Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ik wil van fotografie mijn beroep maken....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ik wil van fotografie mijn beroep maken....

    Hallo,
    Ik wil professioneel aan de slag als fotografe. Ik zou graag fotoreportages maken van bijv bruiloften, communies en dergelijke.
    Ik heb evenwel totaal geen opleiding hiervoor. Mijn vraag was nu, weet iemand waar ik een goede curus zou kunnen volgen. En waar ik informatie zou kunnen vinden over het uitoefenen van dit beroep. Ik had bijv graag geweten of een fotograaf in deze branche zijn foto's zelf ontwikkeld of dat die deze foto's opstuurt naar een lab. Enz...
    Bedankt alvast,
    Groetjes,
    Cindy

  • #2
    Re: ik wil van fotografie mijn beroep maken....

    cindy, alvast welkom hé.
    uit welke regio kom je?

    da's nog zo handig om eventuele opleidingen
    door te geven. overigens is een "opleiding"
    vooralsnog geen noodzaak om je als zelfstandig
    fotograaf te vestigen. maar het veronderstelt
    natuurlijk wel kennis van zaken. en als je kunt,
    is een deftige (voltijdse) opleiding alvast mooi
    meegenomen.

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: ik wil van fotografie mijn beroep maken....

      Volgens mij is fotograaf zijn geen beroep maar een gave !
      Je kan wel dingen aanleren maar dat tikkeltje extra , het zien wat een ander niet ziet en dat dan ook nog weten vast te leggen dat maakt volgens mij het verschil tussen een fotograaf en een FOTOGRAAF !
      En tegenwoordig moet je nog zeer goed met fotoshop overweg kunnen ook hé

      Ik weet niet vanwaar je bent maar in Leuven zou ergens een avondcursus zijn.
      Easygirl weet daar meer van , contacteer haar maar eens...

      Veel succes,

      Erwin
      Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
      http://album.zoom.nl/user/lindberg/

      Comment


      • #4
        Re: ik wil van fotografie mijn beroep maken....

        een nobel sterven hoor en een mooi beroep, maar hoe kom je op het idee om fotografe te worden.
        ben je reeds hoobby fotograaf en waar werk je nu mee.
        als antwoord op je laatste zin:
        een beroepsfotograaf, ontwikkeld zijn opnamen meestal zelf in een zgn doka.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: ik wil van fotografie mijn beroep maken....

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          een nobel sterven hoor en een mooi beroep, maar hoe kom je op het idee om fotografe te worden.
          ben je reeds hoobby fotograaf en waar werk je nu mee.
          als antwoord op je laatste zin:
          een beroepsfotograaf, ontwikkeld zijn opnamen meestal zelf in een zgn doka.
          grt,bouk.
          meup...

          ik ken veel pro's... maar helaas geen enkele meer die zijn commerciële foto's nog in doka ontwikkelt...

          Is totaal niet meer commercieel verantwoord. Dit enkel nog voor heel dure trouwreportages in zwart-wit.

          Voor de rest wordt alles gewoon uitbesteed aan labo's of zelf op Frontier of andere minilabs afgedrukt. Als het echt goed moet zijn gaat het naar proflabo's voor profprints...

          In alle geval... heel veel succes met je doelstelling!

          Je kan altijd te rade gaan op www.beroepsfotografen.be

          Daar zullen ze je met alles in woord en daad helpen!


          groetjes

          Gert
          some toys 4 big boys
          http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

          Comment


          • #6
            Re: ik wil van fotografie mijn beroep maken....

            Dag Cindy,

            Eerst en vooral zou ik je aanraden een deftig bedrijfsplan te maken.
            In een bedrijfsplan zitten kosten, baten analises.
            Een versnelde bedrijfsbeheer cursus is daar heel geschikt voor...die kan je volgen in de meeste syntra's.
            Na 3 maanden is je bedrijfsplan ook klaar en kan je bereken hoeveel trouwertjes en communie foto's je moet hebben om te kunnen overleven.
            Mijn mening is dat de gouden tijden voor de fototgaaf voorbij zijn.
            Vroeger, een 15 jaar geleden, hadden de fotografen zo een 20 a 30 trouwreportages per jaar...ik ken er die er ongv 70 hadden per jaar...en die er nu nog ongv een 10 reportages hebben per jaar.
            Communikantjes net hetzelfde...
            Reden..iedereen doet hetzelf...en terrecht hoor...
            Vroeger was er veel verschil tussen de amatuer-foto-kwaliteit en de professionele kwaliteit van foto's...nu is er geen verschil meer.
            Vele voelen zich geroepen om beroepsfotograaf te worden...kijk hier maar is rond op het forum...op BD zie je geen verschil meer ..kijk maar eens wat voor prachtige werken hier gepost worden...maar er zaken mee doen en van je foto's en er te van kunnen leven is een andere zaak....
            Een goede boekhouder kan voor jou berekenen hoeveel klanten je moet hebben op een jaar om te kunnen overleven.

            Ten tweede natuutlijk is ...het kunnen fotograferen en zoals hier al verteld werd door Erwin, is fotograaf zijn of worden ook een beetje een gave..in Belgie zijn duizenden voetballertjes ..maar slechts een paar honderd spelen in eerste nationele.
            Mijn besluit voor jou.
            - Een goede neus voor zaken doen hebben.
            - En zoals Erwin zij....de gave hebben.

            Als je fotograaf wil worden...dan zal je dat ook zijn!

            Groetjes,

            Ronny
            Last edited by Ronny; 2 maart 2007, 16:11.

            Comment


            • #7
              Re: ik wil van fotografie mijn beroep maken....

              Ik weet niet vanwaar je bent maar in Leuven zou ergens een avondcursus zijn.
              Easygirl weet daar meer van , contacteer haar maar eens...

              Veel succes,

              Erwin
              Bedankt Erwin dat je aan mij dacht
              Er is inderdaad een cursus in leuven die ik ook volg, Jeroen heeft een PM gehad.

              Groetjes, Rosita
              Nikon D300 | Nikon D5000 | Tamron 28-75 | 50mm 1.8 | Lensbaby | WEBSITE | Flickr

              Comment


              • #8
                Re: ik wil van fotografie mijn beroep maken....

                Hallo Allemaal.
                Fantastisch bedankt voor alle reacties.
                Om een paar vragen te beantwoorden. Ik woon in de regio Geraardsbergen-Ninove. Ik ben creatief en leef mij uit op mijn kinderen, die natuurlijk een dankbaar onderwerp zijn. IK bewerk mijn foto's met photoshop, dat lukt allemaal vrij goed. Maar professioneel is natuurlijk wel wat anders. Ik had mij ook graag toegelegd op het maken van kaartjes. Want er wordt mij wel eens gevraagd om het voor iemand anders te doen. Als ik dat nu beroepsgewijs zou kunnen maak ik van mijn hobby mijn werk en dat zou ik willen.
                Nogmaals heel erg bedankt, verschillend vragen zijn al beantwoord. Als jullie een goed curus weten?
                Oo, en is het te doen, om digitaal te fotograferen, professioneel gezien, of wordt er toch nog beter met een film gewerkt?
                Groetjes,
                Cindy

                Comment


                • #9
                  Re: ik wil van fotografie mijn beroep maken....

                  Oorspronkelijk geplaatst door erwin Bekijk bericht
                  Volgens mij is fotograaf zijn geen beroep maar een gave !
                  Je kan wel dingen aanleren maar dat tikkeltje extra , het zien wat een ander niet ziet en dat dan ook nog weten vast te leggen dat maakt volgens mij het verschil tussen een fotograaf en een FOTOGRAAF !
                  En tegenwoordig moet je nog zeer goed met fotoshop overweg kunnen ook hé

                  Ik weet niet vanwaar je bent maar in Leuven zou ergens een avondcursus zijn.
                  Easygirl weet daar meer van , contacteer haar maar eens...

                  Veel succes,

                  Erwin
                  Als je alleen door een gave, FOTOGRAAF kunt zijn ben de knap bezig. Zit ook wel degelijk een zakelijke kant aan en dat vergeten er veel. Zonder je te willen ontmoedigen Cinneken , de keuze voor bruids, communie ed -fotografie is wel een heel moeilijke (zakelijk gezien dan).
                  Zeker in het huidige digitale tijdperk. Enkel "oude rotten"hebben er al de brui aan gegeven om dat er niet meer te concureren was (prijstechnisch). Wie heeft er niet iemand in de familie/vriendenkring met een digitale camera? Alleen de klanten die het allerbeste beste willen vinden hun weg nog wel naar de vakman. Oriënteer eerst de markt en ga uitkijken welke richting je dan nog opwil en sart evt met een algemene basiscursus. Of trek de stoute schoenen aan en probeer een gesprek te regelen met enkele vakfotografen die als geen ander weten hoe het vak fotografie heden voorstaat.
                  Good Luck en slaag in je missie!
                  M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

                  Comment


                  • #10
                    Re: ik wil van fotografie mijn beroep maken....

                    Oorspronkelijk geplaatst door Flotootje Bekijk bericht
                    Als je alleen door een gave, FOTOGRAAF kunt zijn ben de knap bezig. Zit ook wel degelijk een zakelijke kant aan en dat vergeten er veel. Zonder je te willen ontmoedigen Cinneken , de keuze voor bruids, communie ed -fotografie is wel een heel moeilijke (zakelijk gezien dan).
                    Zeker in het huidige digitale tijdperk. Enkel "oude rotten"hebben er al de brui aan gegeven om dat er niet meer te concureren was (prijstechnisch). Wie heeft er niet iemand in de familie/vriendenkring met een digitale camera? Alleen de klanten die het allerbeste beste willen vinden hun weg nog wel naar de vakman. Oriënteer eerst de markt en ga uitkijken welke richting je dan nog opwil en sart evt met een algemene basiscursus. Of trek de stoute schoenen aan en probeer een gesprek te regelen met enkele vakfotografen die als geen ander weten hoe het vak fotografie heden voorstaat.
                    Good Luck en slaag in je missie!
                    Natuurlijk komt er een zakelijke kant bij kijken dat lijkt me nogal logisch.
                    Ik bedoelde maar dat als je je als zelfstandige aanbied op de markt dat je dan iets extra moet te bieden hebben waar je mensen kan mee lokken.
                    Trouwens, hoe meer foto's ik neem hoe meer ik ontdek dat fotografie geen beroep is maar kunst...

                    Erwin
                    Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
                    http://album.zoom.nl/user/lindberg/

                    Comment


                    • #11
                      Re: ik wil van fotografie mijn beroep maken....

                      Hallo,
                      Ik besef heel goed hoor dat het ook een zakelijke kant heeft. Ik ben op het moment zelfstandig, dus ik weet wat het is om klanten te kunnen lokken en houden. Wat jullie zeggen dat er wel altijd iemand is in de familie met een digitale camera is natuurlijk juist. Ik ben nml die persoon in de familie Maar ik voel wel dat de mensen bij speciale gelegenheden toch graag eens wat meer besteden om dan die mooie foto in de living te kunnen hangen. IK spring er niet zomaar in hoor, ik ben van plan om alles eerst goed na te kijken, vandaar dat ik graag hier jullie meningen hoor.
                      Bedankt en laat jullie maar horen hé,
                      Cindy

                      Comment


                      • #12
                        Re: ik wil van fotografie mijn beroep maken....

                        Oorspronkelijk geplaatst door Cinneken Bekijk bericht
                        Hallo,
                        Ik besef heel goed hoor dat het ook een zakelijke kant heeft. Ik ben op het moment zelfstandig, dus ik weet wat het is om klanten te kunnen lokken en houden. Wat jullie zeggen dat er wel altijd iemand is in de familie met een digitale camera is natuurlijk juist. Ik ben nml die persoon in de familie Maar ik voel wel dat de mensen bij speciale gelegenheden toch graag eens wat meer besteden om dan die mooie foto in de living te kunnen hangen. IK spring er niet zomaar in hoor, ik ben van plan om alles eerst goed na te kijken, vandaar dat ik graag hier jullie meningen hoor.
                        Bedankt en laat jullie maar horen hé,
                        Cindy
                        Nogmaals, niet om je te ontmoedigen en ook al weet je nu als zelfstandige het commerciële op jouw vakgebied, fotografie is een vak apart en kan een hele harde zijn. Er zijn er vele jou voor gegaan. En zoals eerder gemeld, die tak van fotografie (bruids etc) is commercieel niet de gemakkelijkste.
                        Mijn tip is dan ook; kijk welke kanten je op kunt in de fotografie, leg ze langs elkaar en nogmaals... praat met de mensen uit de praktijk en dan het liefst "live".

                        Trouwens, hoe meer foto's ik neem hoe meer ik ontdek dat fotografie geen beroep is maar kunst...

                        Erwin


                        Tsja...

                        Gr, Paul
                        M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

                        Comment


                        • #13
                          Re: ik wil van fotografie mijn beroep maken....

                          ik zou als ik van u was eerst proberen om dit als bijberoep uit te oefenen voordat je er volledig op overstap
                          als je nu al zelfstandige bent dan kun je toch als bijberoep fotografie doen?
                          of ben ik daarin mis?
                          dan kun je bv zien of je genoeg klanten kunt vastkrijgen op een jaar tijd of langer
                          en dan de grote stap maken naar hoofdberoep
                          dit is mijn idee ervan
                          grz
                          Gert (amateur fotograaf van het 7de knoopsgat)

                          Comment


                          • #14
                            Re: ik wil van fotografie mijn beroep maken....

                            Heel juist, ik zou er mij niet direkt full-time instorten.
                            Welke tak van de fotografie is dan wel makkelijker, commercieel bezien. Ipv bruidsfotografie en dergelijke.
                            Mijn doel is nu eerst en vooral mijn kennis vergroten. En ik ga denk ik wel eens bij een paar fotografen langs, nee heb ik al, ja kan ik krijgen hé.
                            Mvg
                            Cindy
                            ps : weet iemand hoe het komt dat ik geen toelating heb om bijlagen te versturen??

                            Comment

                            Working...
                            X