en op 't werk bekijk dan zijn ze op 't werk ruisvrij terwijl ze thuis ruis hebben.
          Of misschien omdat uw scherm thuis meer details weergeeft dan dat op het werk? Misschien is het dan net het scherm op uw werk dat niet zo goed is?

          Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
          Om de meeste foto's hier op BD als niet scherp te bestempelen ?? Heb je dat idee ook op een ander scherm ?
          Als uw scherm slecht is, dan zijn toch alle foto's slecht?

          Misschien de moeite dat er eens een foto als voorbeeld aangehaald wordt, zo kan hierover eens een mening gegeven worden ...
          Last edited by VerSeg; 5 maart 2007, 09:23.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Waarom zijn zoveel foto's onscherp?

            Waar is de goeie ouwe tijd van de pot vaseline om de foto's blurry te krijgen.... lol
            www.YourConcertShots.com

            Comment


            • #7
              Re: Waarom zijn zoveel foto's onscherp?

              Oorspronkelijk geplaatst door rsted Bekijk bericht
              Waar is de goeie ouwe tijd van de pot vaseline om de foto's blurry te krijgen.... lol
              Vaseline is zo een van die wondermiddelen waar je veel mee kunt aanvangen zo te zien
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: Waarom zijn zoveel foto's onscherp?

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Of misschien omdat uw scherm thuis meer details weergeeft dan dat op het werk? Misschien is het dan net het scherm op uw werk dat niet zo goed is?
                Hmmm, denk van niet. Thuis is het 'n 30" lcd-tv van Philips, al 2.5 jaar oud ondertussen (1280x768) , 't werk 17" NEC multisync lcd 1770nx van half jaar oud (1280x1024).
                Anyway, als je wil zet ik morgenavond (eerst thuis es checken en dan nog es op 't werk zien) eens 'n foto op m'n site, dan kan jij eens zeggen aan mij of er veel ruis in zit of niet.
                Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                MySite - All your base are belong to us - What you say

                Comment


                • #9
                  Re: Waarom zijn zoveel foto's onscherp?

                  30" en slechts 1280x768 ??? dat kan gewoon nooit scherp beeld geven .. die pixels zijn dan zo groot als spreekwoordelijke knikkers .. bij een TV moet je circa 4x de diagonaalafstand als kijkafstand hanteren

                  Comment


                  • #10
                    Re: Waarom zijn zoveel foto's onscherp?

                    LCD-tv's zijn geen goed medium om beelden te beoordelen op scherpte.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment

                    Working...
                    X